Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Musikding - The HardOne boost pedal


Anbefalte innlegg

Gikk da til innkjøp av en musikding-pedal (The HardOne boost)

Skulle hatt den til høstferien for å ha noe å drive på med, mens resten av huset var sørover for å slikke sol, men den kom jo selvfølgelig ikke før ETTER ferien var over... (Typisk posten!)

Men ettersom den kom, og jeg ble ferdig er det et lite problem med den:

-Jeg kobler den til mellom gitar og amp. Det er faktisk null støy, utenom normal forsterkerstøy.

-Når den er i bypass-mode (når den er ikke er på) Går lyden igjennom til amp og jeg kan spille som normalt.

-Men når jeg aktiverer den blir lyden skrudd av og LED'lyset lyser heller ikke. (Den skal jo booste signalet OPP, men denne "booster" signalet til det blir dønn stille...)

Så det er kun lyd når pedalen er avslått. Det er ingen rare støylyder/vrenglyder osv som ikke skal være der.

Legger ved noen bilder (beklager at de ikke ble så veldig bra)

HÅPER virkelig at det er noen "DIY' geeks" som kanskje kan ha noen innspill i hva som kan være galt!? :)

post-8354-0-58423100-1321290428_thumb.jp

post-8354-0-06875600-1321290491_thumb.jp

post-8354-0-59441800-1321290492_thumb.jp

post-8354-0-83914200-1321290493_thumb.jp

post-8354-0-56899700-1321290495_thumb.jp

post-8354-0-94708200-1321290496_thumb.jp

post-8354-0-11782900-1321290498_thumb.jp

post-8354-0-22453700-1321290499_thumb.jp

post-8354-0-35907200-1321290500_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.. Her var det mye fæle loddinger hehe! Men det kommer seg :D

Husk å sette i transistoren, der du har den "komponenten/sokkelen" med 3 hull i, der skal det være en transistor ,den må settes in riktig vei.. Og det er den som booster signalet. På bildet til Musinding, har de ikke satt den inn. Men den skal være der.

Hvis den er i, så dobbeltsjekk at lysdioden er satt inn riktig vei :)

Det er en relativ liten krets, så dette skal vi finne ut av :)

Sånn ser en transistor ut: bc547_large.jpg

Endret av Troll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Transistoren... den var nok ikke i hehehe... Skal den bare "stappes" nedi, altså den skal ikke loddes? kun den sokkeltingen som loddes, så stappes transistoren nedi? (Første pedalbygg dette, som dere nok allerede visste) :P

Det er 2 loddepunkter som såvidt toucher hverandre, skal fikse opp i dem to.

Har forresten 4 GND/jordinger som går i samme loddeklump, dette skal vel ikke gjør noe forskjell?

Så nå stikker jeg og sjekker LED lyset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, er som troll sier at trannyen må oppi der :)

Kan tilføye at det så ut som at det var en liten kortslutning på bryteren din? kunne ikke se alt fordi ledningen lå foran på første bilde.. Du ser de to nederste tappene i venstre hjørne.

Angående led'en kan du ta å måle spenning over den om du har et multimeter, pleier å ligge rundt 3-4V på disse og at en har polariteten rett på den, altså + og - ettersom den bare leder strøm én vei...

Pass også på at du har en motstand mellom den og strømforsyninga, enten fra + eller - det har forsåvidt ingen betydning..

Loddeskillsa kommer etterhvert, alle har vært der :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Transistoren... den var nok ikke i hehehe... Skal den bare "stappes" nedi, altså den skal ikke loddes? kun den sokkeltingen som loddes, så stappes transistoren nedi? (Første pedalbygg dette, som dere nok allerede visste) :P

Det er 2 loddepunkter som såvidt toucher hverandre, skal fikse opp i dem to.

Har forresten 4 GND/jordinger som går i samme loddeklump, dette skal vel ikke gjør noe forskjell?

Så nå stikker jeg og sjekker LED lyset.

Om det er en sockel med til transitoren så loddes den fast og transistoren stappes nedi der.

På lysdioden så er den lengste beinet pluss og det korte minus, om du allerede har klipt dem så er det ingen fare og prøve og feile, dioden vil ikke ta noe skade av det så lenge den får riktig spenning.

Jordingene skal gå i sammen i en felles "klump" det er riktig.

Et tips når jeg ser på lodde punktene dine er at du bruker veldig mye tinn og at du ikke har varmet delene nok slik at du ikke får en spesielt god kontakt.

Det du kan gjøre er at du først tar litt tinn på loddebolten slik at tinnet sprer varmen mye fortere, så tar du bolten med litt tinn under delen du skal lodde og tilfører litt tinn på toppen slik at du ikke bruker masse tinn men nok til at du får god kontakt, Viktig også at du rengjør bolten skikkelig, gjerne mellom vert punkt, ta her og dra den litt over en vått papir. Øvelse gjør mester :) Finnes forøvrig veldig mange fine guider på lodding @ youtube

Endret av Concker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Transistoren... den var nok ikke i hehehe... Skal den bare "stappes" nedi, altså den skal ikke loddes? kun den sokkeltingen som loddes, så stappes transistoren nedi? (Første pedalbygg dette, som dere nok allerede visste) :P

Det er 2 loddepunkter som såvidt toucher hverandre, skal fikse opp i dem to.

Har forresten 4 GND/jordinger som går i samme loddeklump, dette skal vel ikke gjør noe forskjell?

Så nå stikker jeg og sjekker LED lyset.

De to punktene må du fikse ja, post bilde så kan det hende at du slipper å gjøre det!

At 4 jordinger er loddet sammen, har ingen negativ innvirkning! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.