Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjelp meg med pedalbrettet mitt! Hvilket og hva?


Stiankarlsen

Anbefalte innlegg

Heihei :)

Har da startet i gang med prosessen å lage meg et pedalbrett. Har nå såvidt startet med å anskaffe meg en EHX BIGG MUFF, VOODOO LAB SPARKLE DRIVE og en EHX MICRO POG og 7stk Patchkabler. Noe som jeg mener er en fin start, er for tiden på utkikk etter phaser, wahwah (ikke helt sikkert), chorus, delay og en EQ. Noe jeg mangler her? Kompressor kanskje? Hva mener du bør være med? Vil ta tid å anskaffe alt da pengene står i veien.

Har også tenkt litt angående strøm. Må jeg skaffe meg egen eller kan jeg kjøpe en pedal som har innebygget strømforsyning, eller gjør dette kvaliteten på oppsettet dårligere? Har sett at en av BossTunerne har en slik strømforyning.

Også over til kanskje det viktigste. Jeg må jo ha et brett! Har sett litt rundt både på de nye og brukte, er det store forskjeller på de? Så f.eks at Behringer sine var veldig mye billigere. Er det noen funksjonsforskjeller? (bortsett fra at behringer sine var litt styggere :P ) Bør jeg kjøpe ett brukt her eller lage et selv? Har noen evt noe å selge meg? :)

Noen som kan hjelpe meg litt her?

Takker for alle svar! :D

Endret av Stiankarlsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er mitt brett :

DSC_2198.jpg

er veldig fornøyd med mitt oppsett nå.

Signalkjeden er slik:

-Boss TU-2 (tuner og strømfordeler)

-Forest Green Compressor (Ideelt sett etter wah, men av logistiske grunner ligger den foran, marginal forskjell)

-Crybaby Wah

-EH Big Muff

-DIY Fuzz face (bygd av Greenman)

-Boss BD-1 Blues Driver (som booster stort sett)

-Boss Chorus Ensemble CE-5

-Artec Resovibe (minst viktig)

-Boss Digital Delay DD-7 med ekstern tap-tempo-bryter

Pedalbrettet mitt er T-rex tonetrunk. Veldig solide saker, hvor du får med en polstret stiv bag og frakte den med.

Min strømforsyning kjøpte jeg på Clahs Ohslon for under hundrelappen. Koster en snau hundrings denne strømkabelen med 8 punkter i.

Du bør absolutt vurdere kompressor, min er nesten alltid på. Får mye mer punch når du spiller på enkeltstrenger, og masse fin sustain når du spiller lange noter. (Mad Professor Forest Green Compressor er utvilsomt den beste kompressoren jeg noensinne har tatt i).

Lykke til :)

Endret av davidsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ca. et år siden var jeg veldig opptatt av å kjøpe mange nok pedaler. Og det gjorde jeg også.

I dag bruker jeg kun to. Overdrive (boss od-3) og delay (line 6 dl4). Begge anbefales på det sterkeste!

Jeg var veldig opptatt med å ha en pedal som ga nok vreng, siden forsterkeren min ikke hadde så mye å gå på. I dag kan jeg få så mye vreng jeg vil fordi jeg har fått meg ny forsterker.

Hvis du har en god forsterker, trenger du ikke alt for mye effekter. Hvis du har en dårlig forsterker, kjøper du deg ny en.

Får å oppsummere: er du helt sikker på at du trenger så mange pedaler? Jeg hadde wah-wah og chorus, og de ble lite brukt. Solgte de nylig. :)

Hvis jeg annbefale noe er at du bygger pedalbrettet selv, og kjøper de effektene du vet bruker.

Skjermbilde2011-11-05kl094251.png

Noen som pedalbrettet på dette bildet? Ta av bena på papir hyllen, og snu den opp ned. Ta da! Gjort det selv, men da var selva plata lagd av kryssfiner, så da var det lett å skru ut skruene til bena ;)

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle svar! :)

Da tror jeg det blir som ditt Davidsen, kjøper en Boss TU-2 og bruker den som strømforsyning sammen med de greiene fra Clas Ohlson, tusen takk!

Jeg har ikke erfaring nok og tålmodiget til å bygge pedaler selv desverre.

Oslogutten:

Jeg er ikke sikker på at jeg trenger alle disse pedalene, men vet 100% sikkert at jeg trenger en Oktaver, Delay, Phaser og en god Vrengpedal. Mangler da kun Phasern og Delayen. WahWah er artig det, bruker det litt på skolen, men er ikke sikker på hvor mye jeg hadde trengt det, vis jeg kommer over en for 500 ellernoe kommer jeg nok til å ta den med. Chorus syntes jeg er en veldig fin effekt, men om jeg trenger den veldig mye er jeg ikke sikker på enda. Men de er pedalene som står sist på lista! Kompressor må jeg også vurdere, takk for tips Davidsen!

