Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Valg av rør til Marshall


war

Anbefalte innlegg

Fant ikke annen tråd om dette, så jeg prøver meg på en diskusjon/erfaringsutveksling ang. valg av rør til gitarforsterker.

Selv håper jeg på å lære noe om dette da mine kunnskaper stopper på "døll/platt lyd...biasjustering/rørskift?"

Hovedampen min er en Marshall (modifisert) ´78 JMP. Har kjørt denne på full guffe på øving (og hjemme) i ca et år og fant ut at det var på tide med rørskifte (fikk sjekket hos Ellingsen i Trheim, et par rør nede på 18-20 mA..

Hadde Svetlanarør (SED Winged C) som jeg var kjempefornøyd med, men ble overbevist til å prøve TAD (Tube Amp Doctor).

Disse synes er litt småkjipe; flat lyd og lite "bite".

Men jeg har fortsått det slik at mange sverger til disse?

Noen erfaringer? Kommentarer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører TAD på min JTM-45 klone. (KT66 i sluttrinn) Opplever det motsatte av det du beskriver. Når det er sagt, er jeg et stykke unna hi-gain hvis det er en issue her.

Hmm...er jo forsåvidt i gain-gata (ikke veldig HI-gain), men det meste kjøres i front...

Men som sagt, savner litt "crisp" og "bite"...

Noen som har erfaringer med andre rør? Noen som har testet National Electronics forresten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-kanskje bias er justert litt pinglete, og kjører ikke rørene hardt nok?

-rør trenger litt innspillingstid, men normalt beskrives de som stive i starten, det motsatte av hva du beskriver.

-tad har en annen karakteristikk enn winged c, gå tilbake til winged som du var fornøyd med?

GTRZN

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-kanskje bias er justert litt pinglete, og kjører ikke rørene hardt nok?

-rør trenger litt innspillingstid, men normalt beskrives de som stive i starten, det motsatte av hva du beskriver.

-tad har en annen karakteristikk enn winged c, gå tilbake til winged som du var fornøyd med?

GTRZN

Bias er kjørt på "maks" (rundt 39-40 mA), spørs om jeg må tilbake til Svetlana ja...

Takk for kommentar forresten ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hør med eurotubes.com de har peiling :)

Det kan jeg gjøre :) Har forresten fått kontakt med MOTRON (Brynjar Kvanlid) som har meget god peiling på rør, spørs om det blir å teste National Electronics (produsert i øst-tyskland på 80-tallet, ikke lenger i prod.) Spennende saker dette :P

Endret av war
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brynjar er også importør av Svetlana rør i norge.

Hvis du er fornøyd med dem, ser jeg ingen grunn til å prøve noe annet! Ingen andre EL 34 tåler så mye som dem.

Passer fint for dem som spiller på full guffe!

Men hvis du absolutt vil prøve noe nytt (eller gammelt nytt) så er Brynjar rette mann å spørre. Det han ikke vet om rør er ikke verd å vite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brynjar er også importør av Svetlana rør i norge.

Hvis du er fornøyd med dem, ser jeg ingen grunn til å prøve noe annet! Ingen andre EL 34 tåler så mye som dem.

Passer fint for dem som spiller på full guffe!

Men hvis du absolutt vil prøve noe nytt (eller gammelt nytt) så er Brynjar rette mann å spørre. Det han ikke vet om rør er ikke verd å vite.

:P Har skjønt at denne mannen kan rør ja! HAr bestilt meg en kvartett med National Electronics produsert i gamle Øst-Tyskland til en av toppene mine, kommer til å bytte ut de nye TAD-rørene med Svetlana-rør etterhvert...Savner "biten" fra disse...Spiller HØYT og OFTE, kan ikke ha rør som ikke tåler maks bruk!

Takk for innspill så langt! Kan godt rapportere inn erfaring med National E. rørene etterhvert (hvis noen finner dette interessant ;) )

Endret av war
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.