Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

En enklere måte å programmere trommer på?


Anbefalte innlegg

var full, så tar selvkritikk på formuleringen

MEN, å skulle programmere med andre lyder og annen miks enn det som faktisk skal brukes i låten synes jeg høres rart ut. Blir som å spille inn med akk-gitar og prøve å få det til å låte rock i miksen

Vel, man velger jo markeringer og alt i guitar pro. Synes det er mye enklere å lage trommene med tall enn å kuke med musa (hehe) inne i DAW-en. Det funker for meg, i hvert fall. Så kan dere bare gjøre noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

var full, så tar selvkritikk på formuleringen

MEN, å skulle programmere med andre lyder og annen miks enn det som faktisk skal brukes i låten synes jeg høres rart ut. Blir som å spille inn med akk-gitar og prøve å få det til å låte rock i miksen

Ah... Foruminnlegg i fylla. Det blir ofte "interessante" diskusjoner av slikt. Uten filter eller diplomati sitter ofte spissformuleringene løst. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Hvis du har et riff du vill ha etter hverandre, uten forandringer, så trykk ctrl + D. Det gjelder også alle de små "brikkene" du legger innpå trommekartet..

Hvis det ikke funker så bare se litt i hjelpe manualen, er sikkert en liste over hotkeys :)

Hugs at resultatet blir bedre når du legger litt i det, variere styrke på slagene osv! liker ikkje at folk bare dupliserer, høres så midi ut visst du skjønner :P

Endret av Kennyboy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Som mange sier, veldig greit å lage et par takter som man dupliserer. Så kan man variere ut fra dette etterhvert. Bruker denne metoden mye selv. Ellers hender det jeg spiller inn med keyboard, og tar typisk basstromme og skarp på én gang, og hihat (som krever flere tangenter mtp. åpen/lukket sound) etterpå. Spiller da på klikk og sørger for at alt automatisk blir plassert på nærmeste slag når jeg er ferdig (er ingen supertight keyboard-trommis!). Man kan alltids gå inn og flytte på ting etterpå igjen, men det er en relativt lett måte å få det inn på i utgangspunktet synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lager som regel en rytme, drar ut som midispor og legger på som grunnlag i låta. Redigerer trommer manuelt til slutt samtidig som miksing. Tar meg ofte en dag eller mer å redigere trommene. Flytter ofte slag ørlite for å få det mer menneskelig, og redigerer styrke på slaga. Hører stor forskjell etter at jeg begynte med det, en 32-del her og der gir mye. Mer organisk følelse, og mulighet til å legge rytmen frampå eller bakpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid foretrukket midi-editoren i Reaper til trommeprogrammering. Jeg bruker Logic Pro til stort sett alt annet, men jeg hater pianorullen i Logic. Selv synes jeg det virker tungt å programmere trommer i guitar pro, men det er selvfølgelig for jeg ikke kan det...

Måten jeg går fram på er å lage grove "skisser" til de forskjellige partiene i låtene, så bare kopierer jeg det hvis det kommer igjen senere (vers, refreng). Når alle partiene har sine skisser på plass begynner jeg med pirkearbeidet, fills, velocity, "humanisering" osv. Det er veldig tidkrevende skal ma ha et godt resultat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.