Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Ibanez FR1620


Dead Theory

Anbefalte innlegg

Jag har flera stycken (alla färger som gjorts plus några LACS versioner och en J-custom version), min absoluta favorit Ibanez modell.

Halsen känns exakt som en vanlig Wizard RG.

På det stora hela känns även kroppan som att spela RG, menar sånt som arm-cut och belly-cut.

Balansen in kroppen blir lite annorlunda jämfört med en RG, de att övre "hornet" är kortare. Ingen stor skillnad, men gitarren vill hänga lite rakare (mer vågrät med golvet) än en RG, positivt tycker jag.

De låter lite annorlunda än de flesta RG, träet i kroppen. Men det är ingen stor skillnad.

Vet inte vad mer man skall säga, helt enkelt en underbar gitarr.

Men man bör skruva bort plektrumskyddet, det blir klart snyggare då (tycker jag).

I min personliga åsikt så bör man köpa 1620 istället för 2620 då det enda som skiljer är kosmetika (1620 har bara en vanlig banding medan 2620 har en i pearloid, samma sak med inlägg i halsen, i övrigt har jag inte märkt någon skillnad på dem).

Utan plektrumskydd blir det så här

FR.jpg

J-Custom versionen är onekligen rätt snygg.

fr8620_01.jpg

Den blir rätt ball så här också.

fr_single.jpg

Med svaj blir den också trevlig.

fav_02.jpg

FRZ_02.jpg

Ledsen för alla bilder, men den är ju så fin :-)

/Magnus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ahh, fantastiske gitarer du har!! :) jeg falt pladask for utseende på disse gitarene, å jeg er på utkikk etter en allsidig gitar, å ifølge folket så skal dette være det. Hvordan er originalmikkene på disse magnus? :) å hvor mye veier de i forhold til feks en RG?

Samma här, jag såg en bild från Ibanez långt innan den kom ut och föll pladask direkt.

Lyckligtvis levde "spela på dem" upp till allt jag önskade, de är underbara.

De påminner utseendemässigt om en gammal Starfield modell, som också var helt underbar.

För mig är den lite som en vuxenmans RG, inte samma shred och metal stämpel, man kan spela vad som helst med den utan att det ser fel ut.

Original mickarna är bra, mycket bättre än RG's V mickar.

Ganska snälla, breda, funkar till mycket. Även det singlecoilaktiga läget är bra.

Det är inte några metalmickar eller högoutput monster.

Med det sagt, jag har bytt mina i alla FR jag har, men inte för att de är dåliga, bara för att jag vill ha annat.

Jag har DiMarzio 36th PAF, Breed och min egen MObucker i de flesta av mina. Alla funkar kanon, men är väldigt olika.

Jag gillar nog de med 36th bäst, de är bredast i vad de funkar till.

Jag kan eventuellt ha en 2620 med 36th PAf till salu (den på den första bilden, jag har två såna av samma färg) om det kan vara intressant.

/magnus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.