Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Ønsker et sett med diverse dupeditter.


Anbefalte innlegg

Jeg har kjøpt meg et forsterkerprosjekt av en hyggelig person her på GN som er tiltenkt å kunne brukes til å lære oppbygning og virkemåte av rørforsterkere.

Og da regner jeg med å trenge litt forskjellige capacitorer resistorer mm, men vet strengt tatt ikke helt hva og hvilke jeg trenger.

Jeg har sett at det bla på ebay finnes noen slike men vet ikke helt om det er disse jeg skal ha etter blandt annet å sett på fysisk størrelse på de og virker å være mye mindre.

Kom på en tanke om at dersom jeg ikke får den til, så er det kanskje mulig å bruke litt av disse delene sammen med det som kan være brukanes i forsterkeren til å bygge et av disse diy settene som er å få kjøpt...

Så er det noen her som vet om det finnes noe slags sett med elektronikkdingser i noenlunde samme størrelse som de som står i forsterkeren nå?

Bilde:

post-6011-0-33827900-1321014337_thumb.jp

Endret av hkurt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk også at fysiske komponenter har andre egenskaper enn primærverdien. F.eks. har en motstand i tillegg til resistans også effekttålighet. En kondensator har i tillegg til kapasitans også en maksspenning (Og her er type også noe å si. Spesielt elektrolyttkondensatorer skiller seg gjerne fra andre kondensatorer siden de ofte har polaritet). Osv.

Har du skaffet deg et skikkelig multimeter? Det, loddeutstyr, samt en god avbitertang er vesentlig utstyr.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elfa er dyrt. Jeg bestiller mine ting via Musikding pga grei service og greie priser.

Men du får hele sett med så og si alt du trenger av resistorer til rundt 2 hundrelapper på Ebay...

Se etter 50 values x 20.. da har du 50 forskjellige verdier, og 20 av hver.. Eller 10.

Kondensatorer og LEDs kommer også i slike sett, da har du alt du trenger til å bygge småting ala pedaler ol mtp kondiker og resistorer.

Når det gjelder transistorer, dioder, så er det så mange typer at det likegreit er å bestille noen typer enkeltvis etter behov, og gjerne bestille litt jacks ol i samme slengen.

EDIT: Hvis det er type forsterkere, så er det også høyere strømmer og spenninger det er snakk om, da trenger du gjerne 2W resistorer og kondiker som tåler mer enn en smule..

Endret av Troll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk også at fysiske komponenter har andre egenskaper enn primærverdien. F.eks. har en motstand i tillegg til resistans også effekttålighet. En kondensator har i tillegg til kapasitans også en maksspenning (Og her er type også noe å si. Spesielt elektrolyttkondensatorer skiller seg gjerne fra andre kondensatorer siden de ofte har polaritet). Osv.

Har du skaffet deg et skikkelig multimeter? Det, loddeutstyr, samt en god avbitertang er vesentlig utstyr.

Det er vel volten du tenker på?

Har en løs dings som er merket med .01uF 300Vac, og regner med at jeg da må ha noen som tåler det. Men gjør det noe å bruke noen som er 630V? Har sett mange som har denne verdien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elfa er dyrt. Jeg bestiller mine ting via Musikding pga grei service og greie priser.

Men du får hele sett med så og si alt du trenger av resistorer til rundt 2 hundrelapper på Ebay...

Se etter 50 values x 20.. da har du 50 forskjellige verdier, og 20 av hver.. Eller 10.

Kondensatorer og LEDs kommer også i slike sett, da har du alt du trenger til å bygge småting ala pedaler ol mtp kondiker og resistorer.

Når det gjelder transistorer, dioder, så er det så mange typer at det likegreit er å bestille noen typer enkeltvis etter behov, og gjerne bestille litt jacks ol i samme slengen.

EDIT: Hvis det er type forsterkere, så er det også høyere strømmer og spenninger det er snakk om, da trenger du gjerne 2W resistorer og kondiker som tåler mer enn en smule..

har sett at settene som blir solgt til en billig penge inneholder dingser som er temmelig små i fysisk størrelse. virker til å være samme størrelse som i musikding sine diy effektbokser. er det muligens litt vanlig at disse er laget spesielt for svakstrøm?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel volten du tenker på?

Har en løs dings som er merket med .01uF 300Vac, og regner med at jeg da må ha noen som tåler det. Men gjør det noe å bruke noen som er 630V? Har sett mange som har denne verdien.

Spenning måles i Volt, ja. Det gjør sjelden noe å bruke en kondensator laget for høyere spenning, men de blir gjerne dyrere og fysisk større.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du starter i en litt rar ende her - grunnen til at komponenter har ulik størrelse er fordi ulike komponenter tåler ulik effekt/strøm/spenning og/eller er oppbygget av ulike materialer.

Normal spiller ikke den fysiske størrelsen noen rolle så lenge man får plass til komponenten. Før du går til noen store innkjøp burde du finne ut litt om hva du faktisk trenger, og samtidig vurdere hvor høy effekt eller spenninger komponentene må tåle, hvilken toleranse og ikke minst kvalitet komponenten bør ha. Det eksisterer f.eks en haug med ulike typer kondensattyper, hvor materialet/konstruksjonen gir ulike egenskaper selv om komponentens verdi er lik.

Å kjøpe komponenter på måfå er som å plukke helt vilkårlige varer i en dagligvarebutikk når man skal lage kake. Det blir veldig kostbart i lengden og ikke nødvendigvis noe godt til kaffen særlig ofte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du starter i en litt rar ende her - grunnen til at komponenter har ulik størrelse er fordi ulike komponenter tåler ulik effekt/strøm/spenning og/eller er oppbygget av ulike materialer.

Normal spiller ikke den fysiske størrelsen noen rolle så lenge man får plass til komponenten. Før du går til noen store innkjøp burde du finne ut litt om hva du faktisk trenger, og samtidig vurdere hvor høy effekt eller spenninger komponentene må tåle, hvilken toleranse og ikke minst kvalitet komponenten bør ha. Det eksisterer f.eks en haug med ulike typer kondensattyper, hvor materialet/konstruksjonen gir ulike egenskaper selv om komponentens verdi er lik.

Å kjøpe komponenter på måfå er som å plukke helt vilkårlige varer i en dagligvarebutikk når man skal lage kake. Det blir veldig kostbart i lengden og ikke nødvendigvis noe godt til kaffen særlig ofte.

Ser den. Hadde nok ikke tenkt at det skulle være så mye forskjellig å velge mellom.

Får heller bare lære meg fargekodene og verdiene på de forskjellige komponentene jeg muligens kan få bruk for og bestille et par av hver.

Har sett at det somregel koster mye å bare kjøpe et par om gangen, men blir muligens billigere totalt... :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.