Angående amp så skal de brukes på en bra en! Kjøper amp i morgen eller i løpet av uka. Fender hotrod deluxe eller Fender deville! har ikke helt bestemt meg enda, men en som bor i nærheten selger begge, så jeg skal bort å prøve.

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=30984928

Syntes ikke dette brettet så så dumt ut? kanskje litt stort. Får se, fullt mulig jeg bygger selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får et nytt Tonetrunk 55 med bag for den prisen han skal ha...

Kan anbefale Tonetrunk brettene, med bag, og også en T-Rex powersupply. Fueltank jr har 5 isolerte 9V utganger, helt ypperlig. På den ene av de kan du henge på en daisychain om nødvendig..

Søk etter Tonetrunk og Fueltank på Gitarhuset f.eks..

Endret av askret
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er "on a budget" så har jo Godlyd.no Joyo effektpedaler som ikke koster all verden, men er helt greie. En etterligning/klon/kopi (stryk det som ikke passer) av Phase 90 koster 350 kroner, og er en helt grei phaserpedal. Da har du kanskje råd til en Chorus også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får et nytt Tonetrunk 55 med bag for den prisen han skal ha...

Kan anbefale Tonetrunk brettene, med bag, og også en T-Rex powersupply. Fueltank jr har 5 isolerte 9V utganger, helt ypperlig. På den ene av de kan du henge på en daisychain om nødvendig..

Søk etter Tonetrunk og Fueltank på Gitarhuset f.eks..

Hvis du er "on a budget" så har jo Godlyd.no Joyo effektpedaler som ikke koster all verden, men er helt greie. En etterligning/klon/kopi (stryk det som ikke passer) av Phase 90 koster 350 kroner, og er en helt grei phaserpedal. Da har du kanskje råd til en Chorus også :)

Fant for ut at det var ganske dyrt ja, dessuten var det solgt og. Må se om jeg finner meg et fint et! Forresten, kom over en side for noen dager siden med ett firma som laget pedalbrett med neonlys i, noen som vet hva dette merket heter? Ikke at jeg har tenkt å kjøpe det, men har lyst å se prisen. Glemte hvor jeg fant det..

Kult! De så jo fine ut, må se litt på de! Takk :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant for ut at det var ganske dyrt ja, dessuten var det solgt og. Må se om jeg finner meg et fint et! Forresten, kom over en side for noen dager siden med ett firma som laget pedalbrett med neonlys i, noen som vet hva dette merket heter? Ikke at jeg har tenkt å kjøpe det, men har lyst å se prisen. Glemte hvor jeg fant det..

Kult! De så jo fine ut, må se litt på de! Takk :D

Jeg har en Joyo Ultimate Drive og en Joyo Dynamic Compressor. Svært gode bokser for pengene.

Sistnevnte brukes utelukkende når min Boss OC-3 octaver og/eller min Behringer US600 Pitch Shifter skal til pers - slike bokser trenger i min mening kompresjon for å fungere optimalt. ...og humbucker i hals-posisjon :-)

Ellers er det lett å venne seg til "kompressor" lyd, og synes det er tamt uten etterpå. Vil egentlig råde deg til å spille så mye som mulig uten, medmindre du spiller en gitarstil som "krever" det - f.eks. Chicken'Picken eller hvadenåkaller det :-)

Når det gjelder chorus blir det fort "for mye" i min mening.

Jeg kjører for tiden en Behringer CC-300 Space Chorus - med "alle knapper av" for en veldig diskret chorus-lignende effekt som fungerer bra i mono.

La forsåvidt inn en eBay ordre på Joyo Vintage Overdrive i går... Ikke fordi jeg egentlig trenger den så mye, men til 250kr inkl frakt fra Hong-Kong så koster det jo nesten ikkeno :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant for ut at det var ganske dyrt ja, dessuten var det solgt og. Må se om jeg finner meg et fint et! Forresten, kom over en side for noen dager siden med ett firma som laget pedalbrett med neonlys i, noen som vet hva dette merket heter? Ikke at jeg har tenkt å kjøpe det, men har lyst å se prisen. Glemte hvor jeg fant det.. Kult! De så jo fine ut, må se litt på de! Takk :D

Trailer Trash heter de. Er grisedyre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke fordi jeg egentlig trenger den så mye, men til 250kr inkl frakt fra Hong-Kong)

250,- fra utlandet ender på rundt 413,- etter trollvesenet og staten har sugd til seg det de skal ha, men det blir vel noen kroner billigere enn godlyd pluss frakt. :) om du er heldig slipper du mva og trollgebyr også.

Endret av Loztboy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

250,- fra utlandet ender på rundt 413,- etter trollvesenet og staten har sugd til seg det de skal ha, men det blir vel noen kroner billigere enn godlyd pluss frakt. :) om du er heldig slipper du mva og trollgebyr også.

Det kommer jo an på. Om 250 er inkludert frakt, og vareprisen er under 200kr så slipper du jo unna alt som heter moms og gebyrer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.