Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Skal, skal ikke.....


Byljer

Anbefalte innlegg

Sitter å funderer på om jeg skal forlate Fenderfamilien for å satse på Hagstrøm...!??! Hadde for en tid tilbake en Hagstrøm Viking som jeg ikke klarer å glemme, og kunne dessuten ha tenkt meg å prøvd ut både Jazz modellene og Super Swede. Men, det betyr at gitarer må ut før nye kommer inn. Hmmm, er i tvil, men fristelsen er stor.... :wacko: Er såre fornøyd med både min "Blackmore Tribute" (Scallopert hals) Strat og '62 Tele Custom, men hver gang jeg ser en Hagstrøm klør det så j...lig i fingrene :blink:

Skal, skal ikke....? Hva tenker herskapet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du bare ha to gitarer?

--Gunnar

:D Neida, men de gitarene jeg til enhver tid har blir brukt i bandsammenheng. Jeg har ikke behov for å ha så mange slik at de blir stående som støvsamlere, og dessuten er det jo litt økonomi oppe i alt dette (ivertfall sier "kjærringa" det ;) ). Hadde 5 gitarer en periode men brukte bare 2 av dem, og da blir vitsen litt borte for meg. Jeg er ikke en samler, men en bruker :P Bytter gitarer alt for ofte rett og slett fordi jeg ikke kan få nok. Ser jeg noe nydelig blir det lett til "me want", og da selger jeg unna for å finansiere/ delfinansiere. Skulle jeg beholdt alle gitarene jeg har hatt i hus hadde jeg ikke hatt plass til meg og familien :D

Endret av Byljer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, har du lyst til å gjøre det, så gjør det! Men kanskje du skal beholde en av Fenderne, dersom du klarer det finansielt? Ihvertfall til Hagstrømen får oppfyllt de våte drømmene dine. ;) Er jo kjedelig hvis det blir til at du savner begge de like mye som du tydeligvis har savnet Hagstrømen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo kjedelig hvis det blir til at du savner begge de like mye som du tydeligvis har savnet Hagstrømen.

Det er forsåvidt sant. Jeg har solgt haugevis med gitarer, men det er kun noen få jeg virkelig har savnet. En av dem er Vikingen. I utgangspunktet en billig gitar, men for en kvalitet sett opp mot pris! Er også sugen på en Super Swede mye grunnet at den har coilsplitting, så det skulle være mulig å få noe "Fenderish" ut av den :) Når jeg bytter ut gitarer så liker jeg å erstatte de med andre som ikke spriker for mye lydmessig. Har jeg f.eks. 2 singlecoil gitarer og en med humbucker blir det et "output-sprik" som gjør at jeg må drive å justere om lyden/ volum på amp o.l. for at den ene ikke skal høres langt bedre enn den andre, vrenge tidligere osv. Liker å ha oppsettet enklest mulig i og med at jeg bruker en reissue amp (Fender Bassman) som gir rørvreng i bøtter og spann, og med forholdsvis like gitarer vil det bli enklere å bytte mellom dem uten å justere så alt for mye. Har tidligere hatt ES335 og Les Paul, og bytte mellom dem var lydmessig ikke noe problem. Forskjellen lå i at den ene var hollow og den andre solid body, og de utfylte hverandre på en fortreffelig måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle gjerne hatt noen innspill fra "guitarslingere" som har erfaring med Super Swede og f.eks. HJ500/600/800 :) !?! Hvordan fungerer coilsplit'n på Super Sweden? Feeder HJ500/600/800 lett? Kan jazzgitarene brukes kun med cleanlyd, eller takler de litt vreng og høy lyd?

Endret av Byljer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som stuegitarist vet jeg ikke om jeg kvalifiserer som guitarslinger, men jeg har ihvertfall en SuperSwede, og jeg syns det er en knall og allsidig gitar!

Når det kommer til coilspliten syns jeg lyden blir litt flat og udefinert for min smak (mulig forsterkeren må ta litt av skylden for det), men den er absolutt anvendelig. Om det låter fenderish eller ikke skal jeg ikke våge å påstå, men jeg skal ikke nekte for at jeg har Enorm GAS på en Tele for tiden, nettopp for at jeg savner den gode og cleane singelcoil-lyden...

Endret av alfalfa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som stuegitarist vet jeg ikke om jeg kvalifiserer som guitarslinger, men jeg har ihvertfall en SuperSwede, og jeg syns det er en knall og allsidig gitar!

Når det kommer til coilspliten syns jeg lyden blir litt flat og udefinert for min smak (mulig forsterkeren må ta litt av skylden for det), men den er absolutt anvendelig. Om det låter fenderish eller ikke skal jeg ikke våge å påstå, men jeg skal ikke nekte for at jeg har Enorm GAS på en Tele for tiden, nettopp for at jeg savner den gode og cleane singelcoil-lyden...

Sendte deg en PM :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finfin gitar SuperSwede'n. Har en slik selv, og den er god å spille på. Lyden er litt som alfalfa sier, kanskje ikke den aller beste singelcoil lyden, men allsidigheten er der. Vil du switche mellom HB og SC midt i ei låt ved overgant til et annet parti i låta eller for solospill så er det genialt å kunne vippe over bryteren on the fly :)

Misforstå meg rett, SC lyden er slett ikke dårlig, men for eksempel i studio hvor man kan bytte gitarer som man vil og tar opp forskjellige deler av en sang separat så vil du kanskje dra frem den rådyre customgitaren din med superdyre SC-pickup's. Hagstømmen kan selvfølgelig ikke matche det. Men ønsker du en rimelig LP type gitar som er allsidig, god å spille på og holder høy kvalitet i forhold til pris (iallefall bruktpris som er rundt 3k) så er SuperSwede'n midt i blinken.

En annen ting er at denne gitaren er en av de få "billig-gitarene" som gir meg en god følelse når jeg får den i fanget. En gitar som gir meg lyst til å spille og følelsen av at det stemmer, hvis du skjønner hva jeg mener :) Men dette er selvfølgelig høyst subjektivt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig synes jeg det er vanskelig å kvitte seg med noe som ikke kan erstattes direkte. Både Strat og Tele er gitarer som vanskelig kan erstattes av andre typer.

Jeg tror du skal ha tre gitarer... eller fire ... eller....

(når jeg teller etter har jeg 3 el-gitarer selv, og jeg er ikke noe flink til å spille en gang... ;) Og når GitarNorge-gitaren kommer, så må jeg jo ha den. Og så har jeg noen gitarer "oppe i hodet" som bare må bygges en dag. Må komme i gang med kodenavn "slaX" en dag. ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er i tenkeboksen.....men, skal jeg investere i ny, eller brukt, gitar så må sannsynligvis noe gå. Jeg selger stort sett alltid unna litt når nytt skal inn siden jeg ikke har bruk for en hel åker av gitarer :) Super Swede er ganske så aktuell grunnet coilsplit, samt at jeg vet at halsene er utrolig stødige og lettspilte. Må vel tenke litt mer på det.... Takker alle for fine innspill :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.