Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

jcm800 2203 eller afd100


Epic

Anbefalte innlegg

Hei hå alle sammen!

Jeg har muligheten til og kjøpe en jcm800 2203 ifra min lokale butikk for 8000,-. den har ligget lenge på lager, ser veldig fin ut. Og den spiller veldigt bra. Jeg likte den veldigt godt når jeg prøvde den. MEN.

Jeg lurer litt på om det kansje lønner seg heller å gå for en afd100 siden den er i bunn å grunn en moddet jcm800 2203. +den er jo ny mot en gammel jcm.

Noen som kan hjelpe meg litt med pluss og minus?

Mvh

Epic =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har jo forsåvidt rett... ADF100 skal forestille en hotmodda JCM800 2203, men likevel vil jeg påstå at selv om du vil finne likheter så er det vidt forskjellige dyr du spør om.

Men jeg har satt opp noen +/- punkter nedenfor... da med fordeler/ulemper de to ampene har i forhold til hverandre.

Merk deg at jeg har ikke stor erfaring med JCM800 2203... jeg har fått testa noen ved ett par anledninger, men ikke riktig hatt tid til å finne ut hva jeg kunne fått ut av de...

La også med internett rykter jeg har hørt om AFD100... Dette er ting jeg har lest på diverse fora og kan ikke verifisere selv.

JCM800 2203

+ Prøvet design

+ Denne kan faktisk spille clean

+ Mer fleksibel (ettersom du ønsker sammenligning med AFD100)

+ Det er litt kult med en forsterker som begynner å nærme seg vintage status (jeg regner da med den er fra 80 tallet... ikke no reissue sak)

- Noe tørr lyd etter min smak ettersom jeg husker (kan dog pyntes på med pedaler... tubescreamer eller no)

AFD100

+ Enkelt å leke "Slash". Sett alt på 6 i AFD mode, plugg i en Les Paul og rock i vei

+ Fet, fet lyd i både #34 mode og AFD mode.

+ FX loop (footswitchable) som kan brukes som boost også dersom du har behovet

+ Autobias

+ Marshall EPA (Power Attenuator)

+ Potensielt ett collectors item som kanskje holder seg eller går litt opp i pris med tiden (spekulasjoner selvsagt... jeg tror i beste fall den holder seg i pris)

+/- #34 mode er vanskelig å finne en god lyd på, men det går... og for mange som har funnet godlyd på #34 mode, så blir AFD mode bare en kuriositet.

- Nix clean. Du kan "cleane" opp lyden, og det er de som påstår de har clean lyd, men de lurer bare seg selv. Det vil alltid være litt skitt i lyden.

- Ikke akkurat det jeg vil kalle voldsomt fleksibel.

- Har hørt rykter om at den er følsom for svingninger i strømnettet... ikke noe vi er alvorlig plaget med her til lands dog.

- Har hørt rykter om at noen av disse riktig låter schait... uvisst av hvilken grunn. Så dårlig at de har blitt levert tilbake som garantisak. Kan gjøre at du må vente leeeenge på forsterkeren.

- Limited edition. Jeg har merket meg at folk rapporterer mer feil og alvorligere feil med YJM, men dersom du får problemer som skal gå på garantien om noen år så er det ikke sikkert butikken klarer å få fikset den eller evt. gitt deg en ny.

Endret av Griffin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der kom du med mye bra informasjon! Men valget er fortsatt veldigt vanskeligt for meg. Ikke ver dag jeg har råd til å handle forsterker i denne prisklassen.

Når jeg prøvde jcm800, Så brukte jeg også en SD1 keeley pedal. Tror den pedalen gjorde den helt vanvittig rå. Men så er det allti mitt eget argument mot at en AFD vill være flunk ny, med auto bias og power attenuator.

Fra før har jeg en HT5H med 2stk 1x12 marshall kabinetter. Og Gibson Les paul BFG med EMG 81 i bridge og p90 i neck.

jeg heller litt mot jcm800'en, fordi jeg ikke har anledning til å få prøve afd100 forsterkeren. siden den isåfall bestilles ifra sound1.

