Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Essensielle effekter for bass?


sarge

Anbefalte innlegg

  • Svar 31
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg kjører såpass hårete lyd at vrengpedalen (EBS Multidrive/T-Rex Mudhoney/Boss SD-1) tar seg av all komprimering, det har stort sett ikke vært nødvendig å komprimere signalet i studio heller. Ellers syns jeg Phase 90 funker flott på bass.

Phaseren min er en Phase 90 klone fra Musikding, og jeg kan ikke si annet enn at jeg er enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt overdrive til et par forskjellige ting, som ren vreng i studio (metalsang). Har også brukt den (nylig) til å bryte mer gjennom i miksen live. Skulle da "ligge litt bak" på vers og bryte gjennom med slapbass på refrenget. Brukte en Proco Turborat med minimalt med vreng, men brøyt gjennom på helt annen måte. Var avhengig av det fordi jeg kjempet med to synther, trommer og vokalister. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser helt klart behovet for å kunne bryte gjennom når man skal gå fra "tilbakelent basscomp" til "frampå slapbass". Men jeg foretrekker egentlig clean lyd på slapbass (men så spiller jeg ikke metalbass). Her vil kanskje en boost kunne gjøre jobben også, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slapbass er ikke så vanskelig å skru seg frem til. Jeg liker ikke å bruke vreng til dette. Hengekøye EQ er greia, mer bunn og topp og demp mellomtone.

Jeg har bass med aktive bass- og diskantkontroller og pleier å skru pickupbalansen litt mer mot bridge pickup, samt at jeg gjør en liten boost i bassen når jeg skal spille slapbass. Men jeg innser at dette er litt mye å fingre med dersom man trenger hyppige og raske skift mellom vers og refreng. EQ-pedal fikser kanskje dette bedre? Jeg har ellers ikke hatt behov for EQ, siden jeg føler jeg kan skru ganske mye på lydkarakteren med pickupbalansen og de to tonekontrollene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte ikke forsterker, kun en kompressor/DI (Aphex Punch factory) og vreng-pedalen inn i PA. Var dårlig med plass på scenen. Ville jo vnaligvis ikke brukt vreng på slapbass jeg heller. Men jeg tok det jeg hadde og resultatet ble bra. Kan forhåpentligvis vise resultatet om ikke lenge. Det ble filma og tatt opp lyd fra PA.

Sangen var forøvrig Muse sin Undisclosed Desires.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte ikke forsterker, kun en kompressor/DI (Aphex Punch factory) og vreng-pedalen inn i PA. Var dårlig med plass på scenen. Ville jo vnaligvis ikke brukt vreng på slapbass jeg heller. Men jeg tok det jeg hadde og resultatet ble bra. Kan forhåpentligvis vise resultatet om ikke lenge. Det ble filma og tatt opp lyd fra PA.

Sangen var forøvrig Muse sin Undisclosed Desires.

Muse er veldig kult og har jo et lydbilde som tåler litt crunchy overdrive i instrumentene.

Har tittet litt på Aphex Punch Factory, men skjønner ikke helt hvordan innstillingsknottene styrer kompressoren...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Selv er jeg svak for auto-wah. Bruker sjelden overdrive o.l., men auto-wah drar jeg fram nå og da. Fått til en god kombinasjon av fuzz og auto wah nylig, som jeg også synes låter kanon. Clean er som regel det beste dog.

Endret av Dellers
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skaffet meg en enveloper gitareffekt som oppfører seg omtrent som en autowah. Dessverre fungerer den ikke så godt med bass, selv om den er ypperlig for gitar...

Personlig bruker jeg foreløpig kun en phaser av og til, samt en del EQ-type innstillinger på bassforsterkeren. Autowah tror jeg kanskje er hakket kulere enn det igjen. Etter å ha spilt "offentlig" for første gang i jula så føler jeg nok ikke det samme umiddelbare behovet for effekter. Føler mindre behov for compressor enn jeg trodde, blant annet. Første gang med PA ble en ganske spennende opplevelse. Skjønner veldig viktigheten av monitorer nå... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.