Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Airbrusher goes aqoustic


Anbefalte innlegg

Jeg har i det siste sån smått puslet litt med å bygge en akustisk gitar.

Først må man ha noen spesialverktøy.

Bl.a. ei plate (eller en disc), som er kuvet. Denne brukes til å lage riktig bue/kurve på front og bak på gitarkroppen.

Jeg lagde den med en radius på 25 fot for gitarens front, og 15 fot for baken.

Lagde meg en mal, som jeg festet i senter med en skrue så jeg kunne dreie den rundt etter hvert som jeg freset.

Det ble bare sån grovt utfrest, så det måtte en del sparkling og pussing til for å få det riktig.

DSC00153.jpg

Deretter limte jeg sandpapir på flatene, så jeg kan bruke den til å slipe avstiverne i kroppen til riktig kuv.

15 fot radius på den ene siden.

IMG_0454.jpg

25 fot på den andre siden av plata:

IMG_0455.jpg

En trenger også en form for å spenne opp sidene i, når de skal limes sammen med front og bak.

Denne er jeg ikke ferdig med ennå.

IMG_0490.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke så flink til å ta bilder under veis, så her er noen av hvor langt jeg har kommet nå.

Grovsagde ut emner i lønn til sidene i båndsaga. Og så er det masse høvling og pussing for å få riktig dimensjon.

DSC00173-2.jpg

Ferdig limt stivere på frontplaten. Står igjen en del forming og pussing på dem nå.

IMG_0493.jpg

Bakplaten i flammelønn har også pålimte stivere, som er ferdig tilpasset og slipt til riktig form.

IMG_0494.jpg

IMG_0495.jpg

Flammene vises ikke veldig godt nå, og serlig ikke på bilder. Men de vil komme tydeligere frem når den blir lakkert.

Lydhullrosetten lagde jeg av strimler med rosentre/lønn/MOP skjell/lønn/rosentre. Den ble ikke perfekt, men jeg sa meg fornøyd med den siden den er min første. En del av skavankene blir skjult bak gripebrettet.

IMG_0492.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lønn i topp også??? Det har jeg ikke hørt om før... Vil tro at det låter annerledes ja.

Ingen spesiell grunn til at jeg bruker lønn til bak og sider enn at jeg hadde litt flammelønn (til baken) til overs etter ett annet prosjekt, og så har jeg litt lønneplank tenkt for hallsemner liggende som jeg sagde ut sider av. Og så låter det jo fint av Jumbo gitarer i lønn da :)

Jeg har også noe valnøtt som jeg har planer for... Men det blir senere.

Btw. det er gran jeg bruker til toppen..

Endret av Airbrusher
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Du er et oppkomme av gode ideer! Det er morsomt å lese postene dine på grunn av det, bortsett fra at jeg ofte tenker at "hvorfor har ikke jeg tenkt ut det der.." Følger spent med!

Mange takk..

Nå skal det sies at ikke alle ideene er mine, jeg snapper opp litt fra forskjellige plasser rundt om på nettet :)

Har gjort litt mere på denne nå.

Kjøpte ett 3" eksosbend på biltema, som jeg varmer opp med varmluftspistol. Det bruker jeg til å bøye sidene med.

DSC00351.jpg

Etter at sidene er bøyd til ca riktig form, presser jeg dem mellom delene til formen som senere brukes for å lime sammen delene.

Dette mens de fortsatt er godt fuktet, så de holder formen etter de har tørket.

DSC00353.jpg

Så renskjæres endene.

DSC00356.jpg

Her har jeg laget klossene for forsterking i skjøtene på sidene.

Den i hals-enden har en helt flat flate, mens den i den andre enden har en liten kuv for å få følge kroppens bue.

DSC00348.jpg

Her presses didene i formen, og endeklossene limes inn.

DSC00357.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gleder meg til jeg får sett resultatet

jeg har en gitar med lønn i topp og bunn og det låter overaskene bra

det er ikke noe galt i å bryte tradisjonene vet du

Helt enig med deg i at det ikke er noe galt å bruke utradisjonelle materialer.

Jeg har faktisk tenkt en del på dette, og driver å planlegger noen bygg med litt utradisjonelle materialer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt fremgang her.

Grovskjærer her dimensjonen/dybden på sidene.

Kroppen er jo ikke like dyp over det hele. Den er grunnest ved halsen.

Legger den i forma for å holde den stødig mens jeg gjør den jobben.

DSC00358.jpg

Så presser jeg i de to delene som ble til overs etter at jeg sagde ut forma. Det holder sidene helt fast, og i helt riktig form/fasong mens jeg gjør de neste stegene. Som er å finslipe kuven på baksiden i første omgang, det gjøres på den disken som jeg lagde tidligere.

DSC00359.jpg

DSC00360.jpg

Dette gjør at flatene som limes sammen med baklokket får samme vinkel som selve lokket, dermed ingen glipper.

DSC00362.jpg

Så må det felles ut for stiverne til baklokket i sidene.

DSC00363.jpg

Og så bruker jeg sanding-disken til å presse baklokket sammen med sidene.

Kanskje ikke så lett å se på dette bildet, men sidene er plassert i formen, som er de to nederste delene (de er limt og skrudd sammen, den ble for tynn med bare en), baklokket lagt på plass, og delene presses sammen med disken, den har jo også samme kuv som bakdelen av kroppen får, og dermed perfekt til denne oppgaven.

DSC00366.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Fanden å....

Da jeg sagde ut delene for hallsen på denne, dukket det opp en flekk missfarget tre (eller bark???) midt inne i emnet jeg sagde delene ut fra. den var ca. 3x0,5 cm..

Ser nesten ut som en liten bit bark inne i treverket, som ei lita lomme. Men det er steike hardt....

Så den blir nok ikke brukt på denne gitaren, (om den blir brukt i det heletatt), kanskje på eventuellt en som skal lakkeres i dekkende farge en gang i fremtiden... Jeg tror ikke det vil gjøre hallsen noe særlig svakere... Litt usikker der, men....

Jeg tok sjangsen og limte sammen delene, og håpte på at flekken var såpass liten at den ville forsvinne når jeg begynte å forme hallsprofilen.... Men det er fortsatt igjen noe av den, og jeg bør ikke fjærne noe særlig mere nå...

DSC00396.jpg

Endret av Airbrusher
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.