Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Squier er en dugandes gitar!


sarge

Anbefalte innlegg

Hei

I helgen var jeg i København. Der var jeg innom live-musikkbaren "Drop Inn" og så coverbandet Highway Jam med gitaristen Jonas Larsen. Her er et lite eksempel:

Dette er en meget dyktig gitarist. Det som skjedde var at under siste lydsjekk før bandet skulle spille, så sluttet gitaren til Jonas Larsen (etter hva jeg skjønner en ekte Fender fra 50-tallet) å fungere. Dette førte til at i første sett måtte Jonas låne Gibson-gitaren til vokalisten, og vokalisten måtte klare seg uten.

Første pause ble skikkelig lang, og det viste seg at Jonas og en til hadde satt seg i bilen og kjørt og hentet en alternativ gitar. Det viste seg å være en Squier, riktignok oppgradert med rails-pickups.

Så hvordan fungerte Squier? Vel, som publikummer var det knall lyd og kvalitet over spillingen uansett om Jonas brukte Gibson eller Squier. Aldri i livet om jeg som publikummer hadde hørt forskjell kvalitetsmessig mellom Squieren og en ekte Fender. Og som coverband fungerte det også optimalt. Alt av komp og soloer satt som støpt, og jeg tenkte aldri at gitarlyden eller hvordan det ble spilt på noen måte var "feil".

Dette forteller meg at det i høyeste grad er gitaristen det kommer an på. Så lenge gitaren holder en viss minstestandard, så kan en god gitarist skape gull, samme hva gitaren koster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er et veldig godt poeng, men et problem med mange rimelige gitarer er at de enten har litt kjipe pickups og/eller er satt opp dårlig, eller har en bare middels god båndjobb fra fabrikk. Hvis man derimot "gjør ferdig" slike gitarer blir det gjerne helt prima instrumenter, men det krever også kunnskap, verktøy osv - å betale noen for å gjøre slikt koster gjerne mer enn prisforkskjellen mot en langt dyrere gitar.

Når det er sagt - de fleste som uansett ville valgt en klassisk Fender modell kunne helt sikkert greid seg fint med en litt påkostet Squier eller Mex Fender. En god gitar koster ikke mange kronene lenger egentlig. Men jeg skjønner jo at folk gjerne bruker 10-30k på en gitar, det er jo småpenger for et godt instrument og verditapet er lavere enn for det meste annet man handler. Selv hadde jeg glatt kjøpt en ok gitar fremfor et kostbart designmøbel f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Squier mener du nok

Angående overprisede gitarer.. tja? Dette er instrumenter som varer i all evigheter og sammenlignet med omtrent alt annet er de så rimelige at det er helt ubegripelig egentlig. Jeg legger glatt igjen prisen av en nybegynnergitar på en dagligvarebutikk en tilfeldig fredag, og da ender jeg gjerne opp med å handle igjen på mandag. Ikke har jeg særlig mange andre enn meg selv å fø heller..

Folk jeg kjenner bruker glatt 20k på en 3 seters sofa de skifter etter 3-5 år, eller 10-50k for å få noe ekstra småpjusk til den nye bilen sin. Og hva med teknologiprodukter som f.eks datamaskiner? Det er jo helt vanvittig når man begynner å regne på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Squier har utvilsomt veldig gode modeller, men nå er gitar(er) liksom hovedhobbyen min, og det er på en måte litt kjedelig å bruke under 2000 på den, og that's it.

Morsommere å brenne av en 10-20 tusen på en "skikkelig" fjøl, og jeg innbiller meg at jeg spiller bedre på en slik en, bare fordi den er dyrere og har riktig logo.

Som Greener sier så er det jo i bunn og grunn småpenger og verditapet er lavt.

For min del så er det viktigere at gitaren er god å spille på og kjennes riktig, samtidig som den er kul å se på, kontra lyden som kommer ut av den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal sies at de nye "high-end"-seriene til Squier (Classic Vibe og Vintage Modified) faktisk er utrolig bra instrumenter ift pris. Har prøvd et par telecastere i Classic Vibe-serien, og et par bassgitarer i Vintage Modified-serien, og alle disse har vært instrumenter jeg kunne tatt med rett fra butikken til scena uten å ha noen problemer med det. Det som ofte er et problem med de billigste gitarene som Greener nevner (ofte hovedsaklig båndarbeid og pickups) har på de instrumentene jeg har prøvd i disse seriene ikke vært noe problem i det hele tatt. Båndarbeidet har vært bra, og stockpickupsa har vært, om ikke på høyde med Fender Custom Shop, mer enn gode nok til å kunne brukes :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et par MIK-Squiers liggende (Cort/Samick) uten at de får alt for mye oppmerksomhet. Riktignok er halsene veldig behagelige å spille på til tross for at båndene stadig må fikses på og inlaysa detter ut, og kroppene må være lagd av intet mindre enn den mest utsøkte Kryssphinér som var å oppdrive syd for Pyongyang, så det er nok ren sjåvinisme fra min side at jeg heller plukker opp en amerikansk strat. Men bra pickups, det har de, f.eks SD Cool Rails som er ideell for både feit og crisp neck-lyd. Men det er altså ekstrautstyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer nok det som blir sagt over her, og jeg har ikke så vanvittige dyre gitarer å brife med . Uansett så er de små ekstra påtenkte detaljene viktige for den som står og spiller, uten at man som publikum trenger å merke det.

Har en bra haug med gitarer, men etter hvert som tiden går blir små detaljer mer og mer avgjørende for spillegleden, og da er det som regel( Ikke alltid ) de litt rimeligere gitarene som kommer til kort.

Men man kan vel finfint klare seg med en Squier om den er god. Har f.eks en Squier Japan jazzbass silver series jeg er mektig imponert over.

Men som sagt er det gitaristen som skaper musikken og magien, men med et godt verktøy blir resultatet bedre, ihvertfall for gitaristen selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.