Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

bento

Anbefalte innlegg

  • Svar 46
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg skjønner ikke helt hvordan folk orker å bruke TS og TS-aktige pedaler som vreng alene jeg. Det er jo altfor mye cleanlyd innunder vrengen til at det blir noe tøft... Til å booste ampvreng er det derimot gull :)

Mulig jeg uttrykte meg dårlig lenger opp, men det jeg mente med å bruke sammen med rørforsterkere var nettopp det du beskriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar! nyttige tips dere kommer med, her. Har som sagt en Vox satchurator som jeh kjøpte i sommer, den er omtrent ubrukelig,siden diskanten overdøver alt annet, som betyr at tone-kontrollen må være nesten på null. RAT har jeg til gode å høre skikkelig, men vodoo lab sparkle drive hørtes knall ut, på youtube i det minste... OCD må jeg også få prøvd før jul ;)

RAT er i min mening kul, men ikke en vreng, men en Fuzz.

I omtrent samme stilen finner du mange andre pedaler, f.eks. Carl Martin Hot Drive'N Boost.

Når det gjelder Satchurator så er det en flott boks?

Musicradar skriver: "It sounds great; the perfect mix between vintage and ultra-modern distortion stompboxes."

...og jeg er enig. Den gir alt fra lett puff for å dytte en rørforsterker over kanten til rimelig rå distortion.

Siden det er en Tubescreamer-variant så passer den nok best på en rørforsterker.

Har du prøvd "alt"? Fin artikkel i siste Musikk Praksis om å finne "din" vreng-lyd.

Angående Fulltone OCD: Jeg har ikke en slik, men jeg har Joyo sin kopi. Låter helt supert, imho. Velanvendte 250kr!

Sparkle Drive har jeg hatt på besøk en del ganger, og den er på shortlist på vreng-innkjøp, uten tvil. Den gjør ikke så mye som jeg ikke kan klare med mindre andre pedaler, men det er kjekt å ha en som gjør "alt" :-)

Når det er sagt, så tenker jeg å få moddet min Satchurator hos disse folka:

http://www.pedalmods.com/

"Toggle switches can be fitted to shape this pedal in a good way! (One each side or both on the back next to the power jack), one switch alters the gain to give it more edge, presence and VOLUME, the other increases the mids very slightly. The overall difference is quite startling and a huge improvement"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har som sagt en Vox satchurator som jeh kjøpte i sommer, den er omtrent ubrukelig,siden diskanten overdøver alt annet, som betyr at tone-kontrollen må være nesten på null.

Ser ikke heeelt at det er et problem at tonekontrollen må være nesten på null? :-)

Satte opp en komp-elg lyd her nå, og er rimelig fornøyd.

Innstillingene på pedalen:

https://plus.google....273996890/posts

Et kjapt opptak:

(hmpfh. Forumet gjør noe med posten slik at bare cleanlyd fila vises. Man må klikke på "Listen on SoundCloud" linken for å få høre vreng-versjonen.

Ikke så fryktelig mye diskant her? Dro ned litt på tonekontrollen til bridge-pickupen for å få den lyden jeg ville ha.

Endret av wossname
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, har prøvd Satch'en på nesten alt. AC30en, humbuckers, single coils, digitaldritt... Enten så er den for skarp, eller så er det for mye gain.. . Irriterende! Prøver å selge den...

Mmm. skjønner. Ser at gutta på Pedalmods.com heller ikke er spesielt imponert over Satchurator :-D

Man må vel prøve mange pedaler før man finner den rette!

Boss '59 Bassman er den som har passet best for mitt bruk så langt.

Endret av wossname
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, det funket ihvertfall bedre enn det jeg har fått til. Tror nok heller at jeg er på utkikk etter en overdrive med mye gain, selv om jeg ikke er ute etter metall lyd. En distortion er kjekt å ha, men jeg synes mange av de er litt for "edgy". Digitech valve distortion ser fin ut, men den fikk jeg bare såvidt prøvd, og førsteinntrykket var ikke veldig bra. Hadde veldig dårlig tid, og rakk nesten ikke å ratte inn en lyd, men jeg tror den har godt potensiale. Anyone?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, det funket ihvertfall bedre enn det jeg har fått til. Tror nok heller at jeg er på utkikk etter en overdrive med mye gain, selv om jeg ikke er ute etter metall lyd. En distortion er kjekt å ha, men jeg synes mange av de er litt for "edgy". Digitech valve distortion ser fin ut, men den fikk jeg bare såvidt prøvd, og førsteinntrykket var ikke veldig bra. Hadde veldig dårlig tid, og rakk nesten ikke å ratte inn en lyd, men jeg tror den har godt potensiale. Anyone?

Jeg har bla.a. Fulltone Fulldrive 2 og Tonebone Classic Distortion. Begge leverer alt fra skrangle-vreng til hi-gain. Fulldriven er vel dog ikke det man forbinder med metal-chugga-vreng. Forsåvidt ikke Tonebone'n heller, men den kommer nok adskillig nærmere hvis man vil. Fordelen med begge er et ganske vidt spekter og mange justeringsmuligheter.

Tonebone har jo også Plexitube som jeg godt kunne tenkt meg, men den er enda dyrere enn Classic'en. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, det funket ihvertfall bedre enn det jeg har fått til. Tror nok heller at jeg er på utkikk etter en overdrive med mye gain, selv om jeg ikke er ute etter metall lyd. En distortion er kjekt å ha, men jeg synes mange av de er litt for "edgy".

Da rocker en Joyo Ultimate Drive veldig mye for ingen penger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boss Distortion DS-1 (Ubrukelig til noe som helst)

Gi deg! En original boss DS-1 er ubrukelig, derfor en modder dritten utav den så låter den grisefett!!!!!!!!!

Masse distortion uten at ørene begynner å blø av skarp diskant, og en veldig funksjonell tonekontroller :) alt dette etter mod da, som koster en 100,- på ebay om en er litt hendig med bolten..

Joda, men det tar meg et par timer og 15-20 komponenter å lodde sammen en distortion som låter konge. Da lar jeg heller Boss'en stå på hylla orginal og ubrukelig til utstilling.

Disse gamle førsteversjonene har jo liksom fått litt kultstatus også ;)

wossname skrev:

RAT er i min mening kul, men ikke en vreng, men en Fuzz.

I omtrent samme stilen finner du mange andre pedaler, f.eks. Carl Martin Hot Drive'N Boost.

RAT er definitift en distortionpedal og ikke en fuzz. I fuzzkategorien kan nevnes Fuzz Face, Big Muff, Vox Tone Bender etc. Alle bruker germaniumtransistorer til å overstyre signalet (ja, noen mer moderne bruker også silisiumtransistorer, for de som vet hva det er).

En distortionpedal bruker dioder til å klippe de sterkeste peakene i gitarsignalet rett av. Dette gjør Boss DS-1, MXR Dist. + og RAT. Samt alle andre pedaler i kategorien distortion!

Når det gjelder den tredje kategorien, overdrive, tar disse sikte på å etterlikne overstyringen i en rørforsterker. De klipper signalet slik distortion gjør, men slipper samtidig ut litt uforvrengt orginalsignal. Dette gir en litt mykere karakteristikk.

Endret av Hank Annicke Noe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.