Jeg har sett mangen filmer av AFD100 op youtube. Spesielt den med Rob Chappers og Anderton's crew viser godt hvordan den spiller. Kansje noen her som har prøvd begge?

JCM'en er en ifra 80tallet. vet ikke nøyaktigt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan dessverre ikke hjelpe deg ytterligere... Jeg har prøvd 2203 dog... og jeg har AFD100.

Du må se på hvilket behov du har når du nå skal handle ny amp... og du må se på hva du har lyst på... dersom det ikke er samsvar mellom behov/lyst så må du vekte de... hva er viktigst?

Men du må også ta i betraktning at du kanskje ikke vil like en AFD i det hele tatt... som sagt, det er ett helt annet beist enn JCM800 2203 på godt og vondt... til tross for slektskapet.

Å dømme lyden ut ifra ett YouTube klipp (HD lyd eller ei) er "farlig". Det gir deg kun retningen... ikke hva du faktisk kommer til å sitte med når du fyrer opp ampen selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De feteste 2203 er over/under input. Har den de to inputsa ved siden av hverandre er det en av de senere. Fortsatt bygd som en gitarforsterker. ADF100 ser ut som en PC inni......... But anyhow 8000 får du sikkert for 2203en om et år også så den økonomiske risikoen ved eierskap er relativt lav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt sant Gluke... den økonomiske risikoen med JCM'en er nok ikke tilstede. Alltids noen som vil ha en 2203.

En annen ting... etter min mening så ønsker du ikke modde noen JCM til #34. Ikke hvis det betyr at den blir som #34 på AFD'n i allefall.

Det er ikke helt enkelt å finne god lyd ut av den, og det blir en one trick pony for å si det sånn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hå igjenn!

Det er gøy når mangen bryr seg om dette=)!

Skal vi se, vell. Jeg bryr meg ikke noe spesielt om Slash sånn sent, og jeg ville alldri moddet en jcm800 for å få noe slash lyd ivertfall. Men det var en som sa at så lenge det er over/under input på high low så er det dem råeste. Det er det nemligt på denne. Jeg tror nokk jeg handler den. Blir spennende å se om jeg kommer hjem med ny amp i mårra. =) eneste minuset er at det er en rift i læret på ampen rett på mitten forran under justerings knappene. kansje ett prute argument.

Det jeg leter etter er jo tross allt den gode 80/90 talls rock n'roll marshall lyden.

Men vi får se om jeg klarer handle når jeg står med forsterkeren på disken og kortet i hånden. Vet alldri om jeg heller vill ta sjansen på en uprøvd AFD100. Skulle fått prøvd en AFD100 før jeg bestemte meg egentligt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å si det slik... dersom du ikke er ute etter typisk Slash lyd, så synes jeg det høres litt ut som ett sjansespill med AFD100. Det safeste er å prøve først selvsagt, men det er ikke så lett med AFD'n.

Jeg hadde flaks som fikk prøve den hos Sagevik først... eller dvs. jeg bestilte hos de, feiga ut og kjøpte noe annet i stedet... så fikk de den inn og jeg prøvde den og kjøpte den lell :)

Uansett... du var jo fornøyd med JCM800'n, så jeg tror det uansett er det sikreste... men lykke til i morgen uansett hva du ender opp med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt disse ampene i stallen JMP2203, JCM2203, 2204, 2203X - Alle fantastiske amper og gir 80-talls crunch så det holder.

Idag har jeg 2555 Slash og AFD100 (men overhodet ingen Slash fanboy)

Mye bra info fra Griffin men er vel ikke helt enig med at 2203 er mer fleksibel en AFD - vil vel påstå det motsatte.

2203 er vel en av de minst fleksible ampene til Marshall - til livebruk. En kanal - ingen loop. MEN for mange brukere så trenger man ikke annet da den låter konge ! Plug & Play!

