Web Analytics
Jump to content

Designe logo i abalone som funker og ser pent ut i praksis

Recommended Posts

Er det noen som vet hvor grensene går ang. dette her?

Søker på youtube og google og sånn, men finner stort sett bare eksempler spilt inn i en fei, uten tanke på detaljer og slikt?

Hvis jeg skal ha en middels stor logo i abalone, hvilke farger kan jeg smekke på for å tydeliggjøre kontraster og detaljer... Og hvor langt kan man presse detaljene?

Er fremdeles etter videotitting, litt usikker på hvordan dette lages...

Har sett abalone inlays med utrolige detaljer, som knøtt små øyne, og slike ting..

Alikevel finner jeg forumsinlegg på andre nettsider der folk blir skuffa fordi luthier sier at; "Sorry mac, men dette er umulig å lage inlays av".

Som vanlig har jeg noen fasit å komme med, men jeg håper tipsene hjelper.

- Skaff deg en Dremel eller en "Dermelwannabe". De siste koster mye mindre, men funker stort sett like greit for en periode. De blir veldig mye fortere utslitt.

- Lag, eller kjøp en skikkelig fresefot. Det er kjempeviktig. Stewmac har en, Dremel har en, og mange har laget en selv i pleksi og lignende.

- Kjøp et par skikkelige dremelfreser. Det er stor forskjell på kvalitet, og de dremelgreiene er ganske dyre, men veldig bra.

- øv. Det å øve på treverk som er likt det du skal legge inalyet i, er viktigere enn å øve på selve inlayet. Du må få inn"følelsen"for det treverket du skal frese i. Høres rart ut, men på så små områder som dette her, vil du lære deg "hva som skjer" alt etter fargen på treet der fresen er akkurat der og da. Da unngår du at det skjærer ut, og du får et bedre resultat, og sparer masse tid. Penere blir det også.

- Ta vare på støvet, det kan man blande med epoxy og rette opp feil og mangler med.