Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

EirikA

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg prøver å følge litt med på hva som blir lagt ut for salg både her på forumet men også på finn, og da spesielt i mitt område (stavanger).

Prøver å følge litt med på alle sjangre. I den anledning fant jeg for en stund tilbake siden enn bass som jeg syns virket interessant.Men som dessvere befant seg i Oslo og som også ble solgt rimmelig kjapt. Fant derfor ut at jeg skulle prøve å få litt forhånds info.

Har vurdert om jeg skal kjøbe meg en brukt bass om jeg kommer over noe jeg syns er pent nok til å henge i stuen på siden av gitaren og forsterkern. (I stede for å bruke penger på maleri :P)

Har prøvt 1 bass og 2 uten at jeg har noe peiling i det hele tatt når har vært innom lokale musikkbutikken.

Har en gitarforsterker og pedal som jeg satser på at jeg kan bruke, inn til jeg finner ut at bass faktisk er noe som fenger. (Siden jeg aldri har prøvt å spille noe på bass).

Det skal vel hver helt ok til hjemmebruk å koble bassen i HD500 pedalen og denne på valvking 112'er gitar forsterkeren? Har forstått at det i utgangspunkte ikke er optimalt. men her er da da også bare snakk om litt prøving og feiling for meg selv i min egen stue :P

Mener å ha lest om folk som har "presets" til disse multieffektpedalen, slik at det kanskje kan tweakest litt på lyd...

Men hva bør en se på vis en skal kjøpe en brukt bass? Ca samme regler som gjeler på gitar?

Syns også å ha lest at basstrenger er en god del dyrere enn gitarstrenger. Bommer jeg helt når jeg husker 900kr for 1 sett? Kjedelig å tro jeg sparer penger på en billig bass hvis det første som skjer er at jeg må ut med mye penger i nye strenger. (wee rim! :P )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første vil jeg fraråde deg å kjøre bassen i gitarampen. Jeg vil faktisk gå så langt som å påstå at det i mange tilfeller (avhengig av amp selvsagt) kan være ødeleggende for spillelysten. Du skal ikke ut med mange kronene for bassamp før det låter bedre enn en VK112.

Ja, det finnes strenger som koster 900spenn for et sett, men det er unødvendig dyrt. Ser de strengene som går igjen i folks anbefalinger ligger vel gjerne på rundt 500kr for settet om du kjøper det over disk i Norge. Selv spiller jeg på Rotosound-strenger til 300kr for settet, og synes det fungerer alldeles utmerket :)

Lykke til med jakten, og om det er spesielle basser du har mer konkrete spørsmål om er det bare å slenge det ut her, evt med finn-link, så kommer det alltids noen vennlige mennesker og svarer deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.strenger.no/Forside.html - det trenger ikke være SÅ dyrt med basstrenger, selv i Norge. Du får f.eks. D'addario, som er et velrenomert merke, til under 200 kr for et sett.

Er enig med Ducking om at det er kjipt med bass i gitarforsterker. Grunnen er rett og slett at gitar egentlig er et mellomtoneinstrument. Det er som regel gitarforsterkerne laget for, og de gir ikke så mye dypbass som du trenger for bass. Om det kniper ville jeg kjøpt en VOX Amplug for bass og et greit headsett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm..ja er nok et poeng med forsterkeren ja. Men litt av grunnen var for å få prøve å sjekke ut om bass er noe som er interessant. Og fylle opp stua i en 80kvm leilighet full av forsterkere føler jeg blir litt rart. Da jeg ikke kan matche "alt" utstyret med ferdigheter :P

Men som sagt så holder jeg øynene oppe å ser litt. Tviler jeg kjøper enn forsterker før jeg finner bass. men kan ta dette som et langsiktigt prosjekt å finne meg en bass å starte å se litt etter forsterker også.

Fant en bass for en stund siden som jeg stusset litt på. På et par av bildene så det ut som det ikke var bånd på bassen. Fins det noen elektriske basser som ikke har bånd slik kontrabassene har (slik jeg tror hvertfall :P) ?

Det er hvertfall noe jeg ikke vil slå meg løs på som nybegynner med dårlig gehør .... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fretless er en egen kategori av basser som er uten frets (bånd), ja. Jeg har sett eksempler på at disse kommer med guide-markeringer for å lette plasseringen av fingrene, men som nybegynner ville jeg gjort det ukomplisert. Gå for en vanlig 4-strengs bass med bånd. Spesielle preferanser er noe du utvikler med erfaring.

Jeg var nybegynner selv da jeg skaffet min første bass (er vel det fortsatt), og spilte litt på gitarforsterker selv, men foretrakk faktisk å spille på en VOX amplug og headsett (jeg brukte en VOX amplug Classic Rock, og selv den fungerte bedre enn gitarforsterkeren, selv om VOX lager egne amplugs for bass også).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.