Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

"Låste akkorder"


antos

Anbefalte innlegg

Ønsker å spille mer over hele halsen på gitaren, og har begynt å jobbe med "låste" akkorder som jeg kan flytte rundt på halsen. Har begynt med F grepet som jeg flytter opp to hakk til en G osv. Regner med det samme kan gjøres med D f.eks? Noen som kan lære meg litt kort å greit om det å flytte akkorder oppover halsen, og hvilke grep jeg tar i de ulike båndene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De mest anvendelige og enkle er vel E/Em/E7 formen som du nå lærer deg, og A/Am/A7 formen, også C formen brukes en del, men den er vanskeligere å lære seg kanskje.

Hvilken akkord du ender opp med er jo den tonen E strengen blir når du flytter oppover på halsen. Det samme gjelder for A formen (A strengen) Det er veldig lurt å lære seg tonene for E og A strengen oppover halsen. Men uansett vil du lære dette automatisk over tid egentlig.

For å klargjøre:

E form: Dann en åpen E/Em/E7 akkord, legg pekefingeren foran og flytt grepet.

A form: Dann en åpen A/Am/A7 akkord, legg pekefingeren foran og flytt grepet. E strengen dempes gjerne med tuppen av pekefinger. Noen bruker bare to fingre og demper lys E streng, eller får til å ikke berøre den med finger nr 2.

C form: Dann en åpen C, bruk pekefingeren til å trykke ned D strengen og demp eller trykk inn lys E streng med samme finger. I noen posisjoner låter den åpne E strengen fint også.

Dette er jo bare vanlige åpne akkorder man flytter oppover halsen. Man kan si at man erstatter nut/oversadel med pekefingeren slik at strengene "slutter på rett bånd"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanlige barre-grep kan jeg, og har kontroll på hvilke toner E og A streng har oppover halsen. Det jeg ønsker å lære mer om er vanlige grep som f.eks F i vanlig form (ikke barre) som man kan flytte oppover halsen. Dette skal vel også funke med D og A, som er såkalte låste grep hvor man ikke spiller på åpne strenger? Håper jeg formulerer meg forståelig :) Har funnet ut at en D akkord i 4 bånd gir en E, mens en A akkord i 9 bånd gir en E. Tror muligens det har gått opp ett lys nå. Alt handler vel om hvilke toner man setter sammen? En pugging av alle tonene på gitarhalsen vil vel hjelpe en god del. Men om man tar en D akkord en annen plass på halsen vil man fremdeles kunne bruke denne i en låt hvor det spilles en vanlig D i vanlig tuning?

Endret av antos
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer at det handler om hvilke noter som settes sammen ja. Det er derfor det funker å lære ulike mønstre (CAGED-systemet) og flytte rundt på halsen.

En D-form i 4. bånd gir E fordi du da spiller en G# på nederste streng, E på nest nederste og en B på 3. nederste streng. Dette er de tre notene en E-akkord består av. Alle enkle dur/moll-akkorder består egentlig kun av tre noter.

Det er mulig å spille akkorden du viser til som barre akkord. Da får du med deg 2. bånd på 4. strengen som også er grunntonen (E)!

(Synes personlig D-formen og G-formen er de mest kinkige barreakkordene....)

Anbefaler denne tråden http://forum.gitarno...28-akkordlaere/

Endret av Pilean
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanlige barre-grep kan jeg, og har kontroll på hvilke toner E og A streng har oppover halsen. Det jeg ønsker å lære mer om er vanlige grep som f.eks F i vanlig form (ikke barre) som man kan flytte oppover halsen. Dette skal vel også funke med D og A, som er såkalte låste grep hvor man ikke spiller på åpne strenger? Håper jeg formulerer meg forståelig :) Har funnet ut at en D akkord i 4 bånd gir en E, mens en A akkord i 9 bånd gir en E. Tror muligens det har gått opp ett lys nå. Alt handler vel om hvilke toner man setter sammen? En pugging av alle tonene på gitarhalsen vil vel hjelpe en god del. Men om man tar en D akkord en annen plass på halsen vil man fremdeles kunne bruke denne i en låt hvor det spilles en vanlig D i vanlig tuning?

