Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Nothing Else Matters - Metallica


Scott

Anbefalte innlegg

Hei!

Første tråd på dette forumet, hehe. :)

Jeg tenker å lære meg Nothing Else Matters av Metallica på elektrisk gitar, som jeg skal fremføre med et band på skolen om en stund. Jeg kan omtrent hele sangen bortsett fra interluden og soloen. Interluden tror jeg ikke kommer til å bli noe problem så snart jeg får gitaren jeg har bestilt, men jeg er litt usikker angående soloen.

Mesteparten av sangen spilles med fingerspill, hvor man ikke kan bruke plekter, og slik som jeg har oppfattet det, så skal man ikke kunne klare å spille soloen uten plekter, ihvertfall ikke uten problemer.

Går det an å spille den uten plekter? Hvis ikke, hvordan skal jeg plutselig få et plekter inn midt i sangen? Er litt forvirret her, så litt hjelp hadde vært flott!

Takker på forhånd for svar!

Endret av Scott
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Å spille soloen uten plekter skal by på nada problemo så lenge du klarer å stokke fingrene riktig.

(Er det du som skal synge? Hvis ikke, ha plekteret i munnen, spille fingerspillet med fingrene og få plekteret på plass i lanken rett før soloen).

2. Det funker å spille uten bassgitar, men det kommer naturligvis til å låte tynnere enn hva tilfeller vil være med bassgitar.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Å spille soloen uten plekter skal by på nada problemo så lenge du klarer å stokke fingrene riktig.

(Er det du som skal synge? Hvis ikke, ha plekteret i munnen, spille fingerspillet med fingrene og få plekteret på plass i lanken rett før soloen).

2. Det funker å spille uten bassgitar, men det kommer naturligvis til å låte tynnere enn hva tilfeller vil være med bassgitar.

Lykke til!

Takk for svar! Nei, ikke jeg som skal synge, så synes det hørtes bra ut å ha det i munnen. Hvert et forsøk, takker!

Ok. Vi har en på gruppa (han som skal spille bass) som så vidt kan spille klassisk gitar, og han har aldri spilt bass før. Tenker det kommer til å bli en utfordring å lære ham den i tide, men hvis det ikke går, så blir det vel uten bass, da.

Takk!

Endret av Scott
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å være lei, men uten bass er ikke lurt, uenig med TC er. Greit nok hvis man har masse erfaring og vet hvilket lydbilde man ønsker å skape, men jeg tror det er snakk om en coverlåti dette tilfellet..

Da er det bedre å kutte ut en gitar, og jobbe som en helt for å beherske en forenklet versjon av bassen.

En av fordelene med elbass er at terskelen for å komme seg opp på et nivå av typen "kan klare å spille en sang, for eksempel Nothing else matters", er veldig lav. Det betyr ikke at det er enkelt å spille bass.

Det er sikkert en del "sologitarister" som er uenig med meg, men det får så være.

Blir som å kjøre bil uten dekk og felger. Man tenker ikke på at de er der, men det blir null action uten. Hadde jeg vært deg, hadde jeg jobbet hardt for å løse problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å være lei, men uten bass er ikke lurt, uenig med TC er. Greit nok hvis man har masse erfaring og vet hvilket lydbilde man ønsker å skape, men jeg tror det er snakk om en coverlåti dette tilfellet..

Da er det bedre å kutte ut en gitar, og jobbe som en helt for å beherske en forenklet versjon av bassen.

En av fordelene med elbass er at terskelen for å komme seg opp på et nivå av typen "kan klare å spille en sang, for eksempel Nothing else matters", er veldig lav. Det betyr ikke at det er enkelt å spille bass.

Det er sikkert en del "sologitarister" som er uenig med meg, men det får så være.

Blir som å kjøre bil uten dekk og felger. Man tenker ikke på at de er der, men det blir null action uten. Hadde jeg vært deg, hadde jeg jobbet hardt for å løse problemet.

Takker for svar! Vi blir nok å ha en del øvinger, blir nok å prøve både med og uten bass, så får vi se hva som blir best. Jeg har prøvd å hørt noen sanger først med bass, og så uten bass, og jeg hører forskjellen.

