Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Skader på el-gitar


Meum

Anbefalte innlegg

Halloen!

Vurderer å kjøpe en el-gitar. Vært og sett på den, og den har fått litt juling i finishen, slått av mindre biter på ca. 10 steder rundt på gitarkroppen, men fant også et lite tegn til sprekkdannelse inne ved halsen på baksiden av gitaren, altså i et av hjørnene mellom hals og kropp. Virker også som halsen er bittelitt forskjøvet iforhold til kroppen da overgangen ikke er helt jevn, dette er i sideretning. Gitaren er av skikkelig merke, virker ikke som kopi. Er dette et dårlig tegn eller bare overfladisk? Ellers er gitaren helt fin, men virker som den er blitt litt røft behandlet.

Kan jeg få problemer med halsen over tid?

Edit: var kopi læll

Endret av Meum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den sprekken du snakker om er sikkert lakksprekk som er veldig vanlig på Fender Stratocaster gitarer og mest sansynlig ikke noe å bry seg om. Og noen bulker og skjører kommer forsåvidt ganske fort på en gitar som faktisk blir brukt. Men det er jo forskjell på å bruke og misbruke. Tenker da på de som slenger gitarer og utstyr rundt om seg og bryr seg generelt lite om utstyret sitt.

Kan også si at det med halsen også er ganske vanlig og somregel bare er å løsne litt på skruene som fester gitarhalsen til kroppen og vri den til slik at strengene blir sentrert. Dette kan jo føles litt som slarv spesielt på dyre gitarer, men men... <_<

Endret av hkurt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har liten lyst til å drite ut selger før jeg har snakket med han først, er jo mulig at pickups/bro har blitt skiftet ut og derfor ikke er orginalt + at gitaren er en annen modell enn oppgitt, men virker lite sannsynlig med tanke på hva gitaren har blitt brukt til.

Endret av Meum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har liten lyst til å drite ut selger før jeg har snakket med han først, er jo mulig at pickups/bro har blitt skiftet ut og derfor ikke er orginalt + at gitaren er en annen modell enn oppgitt, men virker lite sannsynlig med tanke på hva gitaren har blitt brukt til.

Er vel ikke snakk om å drite ut noen har men få noen bilder så man kan konstatere om skaden ved halsen er av en sånn art at man kan fraråde kjøp eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal vi se her, i likhet med mange andre her på GN, så er jeg synsk. Dvs jeg kan vurdere om en skade er uvesentlig eller ei, uten å vite merket eller å få sett bilder av skaden. Jeg trenger egentlig ikke vite om det dreier seg om en gitar en gang.

Så mitt råd er : kjøp den! Dette er bare overfladiske skader og du vil få null problemer over tid med den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal vi se her, i likhet med mange andre her på GN, så er jeg synsk. Dvs jeg kan vurdere om en skade er uvesentlig eller ei, uten å vite merket eller å få sett bilder av skaden. Jeg trenger egentlig ikke vite om det dreier seg om en gitar en gang.

Så mitt råd er : kjøp den! Dette er bare overfladiske skader og du vil få null problemer over tid med den.

Liker :-) Du fikk sagt det jeg tenkte på en bedre måte enn jeg tenkte :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orginalt var spørsmålet om en gitar har tatt merkbart skade når man finner sprekkdannelse ved halsfestet.

Så fant jeg ut at gitaren med 99% sannsynlighet er fake, så jeg styrer langt unna og da har skade har nada å si for om jeg kjøper eller ei.

Sprekken ved halsen hadde nok ikke syntes på et bilde, men kjente den greit når jeg dro fingeren over.

Ellers takk for innspillene, driver å snuser på andre gitarer nå, skal holde dere oppdatert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.finn.no/f...nnkode=31456417 Finner ingen info om noe Epiphone LP "Gibson" modell på nettet...?

Hva pleier Epiphone LP std å gå for brukt?

Du....jeg har en sterk mistanke om at den svarte der er en Tsjekkisk bygget Epi......isåfall er den verdt hver krone.

Det at det står Gibson på TRC'en betyr somregel/ofte at den er satt sammen i Korea, men disse litt mer sjeldne Tsjekkiske modellene kom også med samme logo.

En av grunnene til at jeg tror akkurat denne er Tsjekkisk er at prikken over i'en i logoen sitter så høyt, mens på de Koreanske sitter den veldig lavt. Et annet tegn er to skruer i kroppen til plekterbrett-festet(som ikke vises på bildene).....alle andre har bare én.

Spør selgeren om serienummeret begynner med en B. (Bohêmia Musico-Delicia)

Edit: Ops...la ikke merke til at du har handlet ferdig.......jaja, kanskje noen andre vil snuse på den. 2000.- er ganske rimelig om det er en Tsjekker.

Endret av Carpal67
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.