Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Dur akkord med "høy" ters


jonta

Anbefalte innlegg

Da jeg leste Greeners innlegg på "Låste akkorder" kom jeg til skade for å lage en fin harmoni ved å heve ters'n en halv tone, slik at det blir en dur akkord med kvart istede for ters. Hva heter den?

Det var forøvrig hvor han forklarte om flyttbar C akkord jeg missforstod totalt :D

"C form: Dann en åpen C, bruk pekefingeren til å trykke ned D strengen og demp eller trykk inn lys E streng med samme finger. I noen posisjoner låter den åpne E strengen fint også."

Endret av jonta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner 0 av kvart, hel, dobbel eller stående ters, akkorder med tall osv (altså teorien bak) men hvis en noe villedende forklaring fra meg har inspirert noen til å oppdage en fin akkord eller overgang er jeg selvsagt fryktelig fornøyd med det :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner 0 av kvart, hel, dobbel eller stående ters, akkorder med tall osv (altså teorien bak) men hvis en noe villedende forklaring fra meg har inspirert noen til å oppdage en fin akkord eller overgang er jeg selvsagt fryktelig fornøyd med det :D

Ja, jeg var veldig trøtt :wacko:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Csus4, evt Fsus2... :P

Hadde på folkehøyskolen en lærer (utdanning fra konservatoriet - skolert skulle man tro) som mente at sus2 ikke fantes, og at det kun var grunnlag for å bruke sus4 - til nød! Han fortalte aldri grunnlaget for sitt ståsted, det eneste jeg kan tenke meg er at sus4 er en forenklet kvartsekst forholdningsakkord - da altså uten sekst - og det mange gitarister kjenner som sus2 ikke henger på greip fordi sus har som mål å underbygge spenning. Sus2 synes jeg er en åpen akkord, veldig lite spenning og føringer i den. Mulig det finnes andre forklaring også. Verdt å merke seg at sus2 er et gitarfenomen, I eldre gitarbøker står det gjerne add9no3 - kanskje fikk de nok da "Summer of '69" inntok hitlistene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sus betydde vel opprinnelig at en tone ble "overført" (suspended) fra akkorden før, og har ingenting med spenningsfølelse å gjøre. Men sus2 brukt riktig synes jeg er mektigere og mer dramatisk enn sus4, f.eks som en variasjon av C (Csus2, Cadd9, Cmaj7, m.fl) når man spiller i E-moll. Beste voicingen med vreng imo er å ta en powerchord med 2-ern som en "kvint over kvinten", og ikke som tonen like over grunntonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sus betydde vel opprinnelig at en tone ble "overført" (suspended) fra akkorden før, og har ingenting med spenningsfølelse å gjøre. Men sus2 brukt riktig synes jeg er mektigere og mer dramatisk enn sus4, f.eks som en variasjon av C (Csus2, Cadd9, Cmaj7, m.fl) når man spiller i E-moll. Beste voicingen med vreng imo er å ta en powerchord med 2-ern som en "kvint over kvinten", og ikke som tonen like over grunntonen.

Det er jo forholdningsakkordens funksjon, og jeg vil påstå at det gir økt spenning, men øret som hører etc. Sus2 oppfatter jeg som åpen, helt uten tonekjønn.

Uansett, min lille digresjon omhandlet mer om sus2 teoretisk sett har "livets rett", eller om det er en sus4 i omvending (som du nevnte i det jeg siterte i forrige innlegg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man for eksempel skifter fra en D-dur akkord til en C-akkord med forholdning, så må man jo kalle den Csus2 (eller Csus9?) hvis det er tonen D som blir liggende over og erstatter tersen i C-akkorden. I den omvendte akkorden, Gsus4, er jo D'en kvint, og kvarten © finnes ikke i D-akkorden, og da kan jeg ikke se at sus-begrepet gir noen mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker sus2 ofte jeg også. I hårmusikk fra 80-tallet passer det inn overalt, spesielt i em C D vendinger, hvor C og D gjerne kan spilles med sus2.

Har følelsen av at jazzere ikke liker sus2, det er en mindre utviklet akkord, og de ville garantert spilt noe annet - som de g33ks de er! Tenker spesielt på Einar, egentlig. Han er nerd han...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.