Det du beskriver er jo nettopp barregrep. Om de er basert på E, A, C eller D formen spiller ingen rolle. Husk at F er en barreakord basert på åpen E (E formen) Om man dropper den dypeste bass-strengen spiller ingen rolle. Fortsatt samme akkord/format

Men du mener kanskje i eksemplene dine at du kun fretter 3 strenger? Altså GBE på D akkorden og DGB på A akkorden og flytter disse oppover halsen? Jeg har forøvrig aldri hørt utrykket "låste grep"

Tenk på hvilken tone bass-strengen for en D eller A får, så har du akkorden. En E akkord på 9ende bånd i A form ville plassert oversadel/nut ved bånd 7 Fretter du A strengen ved bånd 7 får du en E

En D form ved bånd 4 ville plassert nut(oversadel ved bånd 2. Bass strengen for en D akkord er D strengen, fretter du den i bånd 2 får du en E.

Og ja en E spilt som åpen akkord, som A shape barre eller som C shape på 7 bånd spiller ingen rolle. Den eneste forskjellen er at de låter litt ulikt, fordi sammensetningen er litt annerledes, men det er normalt sett ikke noe i veien for å erstatte/variere med ulike varianter av en akkord på en slik måte. Tvert i mot. Akkordene du kanskje mener, hvor man dropper bass-strengen vil jo låte mindre "fulle" men du hører jo om du synes de passer da.

Hvis du vil bruke forenklede akkorder kan du søke på "triad chords" på nettet. Dur-variantene er flyttbare 3 strengs akkorder som spilles på de lyseste strengene. Består av 3 former, hvorav D formen er en av de.

Edit:

link: http://www.justinguitar.com/en/CH-008-Triads.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har du C i C A G E og D form. Som sagt over kan du bruke både dur og moll, septim og andre varianter i alle posisjoner. I alle variantene under er grunntonen dypest, det vil si at den dypeste tonen i alle akkordene er C. Det er denne tonen som avgjør hvilken akkord vi spiller - flytter vi en form slik at den dypeste tonen blir D, så blir akkorden D. Deretter er det formen som avgjør hva slags akkord vi spiller, vi kan tenke oss de mest vanlige som m, m7 og 7. Noen av disse er bortimot umulig å spille, se bare på m7 - G. Det er lov å spille deler av den, og det finnes fire andre å velge i, så det er veldig sjelden (aldri) at du må spille den varianten. Å vite hva som er forskjellen på dur og moll er veldig greit når det er snakk om CAGED.

Har jeg kludret til akkordene feil får noen rette meg. :)

Dur:


|-0-|-3-|-8-|--8-|-12-|
|-1-|-5-|-8-|--8-|-13-|
|-0-|-5-|-5-|--9-|-12-|
|-2-|-5-|-5-|-10-|-10-|
|-3-|-3-|-7-|-10-|----|
|---|---|-8-|--8-|----|

Moll:


|---|-3-|-8-|--8-|-11-|
|-1-|-4-|-8-|--8-|-13-|
|-0-|-5-|-5-|--8-|-12-|
|-1-|-5-|-5-|-10-|-10-|
|-3-|-3-|-6-|-10-|----|
|---|---|-8-|--8-|----|

7


|-0-|-3-|-6-|--8-|-12-|
|-1-|-5-|-5-|--8-|-11-|
|-3-|-3-|-5-|--9-|-12-|
|-2-|-5-|-5-|--8-|-10-|
|-3-|-3-|-7-|-10-|----|
|---|---|-8-|--8-|----|

Moll 7


|---|-3-|-6-|--8-|-11-|
|-1-|-4-|-8-|--8-|-11-|
|-3-|-3-|-5-|--8-|-12-|
|-1-|-5-|-5-|--8-|-10-|
|-3-|-3-|-6-|-10-|----|
|---|---|-8-|--8-|----|

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.