For vel prøve å lære ham da. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig er det bedre med bass, enn uten. Poenget mitt var jo bare at "ja", det går selvfølgelig an å dure løs uten bass, men at det da blir tynt i bunnen. Da blir det opptil gutta i bandet til å vurdere hva som er viktigst for dem, trøkk i båndregisteret eller gitarharmonier?

Er helt klart enig i hva som skrives, at det er bedre å droppe en av gitarstemmene til fordel for det å få dyttet på plass en bassist. Et band uten bassist blir tynt og spinkel og låter ikke særlig imponerende.

Som nevnt er terskelen for å få til ting på bass som låter mer enn brukbart ut, mye lavere enn på gitar, i hvert fall hvis en tar utgangspunkt i denne aktuelle låta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar!

Vi har diskutert, å vokalisten blir å spille bassen, burde vel gå ganske greit. Gjenstår bare å få øvd skikkelig.

@Aphelion

Aner ikke hva det bildet egentlig er, men tipper det er noe slags ekstrautstyr, og tror nok ikke jeg blir å kjøpe det. :P

Kan du forklare hva det brukes til, og de mikrofonene i forrige bildet, hvis det ikke er helt vanlige mikrofoner. Den plekterholderen antar jeg er noe man kan feste på gitaren, kanskje jeg skal kjøpe en sånn!

Da var vel det avklart. Noen som kan hjelpe med de andre spørsmålene mine? :)

EDIT: Fant ut at det siste bildet var en sånn distortion pedal, rett? :) Har dere noen å anbefalle for under 500-lappen? :)

Endret av Scott
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar!

Vi har diskutert, å vokalisten blir å spille bassen, burde vel gå ganske greit. Gjenstår bare å få øvd skikkelig.

@Aphelion

Aner ikke hva det bildet egentlig er, men tipper det er noe slags ekstrautstyr, og tror nok ikke jeg blir å kjøpe det. :P

Kan du forklare hva det brukes til, og de mikrofonene i forrige bildet, hvis det ikke er helt vanlige mikrofoner. Den plekterholderen antar jeg er noe man kan feste på gitaren, kanskje jeg skal kjøpe en sånn!

Da var vel det avklart. Noen som kan hjelpe med de andre spørsmålene mine? :)

Det øverste er en plekterholder man kan feste på gitaren. Det andre er plekterholdere til å feste på mikrofonstativ hvis du ser litt nøyere etter. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det øverste er en plekterholder man kan feste på gitaren. Det andre er plekterholdere til å feste på mikrofonstativ hvis du ser litt nøyere etter. ;)

Aah, ok. Ser det nå. :P

Jeg fant en video hvor personen spiller begge gitarene, kan legge den under. Har lyst å vite hvordan jeg spiller det han gjør fra

-
, fra
-
, fra
-
og fra
-
på den nedre gitaren. Synes det er vanskelig og se hva han spiller, og har ikke mulighet til å prøve meg fram til det heller, fordi jeg har ikke fått gitaren ennå (Får den over helga). Hvis noen hadde klart og laget noen tabs for de, so hadde det vært flott!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! jeg kan nesten hele sangen selv. uten av interluden. Soloen er kjempe lett! jeg kan slenge med en link til deg, hvor jeg lærte den fra.
. Håper det hjalp deg. :) lykke til med fremføringen!

Takk for videoen!

Jeg har fått gitaren, og nesten lært meg interluden, kan også starten på soloen. ;)

Takker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare støtte de andre her ang. bass. Den er viktig å få med.

Som nybegynner på bass i band, så er min erfaring at man kan slippe unna med ganske enkle nødløsninger. Det viktigste er å gi et fundament, altså kropp og fylde i lydbildet, samt å støtte opp trommisen når det gjelder rytme. Jeg har spilt gitar før, noe som hjelper siden man da har litt greie på hvor tonene sitter i forhold til hverandre på gripebrettet. Uansett kan man slippe unna med å spille en tone på bassen per grep i låten. Det låter ikke perfekt eller fancy, men det låter heller ikke feil, og dersom man klarer å spille den tonen i den rette rytmen så blir det et veldig viktig bidrag til lydbildet. Det som er så kult med bass er at etterhvert som man blir tryggere på en låt, så kan man begynne å fylle ut enkelttonene med bassganger over flere toner for hvert grep. Man lærer seg mønstre av hvilke toner som passer til hver akkord, og så kan man bygge ut etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.