Jeg synes AFD er utrolig fleksibel da man kan spille på denne i stua på veldig lavt nivå og få kanon lyd ... 2203 må pushes hardt skal man nå sweet-spot.

Loopen gir jo automatisk solo-boost noe som for meg er viktig.

Som med de fleste amper så er det kun du som kan bestemmer hva som låter best. Begge ampene låter veldig bra i mine ører og forskjellene er kun smak og behag.

Jeg skjønner veldig godt at du vil prøve AFD før du kjøper den. Jeg kjøpte basert på spec/youtube men var rimelig sikker på hva jeg fikk - noe som stemte 100%.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville gått for en 22033, fordi det er kult! Blir regnet som ampen over alle amper innenfor rock og metal. Som nevnt så er du nesten garantert å få samme pris eller mer for den om 5-6 år.

Husker for 3-4 år tilbake at disse kostet 5-6k brukt, helt vanlig. Nå ligger de mellom 6-10k ser det ut som.. Go for it! Jeg var på jakt etter en ganske lenge før jeg ga opp, da det var så få av dem på markedet da jeg skulle ha ny amp :)

Eier nå en Marshall JVM, og en av grunnene til at jeg ikke ventet mer er fordi JVM'en er overall mye mer allsidig på flere felt, mens JCM800 2203 er en kanon på ett felt men har sine begrensninger også, som nevnt over.

Men jeg hadde uansett sett etter en 2203/2204 hvis jeg skulle hatt en amp til :)

Endret av Troll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei hå igjenn!

Idag tog jeg med meg en Jcm800 utifra butikken! Stor fornøyd jeg, tok meg ca 15minutter før jeg var ute av butikken, hehe. Men jeg fant også ut at denne er en nyere modell. En slags etter laget av den gamle? den hadde ligget 3år på lager før den havnet i mitt eie også. Denne har også fx-loop bakpå, noe jeg likte godt. I tillegg som den har over/under inputs som dem gamle 2203 har.

fikk tilågmed med på kjøpet en EMG p90 til min gibson bfg. og halv pris på Boss SD1- keeley pedal! Keeley pedalen var helt vanvittig rå gjennom jcm'en, så den måtte jeg ha med meg. Selv om jeg har en original sd1 ifra før . hehe.

Men, etter turen på butikken var det rett på jobb. Får ikke prøvd den før jeg slutter 2200 i kveld. Kribler i fingrene xD

Og til slutt lurer jeg fælt på hvordan jeg skal koble mine 2 søte små 1x12" marshall kabinetter på 16ohm til forsterkeren? skal forsterkeren stå på 4,8 eller 16ohm?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye bra info fra Griffin men er vel ikke helt enig med at 2203 er mer fleksibel en AFD - vil vel påstå det motsatte.

2203 er vel en av de minst fleksible ampene til Marshall - til livebruk. En kanal - ingen loop. MEN for mange brukere så trenger man ikke annet da den låter konge ! Plug & Play!

Tror vi tenker fleksibel på forskjellige måter...

Er enig i det du sier (hadde ikke fått med meg at den ikke hadde FX loop btw)...

2203 spiller blodhøyt... ikke akkurat råegnet til hjemmeamp... men jeg synes å minnes den har MV som fungerer greit dog.

Men du kan spille clean med den... og clean lyd kan enkelt skitnes til med en pedal... så i så måte så er 2203 mer fleksibel.

En skitten lyd kan ikke cleanes opp med en pedal så langt jeg har sett hittil.

Og til Epic... Grattis med ny amp... jeg er sikker på at du er/bli/forholder deg fornøyd lenge med den der.

Jeg tror speaker utgangene er parallell koplet, så dersom du kopler inn to kabinett med 1x12" 16ohms element i hver sin speaker out, så skal du sette forsterkeren på 8ohm.

Blir det samme som om det er ett kabinett med 2x12" 16ohms element altså... men ikke ta mitt ord for det. Jeg bare mener jeg husker det er slik utgangene er koplet... du bør få sjekket det opp med noen som er skråsikker i sin sak først.

Endret av Griffin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.