Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

bento

Anbefalte innlegg

Hei! Er på søken etter en ny vrengpedal, er ikke sikker på om jeg skal kjøpe dist eller overdrive, noen tips? Har sett på den noe anonyme Bluesdriver, og RAT.. RAT har jeg aldri prøvd, og aner ikke hvordan den høres ut heller.. men den er jo viden kjent! Kjøpte en vox satchurator i sommer, men den har jeg skapt et hat forhold til, selges mer enn gjerne! Spiller på vox AC30cch, altså topp med 412 kabinett, med en Hagstrøm hj500, to humbuckers, og en Squier(ikke drep meg) fender kopi. takker for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 46
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Wow, hørtes bra ut! Skal jeg absolutt sjekke ut. Anyone som har erfaring med Proco RAT, eller Fulltone OCD?

Jeg har erfaring med min hjemmelagde RAT:

For det første: det finnes en uendelig jungel av vrengpedaler der ute. Jeg holder meg til de klassiske pedalene fra 60- 80- tallet, og her er vel RAT den aller beste distortion etter mitt øre.

Allikevel er den ikke voica optimalt til hva jeg ønsker, men det har jeg tilgode å høre fra noen vrengpedal. Derfor er denne nærmest det jeg er ute etter når det gjelder hi gain vreng.

Siden jeg aldri har funnet den optimale lyden i en vrengpøs driver jeg nå med et eget DIY-prosjekt for å få den optimale vrenglyden i en boks. Håper å få tid til å fullføre før jul.

Men i et pedal-sett bør du vel også ha en type chrunch-vreng. Her nevnte du Blues Driver. Denne har jeg aldri prøvd, og det er flaut, når den får såppas skryt som den gjør. Jeg må bare se å få kjøpt meg en. Jeg underviser jo faktisk innimellom i effektpedaler.

Til crunch bruker jeg en DIY- Tubescreamer 808 og er veldig fornøyd med den. Så det er jo også et alternativ, altså Ibanez Tubrscreamer.

Vil bare nevne hvilke vrengpedaler jeg har og kjenner:

Boss Distortion DS-1 (Ubrukelig til noe som helst)

MXR Distortion + (DIY låter tøft men kan bli litt skarp fordi den mangler tonekontroll)

Fuzz Face (DIY låter rein Hendrix med stratocaster samme hva du gjør. Ikke tøff på andre gitarer)

Ibanez Tubescreamer TS-808 (2stk. DIY Nydelig pedal til crunch, ikke noe råskinn, men et vakkert spekter av overtoner på litt lavere gain)

Proco RAT ( igjen DIY Dette er den mest kontrollerbare distortion jeg har vært borte i og når det gjelder hi gain vreng konkurrerer RAT med MXR. Der vinner RAT hos meg fordi den har tonekontroll)

NB! Bruker disse bare på øving. Ikke live. Da er det andre regler som gjelder :)

Endret av Hank Annicke Noe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar! nyttige tips dere kommer med, her. Har som sagt en Vox satchurator som jeh kjøpte i sommer, den er omtrent ubrukelig,siden diskanten overdøver alt annet, som betyr at tone-kontrollen må være nesten på null. RAT har jeg til gode å høre skikkelig, men vodoo lab sparkle drive hørtes knall ut, på youtube i det minste... OCD må jeg også få prøvd før jul ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med en Line 6 DM4? Denne har mange klassiske distortion og fuzz pedaller og 4 presets for lagring.

Har denne selv og er meget fornøyd. Den er også blitt en del av de litt dyrere brettene til Line 6, men fordelen med å ha den separat er at det er mye enklere å skru seg fram til en god lyd.

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=30957690

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert bare jeg som er enkel, men så langt har kombinasjonen av min Musikding Tube Screamer (en helt vanlig Ibanez TS-808 /TS-9 DIY klone som jeg som oftest kjører i TS808-modus) og rørforsterker ikke sviktet meg. Den fungerer med Blackstar HT-1R, Fender Super Champ XD og Fender Hot Rod Deluxe.

Det er en overdrive type med en i utgangspunktet lit lys klangkarakter, men som kan dempes med tonekontrollen eller som matcher bra med humbuckere som har litt mørk lydkarakter i utgangspunktet. Sett ampen på clean eller lett crunch og kjør i vei.

http://www.youtube.com/watch?v=mlEZdNXiaRc

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boss Distortion DS-1 (Ubrukelig til noe som helst)

Gi deg! En original boss DS-1 er ubrukelig, derfor en modder dritten utav den så låter den grisefett!!!!!!!!!

Masse distortion uten at ørene begynner å blø av skarp diskant, og en veldig funksjonell tonekontroller :) alt dette etter mod da, som koster en 100,- på ebay om en er litt hendig med bolten..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker godt Xotic sin AC booster på den ampen :)

Hadde også en Catalinbread DLS som låt temmelig kult.

Jeg har Sparkle Drive som var nevnt tidligere i tråden her, og jeg er ikke superfan av tubescreamer-baserte pedaler på AC30, synes det fort kan bli litt vel nasalt og hardt. Sparkle Drive har også den funksjonen at du blender to signal med et mix-potmeter, det cleane og det vrengte signalet.

Ikke alle er fan av det, endel foretrekker å ha ett signal uten at det ligger et rent et under - men smak og behag, mange liker det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.