Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Erfaringer med Tom Anderson


vwh

Anbefalte innlegg

Ville bare høre om noen hadde noen konkrete erfaringer med Anderson gitarene.

Er spesielt interessert i erfaringer med Classic og DropTop Strat style.

Står veldig lite på www.andersonguitars.com. Er interessert i alt fra info om kvalitet og lyd til halsprofil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg har en Tom Anderson Hollow Drop Top, og kan ikke si noe annet enn at det er den beste gitaren jeg noen sinne har vært borti.

Jeg custombestilte min fra en sjappe i San Francisco etter å ha gjort mye og grundig research både på andersonguitars.com, harmony-central (anmeldelsene av andersongitarer er godt skrevet av folk med peiling). Nå i det siste har jo også www.andersonforum.com dukket opp, der Tom og gutta selv svarer på spørsmål.

Hvor skal jeg begynne skrytelista?

- Tom Anderson Guitarworks har den beste servicen i gitarverden, så enkelt er det. De svarer raskt på mail, er hyggelige, kvalitetsorienterte, har mer peiling på gitar enn man kan drømme om, er høflige, vennlige og de vet de bygger fantastiske instrumenter.

- Gitarene har en byggekvalitet som er helt "der oppe", med det menes at du finner ikke mange andre gitarmerker (bortsett fra Suhr/Grosh/Melancon/Thorn o.a) med samme kvalitet. Neckjointen er så tight at du ikke kan presse et hårstrå inn der, delene de bruker er av beste merke, og halsene/gripebrettet er nok hovedårsaken til at de er så lovprist. Min gitar har rustfritt stål i båndene, og de er nydelig myke å spille på. Gitaren er like lettspilt over hele gripebrettet, og glissando/vibrato er en fryd.

- Disse gitarene låter omtrent som man vil at de skal låte, og noe av det vanskeligste med å bestille en Anderson er å bestemme seg for treverk/pickupkombinasjoner. Jeg gikk for en ganske "vanlig" basswood/maple top med Sa1/Sa1R/H2+, som er hum/sing/sing der singlecoilene egentlig er "stacked 'buckers". Masse lyd, masse trøkk. Denne kombinasjonen dekker cleanlyd fra forsiktig strat til mektig vreng - H2+-humbuckeren river bra med distortion!!

- Pris: TAG-gitarer koster fra ca 2000 dollar og oppover, dvs at du med magnum/UPS o.l. burde klare å få en NY (men ikke custom, som er litt dyrere) TAG til Norge for ca 16-18000. Ikke tro på de som skriver at "disse gitarene koster 35000 ny", det er bare tull. Hvis du vil bestille en selv, tar det ca 4-6 mnd å få bygget en. Ring til en forhandler og diskuter hva du vil ha, evt. ring til Roy hos Anderson og spør om ikke han vet hvor du kan finne den gitaren du leter etter.

- Jeg har Tom Anderson standard neck shape, den er litt tynnere og mer v-formet enn på Strat Plus-gitaren min(93-modell). En kamerat av meg har en +.050 oversize, og den kjennes ut omtrent som på straten.

- Anderson tilbyr flere hundre fargekombinasjoner til gitarene sine, dette var noe av det vanskeligste å bestemme seg for. Se rundt på Guitar Gallery på hjemmesiden, så skjønner du hva jeg mener.

- Hvis du vil høre Andersongitarer, er en god butikk å starte på www.indoorstorm.com, de legger ut lydklipp av de fleste gitarene sine. Ellers ligger det en del skjult rundt om kring på andersonforum.com.

Hvis det er noe spesifikt du lurer på, bare spør!

Bilde av min ligger nederst på side 28 i gitargalleriet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jon henrik - jeg så en brukt drop top på MP for en uke siden. Han skulle ha 15k for sin, noe som ikke er dum pris. Da tatt internasjonale priser i betrakning. Dem holder seg godt i pris.

