Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Flytter Bergen-Oslo, vente med å fikse gitar pga. klimaforhold.. ?


magbjo

Anbefalte innlegg

Hei!

Flytter fra Bergen til Oslo om ca 2 mnd tid, er i tvil om jeg skal ha min Martin D-28 custom på service i Bergen nå eller om det er lurest å vente pga. klimamessige forskjeller på østlandet osv. Problemet er at det har blitt litt båndskurring etter flere års bruk, tenker det ikke trengs så mye mer enn enn en liten halsjustering og båndfiling.

Forresten, hva innebærer "service" på en gitar og hvor mye må jeg regne med å betale sånn ca. ?

mvh Magnus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår godt du er litt i tvil. Fra et klima som er småkjipt (les jevnere fuktighet) på gjennomsnittet hele året til en temmelig mye tørrere vinterfuktighet.

Kan ikke svare særlig på spørsmålene dine men vil anbefale deg å bruke en eller annen type "humidifier" og ha den i kassa når den ikke blir brukt, bare for sikkerhets skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg ville ventet til etter flyttingen med å levere den på service. Temperatur, luftfuktighet, bæring, lemping og oppbevaring på forskjellige steder midlertidig under flytting osv kan påvirke gitaren. Vent heller til den har funnet sitt nye hjem .)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg for min del ville ha tatt "service" med det samme, i Bergen. Det er ikke dramatisk store foskjeller på inneklima i Bergen kontra Oslo, og i verste fall må du etterjustere trussrod en liten tanke dersom krumminga i halsen endrer seg. Hvilket jeg ikke tror noe på, og ikke hadde ventet med i flere måneder. :)

Luftfuktigheten inne i boliger varierer mer med årstidene enn fra kyst til kyst, men vi, i hvertfall jeg, justerer ikke trusrod med årstidene av den grunn. Og hva gjør de store kanonene når de er ute på turnéer? Får nytt setup i hver by?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.