Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Essensielle effekter for bass?


sarge

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har så smått begynt å spille bass i band (kun husband på jobben). Jeg har ingen basseffekter fra før, men har allerede fått ganske kul lyd med å bruke en helt vanlig Phaser-pedal. En ting jeg nok sliter litt med er at det skal lite til for å få for kraftige anslag på bassen. Regner derfor med at en kompressor/limiter for bass er noe jeg trenger.

Derfor lurer jeg også:

Hva slags effekter for bass er essensielle for dere? Er det noe dere ikke klarer dere uten, og hva gir det dere lydmessig?

Har jeg rett i at en limiter/compressor er nødvendig?

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 31
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Foretrekker vel egentlig clean bass selv, men det er jo litt for å få inspirasjon fra andre jeg har startet denne tråden. Hva slags type musikk bruker dere bassoverdrive til? Kun metall?

Regner med at overdrive uten pedal er best med røramp også for bass? Personlig har jeg aldri blitt fortrolig med forsterkervreng på solid state, enten det er bass eller gitar det er snakk om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var spilte kun cleanbass tidligere, men har virkelig fått øynene opp for overdrive også på bass de siste årene. Har spilt litt med diverse coverband, og det prinsippet jeg som regel går etter da er at hvis gitaren vrenger, da kan godt bassen vrenge litt også. Jeg synes det låter tøft, bassen fyller ut litt mer, og den kutter bedre gjennom i lydbildet. Ikke massiv metal-vreng, men litt kosedrive er sjelden feil.

Jeg bruker en Behringer Bass V-amp der jeg har en forsterkersimulering som vrenger som jeg kjører inn i clean bassamp, og synes det funker. Bassampen er en Roland Cube som forsåvidt også er ampsim, så jeg har ikke noe erfaring med plain transistorvreng til bass, men det er jo bare å prøve. Om du får forsterkeren din til å vrenge kult så kjører du på, hvis ikke går du for en pedal. Jeg personlig synes litt vreng er essensielt til all slags rockemusikk, men det er nok en del som er uenige med meg.

Utover dette bruker jeg kun kompressor. EQ har jeg ikke hatt behov for utover det jeg alt har på ampsim'en, ampen og mikseren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke brukt pedalkompressor, så jeg er ikke sikker, men LMB-3 ser vel ut som at bare er limiter og ikke kompressor, altså at den bare demper peaks, uten at den gir noe ekstra gain på lavere signaler, og det er vel også noe man gjerne er ute etter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EBS Multicomp går for å være noe av det bedre, uten at jeg har testa den selv. Vurderer å få meg en kompressor, og det blir nok denne. Det dyrere alternativet er Markbass Compressore, som skal være veldig bra men koster dobbelt så mye. Skal du innenfor "vanlig pedalpris" ville jeg prøvd EBS sin.

Ellers er min favorittpedal Tech21 Sansamp VT Bass. Den har noe av den beste vrengen jeg har finni så langt som faktisk funker lydmessig på bass, både alene eller sammen med trommer og gitarer. Du kan også stille den inn til å gi lyden din litt "grit" som det så fint heter på norsk, rett og slett mild nesten uhørbar vreng sammen med et lite mellomtoneløft slik at du høres bedre i en miks med andre instrumenter. Til ekstrem doomfussvreng til noen far-out partier bruker jeg et selvbygg av en Maestro Brassmaster.

Har testa massevis av basspedaler, men plukka dem av brettet igjen en etter en...det jeg savner nå er en bra kompressor, og muligens en bra DI (lydmenn har alltid det, men det er stor forskjell på kvaliteten og bedre å ha sin egen...bare be lydteknikeren om en XLR kabel til en kanalstripe på mikseren :) ) Andre vrengpedaler, choruser, flanger, klang og ekko blir testet og lagt vekk. Søler til lyden, eller er rett og slett ikke brukendes "when the drummer kicks in".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker stort sett bare kompressor og overdrive, hhv. EBS Multicomp og Multidrive, og er meget fornøyd med det. Jeg kunne godt tenkt meg en god octaver (for å legge på en høyere oktav i partier med lite gitar hvor jeg spiller høyt på halsen)! Jeg bruker en Digitech Hot Head (egentlig gitardistortion) når jeg skal ha skikkelig vreng (da kjører jeg stort sett biampoppsett, og leder HH'en videre til en amp som tar seg av de høyere frekvensene) og EHX Big Muff Pi til tider og, men det hører til sjeldenhetene.

Overdrive synes jeg man skal være litt forsiktig med å bruke, egentlig, min erfaring er at bassen fort drukner i mixen dersom man spiller med to andre gitarer, og spesielt om en eller begge kjører med vreng!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke brukt pedalkompressor, så jeg er ikke sikker, men LMB-3 ser vel ut som at bare er limiter og ikke kompressor, altså at den bare demper peaks, uten at den gir noe ekstra gain på lavere signaler, og det er vel også noe man gjerne er ute etter :)

Jeg tror vel ikke det er noen betingelse at man hever de lave signalene for å kalle det en kompressor. Dessuten oppnås vel noe av den effekten ved å øke level og senke threshold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.