Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Taylor 214CE vs Taylor 314CE


Alfi27

Anbefalte innlegg

God aften, godtfolk!

Jeg har rett og slett bestemt meg for å kjøpe meg en skikkelig akustisk gitar, da jeg syns at Fenderen rett og slett ikke er god nok.

Da jeg var på ferie i England sist uke, stakk jeg innom en musikksjappe og prøvde ut en Taylor 214CE. Den knuste Martinen til 10k jeg prøvde i dag (D16GT tror jeg det var), og Tayloren har i tillegg elektronikk og cutaway i tillegg. Jeg syntes at 214CE hadde den fyldigste, diggeste, mest orgasmiske lyden jeg noen gang har hørt fra en akustisk gitar. Jeg prøvde den ikke på forsterker, så jeg vet ikke hvordan elektronikken er på den.. 314CE skal visstnok ha en god del bedre elektronikk, men jeg er usikker på om elektronikken alene tilsvarer prisforskjellen på 5000 kroner, selv om jeg også får med koffert, og den har en annen type treverk ("bedre" treverk) i sarg og bunn.

Dette er forsåvidt en gitar jeg planlegger å ha en veldig god stund. Jeg spiller egentlig ikke så veldig mye akustisk gitar, men kanskje en bra gitar kan inspirere til noe mer, hvem vet? :P

Hva tror dere? Har noen av dere prøvd begge?

Takker for svar :)

Endret av Alfi27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke prøvd akkurat 314, men jeg eier en 214 og prøvde den opp mot flere, dyrere Taylor-gitarer før jeg kjøpte den, og min konklusjon var at jeg syntes den hadde den beste lyden. Jeg prøvde de både plugged og unplugged, og det var ingen av de dyrere hvor jeg plutselig kjente at "oi.denne hadde sykt mye bedre elektronikk", og hard-bag'en som følger med Mexico-Taylor er også solide saker. Derfor, om du skal kjøpe dyrere gitar enn 214 så bør det utelukkende være fordi du liker lyden i den bedre, hvor hverken elektronikk eller koffert synes jeg forsvarer prisforskjellen når det du får med 214 er så bra som det er :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså. Tre-forskjellene i gitarene jeg prøvde var jo ikke laminat og heltre av samme treslag, det er jo laminat rosentre på 214 og du må opp på 700-serien for å få heltre rosentre. Jeg testen den vel opp mot en 400 og en 500 tror jeg, som har hhv Ovankol og Mahogny, og dette er jo treslag som har ganske ulike tonale egenskaper i utgangspunktet, så det er vel ikke noe godt grunnlag for å vurdere lydforskjellen mellom laminat og heltre.

MortenLarsen kan nok svare mer utfyllende om temaet, også kan du jo på generell basis sjekke ut http://www.taylorguitars.com/guitars/features/woods/Tone/ for en sammenlikning av de ulike treslagene. Rosentreet i 214 og sapele som det er i 314 har jo ganske ulike egenskaper uansett, så med mindre du vil opp på 700-serien som nærmer seg 30k for å få heltre rosentre så er nok laminat feiende flott om det er rosentre som har de tonale egenskapene du er ute etter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm... Jeg skjønner... Etter det du skriver, virker det som at 214CE er veldig bra etter min smak (likte som sagt lyden VELDIG godt), og hvis det er såpass liten forskjell på elektronikken som du påstår, og at treverk gir såpass stor forskjell på lyd, så er egentlig valget ganske enkelt, after all... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en liten anbefaling. Ikke kjøp en gitar med cutaway. Dette minsker resonansen/klangen i gitaren, og det er sjeldent man får bruk får de siste båndene på gitaren. Jeg har bare prøvd en taylor 314 (u/cutaway), og synes den låt stort og flott. Det er hva jeg kan anbefale! ;)

Endret av OsloGutten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommentar til den siste der...

Var på Taylor roadshow, og der hevdet de fra Taylor at cutaway hadde absolutt null innvirkning på lyden i gitaren.

De hadde målt og herjet, og fant ut at all lyd ble generert bak og opp i gitarkassa, dvs motsatt ende av cutawayen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en liten anbefaling. Ikke kjøp en gitar med cutaway. Dette minsker resonansen/klangen i gitaren, og det er sjeldent man får bruk får de siste båndene på gitaren.

Som flere er inne på; det der med klangforskjeller er en myte. Eneste grunn til å ikke kjøpe det er smak og behag samt evt pris. Cutaway koster litt ekstra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg personlig kjøper alltid cutaway. Ikke fordi jeg er så mye oppi 12 bånd og roter... Men det hender, og dessuten syntes jeg at kassa er i veien allerede før jeg kommer til 12 bånd. Og sist men ikke minst, så tror jeg det er lettere å selge en med cutaway, enn uten. Og svært mange selger jo, etterhvert som GAS på nye ting inntreffer...... ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd kun noen få Taylor gitarer, og for noe år siden var jeg eier av en 210 som jeg likte ikke i det hele tatt. Minet meg veldig mye om billige Cort gitarer.

Min gode svenske venn har hatt nå en god stund en 414 ce, og jeg liker den hans gitaren vegldig godt. Spesielt liker halsen og generelt gitarens kvalitets utseende.

Lyden er også veldig balansert og fin. For meg det virket som en modern kvalitets gitaren som er desverre sterkt overpriset her i landet. Klangen er på myk lysside og skulle ønske meg enda mer "crisphet" i topen og litegran "martinvarmen", men det er som kjent smaksak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd kun noen få Taylor gitarer, og for noe år siden var jeg eier av en 210 som jeg likte ikke i det hele tatt. Minet meg veldig mye om billige Cort gitarer.

Min gode svenske venn har hatt nå en god stund en 414 ce, og jeg liker den hans gitaren vegldig godt. Spesielt liker halsen og generelt gitarens kvalitets utseende.

Lyden er også veldig balansert og fin. For meg det virket som en modern kvalitets gitaren som er desverre sterkt overpriset her i landet. Klangen er på myk lysside og skulle ønske meg enda mer "crisphet" i topen og litegran "martinvarmen", men det er som kjent smaksak.

Hmm..... Google translate ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.