Det som er dumt med brukt TA, er at den kommer med så mye custom. Så skal du ha den akkurat slik du vil, må du enten bestille ny eller leite deg halvt ihjel etter en brukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

aiwass: Provosert? Det er jo bare sånn det er.... :mrgreen:

Jon Henrik: Når det gjelder priser på customs, fikk jeg vite fra butikken i San Francisco (Gelb Music i Redwood City) at de vanligvis tok listeprisen (som man beregner ut fra bestillingslista), og slo av 30%. En custom vil da komme på mellom $2050 og $2900 avhengig av features o.l. Min kostet $3699 liste, og jeg betalte $2700 inkl sales tax i California (ca 10%). Hvis du går på indoorstorm.com og velger "request discount price" får du et inntrykk av hva de forskjellinge modellene koster. Med dagens dollarpris er det jo alltid hyggelig å se på gitarpriser :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som folk allerede har nevnt, så er Anderson gitarer veldig gode.

er "standard" boutique/custom gitarer på linje med Suhr, Grosh, USA schecter osvosvosv.

er ganske sikker på at om du holder et godt øye med div. gear sider i USA som Gbase, eller omså Ebay så vil du kunne finne en finfin Tom Anderson til rundt 10 lapper.

billigste Tom Anderson gitarene jeg har sett må være en oppbanket classic til 5000, og en nydelig svart classic med floyd som gikk for 7500 kr, var bare synd at han ikke ville sende utenfor USA :(

men som sagt, følg godt med på brukt-markedet! ;)

jeg MENER at Tom Anderson gitaren til Marius Müller(rip) var på salg for noen måneder siden på musikkweb, selgeren skulle faktisk bare ha 10000 for den! (om ikke det var mindre)

knall gitarer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Testa også den classicen som var på imerslund ganske godt. Skulle kikke på litt forskjellige gitarer, men stoppa på den. Muligens beste gitaren jeg hadde prøvd tenkte jeg. Kom tilbake neste dag, med egen gitar for a/b testing, og til tross for at det er en gitar jeg er godt kjent med og slikt, ble jeg overbevist om at Anderson gitaren var bedre. Mens jeg sitter der og a/b tester ble den så solgt..! :(

Skal ha meg en Anderson når jeg blir rik :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Tom Anderson Drop Top

Flammelønnstopp med Lind i kroppen. den er ikke Hollow

Jeg er veldig fornøyd med Switch systemet som lar meg velge hvilken som heldst kombinasjon SSH konfigurasjon + full guffe på bare Humbuckeren

Min har også Fishman Piezo system i saddlene og simulerer akkustisk gitar. Det er selfølgelig ikke helt naturtro, men faktisk bedre enn en dårlig akkustisk mikk!

Var lit uvant med Buzz Feiten og så store bånd i begynnelsen, mine ører er sensitive for pitch og var vante til standard intonering, men det er en tilvendingssak.. man merker det utrolig godt og setter pris på det når man går fra en B.F intonert gitar til en som har vanlig intonering..

De store båndene gjør de mere lettspilt, men er sensitive for pitch så man må være veldig bevist hvor mye man presser ned strengene.

Hvis du bestiller en ny Tom anderson kan du skreddersy din gitar til dine spesifikasjoner.

bare spør om du lurer på noe ang. Drop Top utgaven.

her er bilde kopier og lim inn adressa så får du dem frem...

http://www.freewebs.com/mortensgitarside/I.../IM00149055.JPG

http://www.freewebs.com/mortensgitarside/I.../IM00149355.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Switcheroo-systemet frungerer fint når du først er blitt vant til det. Blower-switch-funksjonen er jo genial, men det kan være litt vanskelig å skifte kjapt mellom f.eks neck/mid split til mid/bridge humbucker sånn i en fei. Fordelen er selvfølgelig at det ligger MASSE lyder på lager der inne.

Tror nok også at B5-systemet med vanlig 5-veisbryter og split på volumpottet fungerer ganske så utmerket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.