Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Billig forsterker til akustisk gitar


JRV

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har for ikke så lenge siden skaffet meg en Taylor GS Mini, som jeg er veldig fornøyd med! (Takk for en fin handel, Morten!)

Den har installert en ES-Go pickup, og jeg vil gjerne få kjøpt meg en forsterker til den. Jeg har ingen erfaring med forsterkere, så jeg trenger ikke noe veldig fancy-schmancy. Jeg ser etter en OK forsterker med grei lyd som funker til det meste, og passer til akustisk gitar. Greit med litt effekter o.l., men jeg foretrekker god lyd fremfor tusen effekter. Ser for meg rundt 1500 kr, helst ikke så mye mer.

Noen anbefalinger? :-)

På forhånd takk!

PS. Kunne også tenke meg å kjøpe en billig mikrofon som funker bra til å ta opp gitarspill (gjerne USB, men jeg vet ikke helt hvordan slikt funker), men som også kan passe til sang/prat. Dersom noen har noen anbefalinger her hadde det også vært fint! :-D

Endret av JRV
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morgan har billige forsterkere til akustisk gitar, men har ikke prøvd de.. regner med de er greie nok! Gå inn på sound1.com, og kikk litt på akustiske forsterkere. Skjønner at du ikke har lomma full av penger, så siden du også spurte om mikrofon kan dette være et like godt alternativ: I stedet for å mikke opp akustisk gitar gjennom en grei forsterker, hadde jeg heller kjøpt et greit lydkort til pc/mac, og plugg gitaren rett inn i lydkortet. du vil sannsyneligvis få bedre resultat enn gjennom en mikrofon foran forsterkeren. har du et lydkort, kan du alltids koble det opp mot PA-annlegget hvis du skal spille ute, og du slipper å drasse med en forsterker. Bare et tips selvfølgelig! :) (du kan nok klare å presse lydkort+mic under 1500 !)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Jeg tror jeg vil ha en forsterker, siden jeg også vil kunne plug'n'play!

Har kikket på Roland Micro Cube, Fender Mustang 3 og Vox Mini. De virker jo ok, selv om ingen av de kanskje passer så godt til akustisk.

Når det gjelder mikrofon syns jeg Blue Snowball virker bra, eventuelt sE2200a.

Noen meninger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville nok gå for en forsterker for akustisk gitar/vokal da en elgitar forsterker nok vil farge gitarsignalet på en akustisk gitarlitt vel mye.

Som det ble sagt lenger oppe her så har morgan et par ganske rimelige forsterkere. Du finner de på sound1.no

Ang den greia med å spille inn på dataen. Det finnes noe som heter stealthplug eller noe i den leia. Kanskje det går å bruke noe slikt? Tror ikke den er så dyr og mener det kanskje også følger med program.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt usikker på hvordan jeg skal tolke den videoen, Mr. Elg. Lyden virker ikke så naturlig, men det er ut som en Ibanez EW akustisk gitar (?) og hvis det er det vil jeg tro at det er der problemet ligger, og ikke i forsterkeren.

Nå har det seg slik at den eneste akustiske forsterkeren den lokale 4sound-butikken hadde inne var en Roland AC60 til 3500 kr. Denne er omtrent dobbelt så dyr som det jeg hadde sett for meg, men hvordan vil denne være i forhold til tidligere nevnte billigere forsterkere? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Hei igjen!

Jeg har høy et innsatsen, eller, jeg har faktisk doblet den. På 4sound prøvde jeg en Roland AC-33 akustisk gitarforsterker som virker veldig bra. Der skrøt de veldig av den. Kosta 3000 kr. Virker som det er det man må betale for å få en skikkelig forsterker til akustisk. Det som er kult med AC-33 er at den har to kanaler, slik at to personer kan jamme med samme forsterker (eller koble i mikrofon i tillegg til gitar), og at man kan loope 40 sekunder med gitarspill - noe som er rimelig awesome etter min mening! :D

Noen som har erfaringer med denne forsterkeren? Er Boss FS-5U en ok pedal til looping i så fall? http://sound1.no/portal/asp/produktdetalj1.asp?Produkt_ID=2106

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har den selv, og er litt fan, men here I go:

Fender Super Champ XD er jo i utgangspunktet en forsterker for elektrisk gitar, men jeg koblet for et par dager siden en dynamisk mikrofon til, og synes faktisk clean-kanalen dugde ganske bra for vokal også. Det gjorde at jeg mener denne clean-kanalen er ganske allsidig.

I tillegg har denne ganske gode simuleringer på kanal 2, blant annet en simulering dedikert for akustisk gitar og også andre som kan passe til enkelte musikkstiler, f.eks. en for jazz-gitar.

Brukt skal denne være mulig å få kjøpt ikke så langt unna ditt budsjett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen!

Jeg har høy et innsatsen, eller, jeg har faktisk doblet den. På 4sound prøvde jeg en Roland AC-33 akustisk gitarforsterker som virker veldig bra. Der skrøt de veldig av den. Kosta 3000 kr. Virker som det er det man må betale for å få en skikkelig forsterker til akustisk. Det som er kult med AC-33 er at den har to kanaler, slik at to personer kan jamme med samme forsterker (eller koble i mikrofon i tillegg til gitar), og at man kan loope 40 sekunder med gitarspill - noe som er rimelig awesome etter min mening! :D

Noen som har erfaringer med denne forsterkeren? Er Boss FS-5U en ok pedal til looping i så fall? http://sound1.no/por...Produkt_ID=2106

Har sett en ganske dyktig gitarist spille med en sånn forsterker noen ganger. Det låter alltid bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.