Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Bruke røramp med gitar rig o.l?


Isvarmt

Anbefalte innlegg

Er det mulig å bruke effektene i guitar rig, for så å gå videre ut til en røramp? hvordan blir dette eventuelt? or hvordan gjøres det?

har også tenkt på om jeg kun kan bruke høytalerne på ampen å legge alt av effekter og forsterker simuleringer i guitar rig ?

Har en Bugera BC30, har tenkt å kjøpe noen basic pedaler til den, mn vil gjerne bruge guitar rig i tillegg

skynny dykk? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan koble gitaren til lydkortets inngang og lydkortets utgang til "return" på effektsløyfa på forsterkeren (rett i effekt-forsterkeren, hopper helt over forforsterker) Pass på at du har lavt nok volum ut av lydkortet!

Eller

Gitar i forsterker - effect send til inngang på lydkortet - utgang på lydkortet til effect return

Nå fungerer alle kontroller på forsterker, samt at lyden sendes gjennom guitarrig. Egenlyden i forsterkeren bevares altså bedre. Du kan få problemer med for høyt nivå på signalet inn på lydkortet og dermed forvrengning.

Eller

Gitar inn i lydkortets inngang - lydkortet utgang til forsterkerens inngang.

Her kan du få problemer med for høyt signal inn på forsterkeren, men det lar seg jo justere. Kan bli mye sus eller ulyd fra lydkortet hvis det støyer litt i utgangspunktet.

Jeg tipper alt dette fungerer sånn passelig - Og jeg skjønner ikke helt poenget kanskje? GuitarRig fungerer jo greit som en erstatning for en trad øvingsamp, så hvorfor ikke bare bruke guitarrig alene? dårlige høyttalere til pc'en?

Uansett - det er bare å prøve

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, tja grunnen til at jeg vil prøve dette at jeg ikke har høytalere til pc for tiden :P i tilleg å er jeg student å har ikke råd til å kjøpe pedaler til massevis a penger, mn mange takk for svar, setter pris på dette,skal prøve:)

Endret av Aphelion
Fjernet unødvendig sitering.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Aphelion.

VIl du ha effekter til forsterkeren din, kjøp heller pedaler eller en god multi-fx.

det med multieffekt brett har jeg ikke sjønt vitsen med da dette også er digitalt på samme måte som guitar rig?, forresten noen som har prøvd overload th2, syntes denne har en god del bedre lyd enn guitar rig :) hadde jeg hatt penger hadde jeg uten tvil gått for analoge pedaler ja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vernon Reid bruker en laptop med Ableton Live, Propellerhead Reason og Native Instruments Absynth i tillegg til en rackmonterbar Muse Receptor VST-plugins player, sammen med Bugera, Crate og Fender amper. Funker fett til alle de snåle lydene han produserer det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan koble gitaren til lydkortets inngang og lydkortets utgang til "return" på effektsløyfa på forsterkeren (rett i effekt-forsterkeren, hopper helt over forforsterker) Pass på at du har lavt nok volum ut av lydkortet!

Eller

Gitar i forsterker - effect send til inngang på lydkortet - utgang på lydkortet til effect return

Nå fungerer alle kontroller på forsterker, samt at lyden sendes gjennom guitarrig. Egenlyden i forsterkeren bevares altså bedre. Du kan få problemer med for høyt nivå på signalet inn på lydkortet og dermed forvrengning.

Jeg prøvde dette en gang... altså, ikke noe Guitar Rig greier effekt greier, men jeg ville prøve å "hottappe" lyden fra i FX-loopen og se om jeg kunne bruke signalet til å kjøre gjennom en speaker emulator i guitar rig. Fikk lyd inn til Guitar Rig, men et evt. signal tilbake til FX return skjønte forsterkeren lite av... kom i allefall nix lyd. Mulig jeg gjorde noe feil, men fant i allefall aldri ut av det.

Jeg løste det med å sette inn en Visual Sound H20 pedal og en Keeley kompressor i loopen. Jeg sende stereosignalet fra H20 til lydkort og brukte volum på kompressoren til å skru ned volumet på forsterkeren... helt ned til ønsket volum.

Dette er ikke ett oppsett som jeg lever med til daglig... det var bare ett eksperiment fra min side for å se om jeg klarte å kjøre silent recording. Klarte det, men det ble litt i overkant knotete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.