Web Analytics
Jump to content

USA Strat VS MIJ Strat

Madrugada
 Share

Recommended Posts

Jeg lurer på hva deres meninger om disse to forskjellige gitarene er? Feks. Spillbarhet, levetid og lyden selvfølgelig.

For å dra frem to eksempler:

MIJ som er oppgradert: (Har customshop mikker som Fender puttet i for at folk ikke skulle syntes dårlig om disse gitarene (?) )

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=30831393

USA Standard:

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=31691303

Begge er brukt og grunnen itl at jeg lurer på dette er at jeg har tenkt å kjøpe meg en Stratocaster, men er usikker på om hva slags. Jeg har tenkt mye på brukt.

Hei, solgte en Fender MIJ 62RI nå i sommer...var faktisk en av de beste Stratene jeg har eid. Angrer utrolig på at jeg solgte den.

Har eid en HAUG med USA strater, og personlig mener jeg at det ikke er så stor forskjell på f. eks 50s / 60s reissue modellene til USA vs Japan.

Har dog ikke fått prøvd ut Japan strater med "moderne" specs, men sånn RI modeller i mellom er det ikke store forskjellen.

Men når det er sagt, er ikke MJT guitars et merke som spesialiserer seg på relic strater? Dvs gitarene deres er satt sammen av Allpartsdeler i USA, blir finisha og relica for så å bli solgt som "T-style" eller "S-style" gitarer. Noe ala K-Line

Jeg lurer på hva deres meninger om disse to forskjellige gitarene er? Feks. Spillbarhet, levetid og lyden selvfølgelig.

For å dra frem to eksempler:

MIJ som er oppgradert: (Har customshop mikker som Fender puttet i for at folk ikke skulle syntes dårlig om disse gitarene (?) )

http://www.finn.no/f...nnkode=30831393

USA Standard:

http://www.finn.no/f...nnkode=31691303

Begge er brukt og grunnen itl at jeg lurer på dette er at jeg har tenkt å kjøpe meg en Stratocaster, men er usikker på om hva slags. Jeg har tenkt mye på brukt.

Den første er jo ikke en Fender. Ikke at det trenger å være en dårlig gitar for det, men altså ikke en Fender.

Jeg mener det nesten er hipp som happ bare den har typen pickuper du er ute etter, evt monterer i den.

Det jeg kommer på som muligens kan ha en viss betydning er at noen (ikke alle) av japanerene jeg har vært borti har hatt mindre bånd enn endel USA modeller.

Men hva er egentlig den første du linker til? Har ikke hørt om MJT, og ser egentlig ut som en partsocaster uten at det trenger å være negativt. Var litt tøff da.

MJT, eller MJtele som de også er kjent for, er Mark Jenny og sønnen som driver med lakkering og aging. Noen blir særdeles bra, andre sånn halvveis. Syns den røde som det er linket til ser ganske så bra ut. Har sett MJT-gitarer hvor altfor mye av den hvite grunningen synes, men på denne ser det fint ut.

MJT bruker Wildwood-kropper som lages i USA. Ta dette med en klype salt, men jeg tror Wildwood Manufacturing (http://www.wildwoodmfg.com/home.html) lager strat- og tele-kropper for ganske mange av de mindre gitarmakerne som holder til 'over there'. Har ikke belegg for å påstå dette, annet en at det er en følelse jeg har.

Halsene MJT bruker er som tidligere påpekt, Allparts. I de siste har jeg sett at de også har begynt å tilby Musikraft-halser, noe som gjør mulighetene for custom-specs enda større enn hva Allparts klarer.

Uten å ha prøvd noen av de omtalte gitarene, så vil jeg tippe at de er like gode, men på forskjellige måter. American Standard vil nok føles som en American Standard, altså som en 'moderne' type stratocaster, mens MJT kanskje vil føles som en eldre og godt innspilt gitar (som kanskje ikke er så rart, det er jo det den aller mest har lyst til å være). Prismessig vil nok ikke American Standard tape seg noe særlig og vil derfor være et trygt kjøp med tanke på et ev. videresalg. MJT-straten derimot, og partsocastere generelt, holder seg nok langt i fra like godt i pris som en original Fender. En partso satt sammen av dyre Fender-deler, muligens, men partso av Allparts, Warmoth, Musikraft, USACG, GuitarMill etc..., nja. Tvilsomt.

