Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Justere bias blir bare rør


Anbefalte innlegg

Ja, har prøvd å justere bias på min Z28 etter rørbytte.

Prøvde først med ett billig multimeter jeg hadde liggende men fikk ikke målt, ingen utslag på meteret.

Tenkte da at jeg gjorde det feil så jeg kjøpte biasprobe og nytt multimeter, men jeg får fortsatt ikke målt. Ikke noe utslag på meteret, så nå skjønner jeg ikke noe.

Går liksom ikke an å gjøre dette feil da og jeg har dobbeltsjekka at røra står riktig og at pluggene står på rett plass i meteret.

Noen som skjønner noe mer enn meg her? Kan det være at noe annet er ødelagt og som da kommer i veien får målingen?

En tanke som slår meg er at rectifierrøret har fått seg en smell da jeg av uvitenhet smatt i ett par 6L6 som jeg spilte med en times tid. Er 6V6 som skal stå i org.

All hjelp mottas med takk.

Endret av Æljen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt lyser og det er lyd ja, men det blir fort litt blåskjær i utgangsrøra så da skrur jeg av. Meteret har jeg ikke forran meg nå men står på 500 vekselstrøm når jeg prøver å måle plateverdi og MA når jeg prøver å måle røra.

'plateverdi' = plate voltage ? Då skall multimeteren stå på DC !

'prøver å måle røra' ? Jag tipper du har en biasprobe med ett innebygget katodemotstand på 1 ohm eller noe ? (link / info om proben ? )

Då er det mulig du skall måle spenning (DC igjen) ... Ie. spenningsfall over motstandet i proben.

Men hvis du har link til info om biasproben så hadde det hjelpt !

/J

PS : http://www.duncanamps.com/technical/lvbias.html

Endret av juzzizhow
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok ... Den har alltså ikke noe "målemotstand" ... Så då skall du ha multimeteret på mA då du måler biasstrømmen.

http://www.eurotubes...iasprobeIns.htm

There are two different kinds of bias probes, one type that uses a resister in the circuit and measures in millivolts and the second type that does not use a resister and measures directly in milliamps. Ohm’s law states that “one volt equals one amp” so the measurements are the same.

Our probes measure directly in DC Milliamps so you will need to set your multimeter to the DCA mode (DC Amps, NOT VOLTS!) and if the meter is not auto sensing then select the 200mA scale.

På noen multimetere må du "stokke om" på probene før strømmåling ... Kanskje det er det som er problemet ?

Di jag har her hjemme (en Meterman 33xr og en "clas ohlson cheap crap") har tre forskjellige tilkoblinger, en før uA og mA, en før opp til 10A og en før resten (spenning, resistanse, frekvens) ...

Sjekket det ?

Endret av juzzizhow
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mja, da har jeg prøvd igjen uten resultat.

Jeg fyra opp saken i stad og fikk kun måling hvis jeg spilte.............. what the fuck tenkte jeg.

Så jeg kontakta http://www.vingfix.no/ og tok turen oppover med ampen. Han hadde noen apperater som jeg trodde hørte hjemme på en ubåt men fikk en måling på at alt var i orden etter litt skruing på bias.

Det lyser blått i utgangsrøra når jeg spiller men han sa det ikke var farlig, jeg har forøvrig ikke sett dette fenomenet på noen av mine andre forsterkere opp igjenom åra men slo meg til ro med at han visste hva han snakka om. Har spilt noen timer i kveld og den låter forsatt som den skal. Er dog skeptisk til denne blålysblinkingen i rør når jeg spiller men det låter fett.

Så nå håper jeg at jeg kan spille ei litta stønn før neste rørbytte og jeg har allerede skaffa meg nye rør skulle det gå åt skogen igjen ganske kjapt.

Edit: Han nevte noe om at JJ rør ikke var godt konstruert. Han viste meg et rør som slapp i liminga på sokkelen og at loddingen på pinnen ikke var bra og dermed anbefalte TAD rør i stedet. Jeg trodde JJ var noe som tålte mye juling, det er hvertfall mitt inntrykk fra VGforum.

Endret av Æljen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.