Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Klippe/redigeringsstøy


jonta

Anbefalte innlegg

Jeg bruker en harddiskrecorder.

Ved punch inn/ut samt redigering, klipp ut/lim inn, blir det av og til et lite "knepp" i hver ende av redigerings biten. noen ganger forsvinner de hvis jeg forandrer litt på på tiden på klippet. Ellers drukner stort sett kneppet i andre innstrumennter, om det dukker opp senere i mix eller mastring prosessen vet jeg ikke enda.

Men, er det noe jeg kan gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Du mener å bruke et fade in/out program på opptakeren?

Tror ikke jeg har det på den jeg bruker nå, en Fostex MR-16.

En kjapp bevegelse på faderen under mixing krever enok et klarere og kjappere hode enn mitt, he-he.

Jeg lurer litt på å kjøpe en Zoom HD 16CD eller en Roland VS-2000CD kanskje de har et slikt program.

Endret av jonta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et klassisk problem. Hvis du tenker deg lyden som en bølge som vibrerer over og under en nullpunktslinje, blir lydbølga blir klippet ut/ inn andre steder enn på lydens nullpunkt hvor den normalt begynner. Så vidt jeg vet må du nesten gå inn og redigere på mikronivå med en editor på PC, jeg veit ikke hvor nøyaktig du har mulighet til å redigere på HD-recorderen. Jeg har brukt Audacity, et gratis lydredigeringprogram, til å fjerne klikk ved å gå inn og fjerne en bitteliten del slik at det nye lydklippet starter og slutter på nullpunktet. Har løst 90% av klikkproblematikken min.

Ellers er vel alternativet å spille inn klippet på nytt til du får et opptak uten klikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener ikke at du skal gjøre det manuelt.. Du lager en automatisk fade-in og fade ut der du har klippet i audioen. Hvis ikke opptakeren din har mulighet for å gjøre det er det en drittopptaker og du bør finne deg en annen redigeringsløsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke den har en slik mulighet, men jeg får se litt til i manualen.

Men som sagt, de små klippe lydene drukner i lydbildet, så jeg får vel bare leve med det på denne produksjonen/låta og håpe at de ikke blir forsterket senere i prosessen (mix/mastring).

Det blir første og siste låta jeg produserer på denne opptakeren. Det er bare en jeg har lånt, har kun 16 spor, ingen V-spor og er vel egentlig bare beregnet til enklere demoprosjekter/liveopptak.

Jeg får kanskje lånt en 32 spors Korg til neste prosjekt. Ellers får jeg se etter slike redigerings muligheter når jeg skal kjøpe meg en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke noen ekspert på slike maskiner men jeg tror ikke hardware harddisk recordere har mulighet for justering av fade-in/out i etterkant av opptaket slik vi er vant med fra software DAW. Dette er nok noe som henger igjen fra adat'ens glansdager. Den skrev en lineær strøm av data til bånd og hadde ingen mulighet for å justere fade-in/out i etterkant. Jeg husker de første harddisk recorderene som kom i all hovedsak var adat-maskiner der båndet var byttet ut med en harddisk, så det er ikke utenkelig at funksjonaliteten for punch-in/out i adat'en har blitt videreført i disse maskinene. Antageligvis gjør de en automatisk crossfade ved punch-in/out punktene (slik adat'en gjorde). Denne crossfade'en er nok svært og man kan i tilfeller oppleve artifacts som knepping eller andre ugjevnheter selv med en slik crossfade. Noen opptakere har mulighet for å justere crossfade-time på forhånd (forskjellige settinger vil selvfølgelig gi forskjellig resultat for forskjellig materiale).

Nå vet jeg ikke hvordan det er med dagens modeller av disse maskinene og om de har mulighet for justering av crossfade i etterkant men jeg tviler i grunnen på det da de er båndmaskinenes barnebarn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Slike bokser er vel egentlig ikke beregnet til editeringsarbeid.. få greiene inn på pc og last ned reaper

Enig - en datamaskin er uendelig mye bedre egnet for redigering/produksjon.

Se på produkter som Zoom R24 - det er laget spesielt for dette:

1) Ta opp bandet

2) Koble R24 til datamaskina, overføre filene

3) R24 fungerer som kontrollflate for DAW'en under redigering/produksjon

Perfekt, egentlig.

Når det gjelder "kneppingen", så fikses det enkelt med crossfade i DAW under produksjonen (forutsatt at du har "hele" opptak, og ikke har kuttet dem på opptakeren)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 weeks later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.