Uansett, partsogitarer er morsomt. Har man ikke råd til 'the real deal' er en partso en morsom vei å gå. Jeg er ekstremt godt fornøyd med min MJT partso-telecaster.

Ble litt mye på siden av tråden her, men men.

Har brukt MJT til å refinishe '66 Telecasteren min, og har også en MJT kropp på min partsotele.

Veldig fornøyd med begge deler.

Et viktig poeng er som Truckstop Chuckie sier at det er lettest å få igjen pengene hvis det er en Fender.

Det er mange fine gitarer å kjøpe der ute, men fakta er at det er Fender og Gibson gitarer som er lettest å selge,

og som holder seg best prismessig.

Takk for svar.

Jeg trodde MIJ betydde at de var laget i Japan?

Men i og med denne gitaren koster 8000 brukt, vill jeg tro den kostet han 11-1400 kr. Dermed at dette også er en gitar der det ikke står "Fender" på; Ville jeg tro denne gitaren har en god valuta for pengene? Har jeg feil?

MJT-MIJ.. en liten forskjell der...

Tok en kjapp regning på den ene MJT/Allparts-stratten min og fant ut at jeg har brukt i overkant av 10 lapper på deler. I tillegg kommer tiden det tar å montere, justere og sette opp. Gjør man det selv går bare tid men er man ikke komfortabelt med slikt arbeid kan en plusse på noen tusenlapper i tillegg. Penger kasta ut av vinduet om man velger å selge ergo gode kjøp for en potensiell kjøper.

Specsa på den nevnte MJT-stratten er det ingenting å si på så om montering etc er gjort bra vil en få mye gitar.

Her gjelder det å holde tunga i rett munn. Som det sies over: MJT og MIJ: en liten forskjell

MIJ er Fender (tele og strat) MADE IN JAPAN. Regnes stort sett som MEGET bra. Spesiellt gitarene fra 70-tallet/tidlig 80-tall. Du får også CIJ som er CRAFTED IN JAPAN. Disse regnes ikke for å ha samme kvaltitet eller mer vekslende kvalitet. Har sett på ebay at flere CIJ blir annonsert som MIJ, men bør ikke forveksles.

Her gjelder det å holde tunga i rett munn. Som det sies over: MJT og MIJ: en liten forskjell

MIJ er Fender (tele og strat) MADE IN JAPAN. Regnes stort sett som MEGET bra. Spesiellt gitarene fra 70-tallet/tidlig 80-tall. Du får også CIJ som er CRAFTED IN JAPAN. Disse regnes ikke for å ha samme kvaltitet eller mer vekslende kvalitet. Har sett på ebay at flere CIJ blir annonsert som MIJ, men bør ikke forveksles.

Hæ?

Fender startet ikke japanproduksjonen før 1981/82.

Forskjellen på MIJ og CIJ er fabrikken(e) der CIJ er fra Tokai og Dyna Gakki oh MIJ FujiGen Gakki. Tipper slikt svada om at CIJ er dritt kommer fra en eller annen mandagsgitareier. Jevnt over er kvalitenen høy hos begge.

Det er ingen kvalitetsforskjell på MiJ/ CiJ. Dagens Fender Japan merkes igjen MiJ. At gitarene fra 80-tallet er bedre enn dagens er også bare tull. Jeg har hatt gamle og nye japanfendere, og det er de nyere modellene som utvilsomt har vært best. Bedre mikrofoner og bedre treverk. At gamle japanfendere er så mye bedre er bare en myte skapt av folk på bruktmarkedet for å tjene noen kroner ekstra ved salg.

Det kan også nevnes at det har vært et kvalitetsgraderingssystem i japan og i fra de rimeligste med basswood kropp og generisk hardware og opp til high end (jepp, fujigen hadde ihvertfall en customshop) med or/ask, nitro, top notch hardware og amerikanske mikker.

Ergo finnes det JV-stratter (fra 82-83)som er helt ok og JV stratter som er magiske. (har ikke helt oversikt over nyere MIJ/CIJ så jeg tar utgangspunkt i åttitallsjapan her :) )

Noe som igjen kan bety at det finnes CIJ- MIJ med store forskjeller innbyrdes men om en setter en likt speca MIJ og CIJ opp mot hverandre er det ikke kvalitetsforskjell.

Edited by germaniumkid