Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Kryssfiner til gitarkropp?


Anbefalte innlegg

Etter ein del øving på laminerte hobbyplater har eg lyst til å gå over til å laga ein gitarkropp av eit materiale som faktisk er haldbart som gitarkropp. Men eg vil ikkje bruka store summar på dyrt tre endå, då eg ikkje ser poenget i det endå.

Det eg lurer på er om vanlege kryssfinerplater eg får kjøpt på den lokale trelasten (Coop Obs Bygg) er harde nok? Det er jo rektignok kryssfiner av furu, og eg har høyrt det er stor skilnad på typane av kryssfiner etter kva dei er laga av? Desse platene er og berre 12mm tjukke, så det vert ein del liming. Men med nok Cascol inne-trelim og nok skrutvinger/klemmer går det vel fint?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter ein del øving på laminerte hobbyplater har eg lyst til å gå over til å laga ein gitarkropp av eit materiale som faktisk er haldbart som gitarkropp. Men eg vil ikkje bruka store summar på dyrt tre endå, då eg ikkje ser poenget i det endå.

Det eg lurer på er om vanlege kryssfinerplater eg får kjøpt på den lokale trelasten (Coop Obs Bygg) er harde nok? Det er jo rektignok kryssfiner av furu, og eg har høyrt det er stor skilnad på typane av kryssfiner etter kva dei er laga av? Desse platene er og berre 12mm tjukke, så det vert ein del liming. Men med nok Cascol inne-trelim og nok skrutvinger/klemmer går det vel fint?

Nå er det vel faktisk de som har laget gitarkropper av benkeplater i både eik og furu fra Ikea, så vidt jeg vet, så det kunne kanskje være en idè?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skikkelig kryssfinér plater (bjørk e.l.) er faktisk ikke noe rimelige i Norge, så jeg ville heller handlet en rimelig stavlimet plate av skikkelig treverk. Benkeplater fra Ikea e.l. er sikkert ikke et dårlig tips.

Ellers er problemet med kryssfinér, endene. De krever mye bearbeiding før lakkering, flises lett opp ved fresing osv osv. Dessuten blir du jo avhengig av å bruke en dekkende farge på kroppen. Tyngde er en annen ikke uvesentlig faktor. Forøvrig låter de som veldig harde tresalg, men samtidig ganske dempet.

Eller hva med å skaffe deg noe skikkelig treverk? Hvis det bare er for treningens skyld og du ikke har hastverk kan du jo bruke enten høvlet treverk som du selv stavlimer, eller få tak i noen stokker du selv skjærer, høvler og stavlimer. Treverket tørker relativt fort hvis du oppbevarer det innendørs i varmen etter at du har skåret stokkene.

Du trenger jo ikke å satse på sortert virke i første omgang, bare noe rimelig som du stavlimer for å øke stabiliteten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv laget en gitar i bjørk heltre (stavlimt med fingerskjøter) benkeplate fra IKEA. Fungerer bra det (se avataren min).

Ellers har jeg vurder å laminere 2stk 2cm tykke hobbyplater i furu og så ha ett møbelkryssfinerlag på 4-6 mm på toppen. Ypperlig utgangspunkt for en burst-finish.

Vanlig kryssfiner av type bygningsplater er for stygge og fliser for lett, slik andre har påpekt.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Benkeplater var ein flott ide!

@Greener: "Skikkeleg treverk" er ikkje berre berre å få tak i her tydelegvis. Trelasten har kun gran og furu. Men trur eg skal testa ut det med benkeplater altså.

Du skal ikke utelukke furu, altså. Mange har forsøkt og synes det låter bra. Furu er litt merkelig på den måten at det er stivt og stabilt, mens overflaten likevel er ganske myk. Det gjør at man kanskje må ta noen alternative valg når det gjelder finish, men furu er sterkt og tåler definitivt bruken som gitar.

Dessuten er furu enklere å forme enn f.eks. bjørk som er et relativt hardt treslag, ihvertfall som stavlimt benkeplate.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant! Men desse hobbyplatene, er dei eigentleg tørka godt nok? Vart litt bekymra då eg fann ei 2-3 år gammal plate som hadde bøyd seg ganske kraftig.

Er det ein ide å heller kjøpa planker/bjelkar av furu og ta det derfrå? Korleis kan eg få ei perfekt flat overflate utan slike store maskinar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.