Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Vox gitar


Don Paboera

Anbefalte innlegg

Jeg har testa en av disse vox gitarene. Det var enten 55 eller 33. Som kjent kan man jo switche mellom forskjellige moder på hver pickup. Den ene skal låte som en humbucker, den andre moden skal låte som en P-90 og den siste skal låte som en singelcoils.

Hvis du skal spille funk, og litt ute etter den "skrap-lyden" man får ut av en singelcoils, er ikke voks den rette gitarene. Jeg prøvde å spille funk på den selv, men fikk ikke det kule funk-soundet. Alle de tre modene låter som tre forskjellige humbuckere. Jeg ble rett og slett skuffet etter å ha prøvd den.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er "comfort punk"? Hvis denne skal være "hissig", er den da komfortabel? Sint, chill-out-punk?

Beklager off-topic.

Jeg tror heller ikke at en VOX-gitar er veien å gå. Kanskje lydmessig, men du verden så lite "punk" den ser ut.

Hissig komfort punk er metall inspirert punk. Komforten kommer av at vi har blitt såpass gamle at vi tar med kaffe og kake på øving. Skjer til og med at vi setter ned tempoet i sangene fordi vi ikke orker å holde det oppe. Hehe. Sint-chill out punk var et annet fint ord på det. Takk for den.

Hvordan ser en punke gitar ut forresten? El Jefe i NOFX bruker Tele. Tim i Rancid spiller på Gretch Gutta i ska-p SG/Stratokaster. Ble veldig nysgjerrig. Er et tema det her. Takker til dere som har svart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er en ekte pønkegitar en herpa (langt forbi "relic") gitar, gjerne en telecaster, som en gang har hatt flere pickups, men som nå kun har en bridge-pickup som går rett i jack, til nød via en volumkontroll (da gjerne uten knott).

Denne kvalifiserer, selv om den fortsatt har litt for blanke knotter og sannsynligvis komplett Esquire-elektronikk, er usikker på om den burde ha plekterbrett for å være skikkelig pønk:

jeff-beck_esquire-001.jpg

En gitar for selvironiske pønkere finner du derimot her:

http://www.dv247.com...cts/45276_l.jpg

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahahaha. Er forsåvidt enig, men JEG er ikke rølpete nok til en slik en. Synes voxen ser bra ut. Har en Ibanez gax 75 men er ikke helt fornøyd med denne. Er ute etter en fet gitar uten plekterbrett, god feit lyd. Et sted mellom 5-10" kommer jo til å bombe den med stikkers uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hissig komfort punk er metall inspirert punk. Komforten kommer av at vi har blitt såpass gamle at vi tar med kaffe og kake på øving. Skjer til og med at vi setter ned tempoet i sangene fordi vi ikke orker å holde det oppe. Hehe. Sint-chill out punk var et annet fint ord på det. Takk for den.

Hvordan ser en punke gitar ut forresten? El Jefe i NOFX bruker Tele. Tim i Rancid spiller på Gretch Gutta i ska-p SG/Stratokaster. Ble veldig nysgjerrig. Er et tema det her. Takker til dere som har svart.

Takk selv. Det var oppklarende. Jeg er glad i komfort og kaffe og kaker burde være lett tilgjengelig på enhver øving, uansett alder.

Du må gjerne bruke termen "sint chill-out punk". Tror vi er inne på noe der.

Angående punk-gitar så nevnes strat og tele. Det funker fint, og ser langt mer old-school ut enn ESP/Schecter o.l. med aktive pickuper. Metal-inspirert punk er vel heller ikke så veldig old-school (noen vil til og med plassere musikken et godt stykke utenfor punk-territoriet), så her kan kanskje gitarer med spissere former enn det Fender klarer å fikse (med unntak av HM-serien) være veien å gå. VOX-gitarene er ikke direkte moderne av utseende, men ser ganske så komfortable ut. Passer de da inn i den metal-inspirerte komfort-punken, til tross for dens "old-school"-preg? Eller blir dette utenfor gitarens komfort-sone? Om den er utenfor min komfort-sone, det vet jeg ikke. Skal kjenne litt godt etter og komme med tilbakemelding etter hvert.

Bill.mrk. "komfortabel".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spør du meg er punk en herpa Tele som har fått humbucker i bridge, eller Les Paul. Gjerne Jr, doublecut eller liknende med P90. Synes heller ikke Vox-gitaren bør gjøre skam på noen pønker. Litt i overkant spisse tupper på doublecutene, men singlecutene synes jeg ser ganske så røffe ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fett. Vi har en ganske metall lyd i koret vårt. Tung og jævlig. Det var vel dette jeg egentlig lurte på. Gitarene som dere kom med er jo helt rå, men skal du ha dem slik, må man slite dem ut sjøl. Ikke no sandpapir, road worn eller annet juks. Er det fet lyd i Voxen?????????????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.