Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Eletrisk gitar til under 5000kr


supertosse

Anbefalte innlegg

Synes det er ufint å pepre uerfarne gitarister med at sine egne, subjektive meninger er fasiten. Det Audun påpeker er veldig sant. Du kan godt si at SC er mest vanlig når det kommer til funk, og at humbuckere er mest vanlig til metal, men å harnakket påstå at det er fasit at det ene er bedre enn det andre blir feil. Jeg hadde en LP med P90 (singlecoils altså) som låt ballefett med metalvreng :)

Det at neck-pickup er best clean er også din subjektive mening, og clean/vreng er igrunn ikke to lyder som kan sammenliknes veldig på samme pickup i den forstand. Man kan få flotte cleantoner av en neckpickup, men det å legge på litt skitten bluesvreng er heller ikke å forakte i mine ører. Man kan også få en flott solo-lyd med en hel del vreng på neck-pickupen. Kan låte fett det også :)

Ellers er det forsåvidt riktig at neckpickupen har mer bass og en litt rundere lyd enn bridgepickupen som har en brightere og spissere lyd. Smak og behag ha man liker best. Viktig også å nevne synes jeg at humbuckere i prinsippet er to singlecoils som er koblet sammen i motfase (?), som gjør at man eliminerer støy. Dette gjør at disse ofte er foretrukket om man spiller med mye vreng, type hardrock og metal.

Men som sagt; alt funker til alt, det er bare snakk om smak og behag, og hva man foretrekker lydmessig

Skjønner hva du mener, men P-90 er jo nærmere humbucker enn en singelcoils, eller hva? :) Jeg sier meg enig i det du sier, og det jeg mente og skrive ovenfor var en slags "standard-informasjon" (ikke skyt meg hvis jeg skrev noe dumt nå). Og det hva man foretrekker lydmessig, er faktisk det viktigste, og det var derfor jeg skrev at trådstarteren skulle ta seg en tur å teste forskjellige gitarer.

Også en siste ting: jeg er ikke en uerfaren gitarist! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner hva du mener, men P-90 er jo nærmere humbucker enn en singelcoils, eller hva?

Også en siste ting: jeg er ikke en uerfaren gitarist! :P

Med tanke på at en P90 helt konkret er en singlecoil, så er den vel unektelig nærmere en singlecoil enn en humbucker, men at den har litt mer beef i lyden enn hva en tradisjonell singlecoil har er jo helt riktig.

Og når jeg snakket om uerfaren gitarist tenkte jeg ikke på deg, men trådstarter ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på at en P90 helt konkret er en singlecoil, så er den vel unektelig nærmere en singlecoil enn en humbucker, men at den har litt mer beef i lyden enn hva en tradisjonell singlecoil har er jo helt riktig.

Og når jeg snakket om uerfaren gitarist tenkte jeg ikke på deg, men trådstarter ;)

Jaja, da har vi fått oppkklart det! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke kjøp gitarpakke, er som regel noe dritt!

Hva mener du med dette? Det fins mange gode gitarpakker som passer bra til nybegynnere som ikke har mange tusen å bruke på gitar. Hadde selv en squier by Fender pakke og den funket bra! Men hvis trådstarter ikke er interessert i en pakke, vil jeg nok anbefale en Fender standard Mexico og en Roland Cube... Har selv en Fender Mexico og den er veldig bra! Den er veldig lettspillt og låter fett ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.