Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Eletrisk gitar til under 5000kr


supertosse

Anbefalte innlegg

Eg spelar tromme, og kan litt gitar og no har eg lyst på eletrisk gitar. Der er ikkje mitt hovudinstrument so eg vil ikkje bruke so veldig mykje pengar på det, men eg kan bruke opptil 5000kr med forsterkar og tilbehør. Og spelar litt forskjellig musikk, men meir blues og rock en heavy metall.

Hår nokon forslag til gitar og forstekar(eventuelt pakke)?

Kva med:

Morgan LP 52 Pearl White gitarpakke (LP52PWVSGC20)

Eg prøvde ein liten VOX hybrid forstekar som var veldig bra lyd i, men kor ofte må ein skifte rør og kor dyrt er det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke kjøp gitarpakke, er som regel noe dritt! Sjekk finn.no! Der finner du mye bra til fine priser for tiden, Kan anbefale epiphone som første el-gitar, hadde en les paul goth. Vox er bra greier, har en AD50VT selv, det er en hybrid. Har aldri bytta noe rør elns, å den er vel 5-6 år gammel, aldri vært noe problem. Å den funker bra til band osv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er også det som kan være kjipt med de ferdige postordrepakkene at de kan være veldig dårlig oppsatt, og du får da et kjipt og tungspilt instrument som kan ta gleden ut av spillinga og kan gjøre at du gir opp ganske fort.

Men klart det kan finnes gode og dårlige gitarer av disse akkurat som med bla. Epiphone gitarer. Og for alt jeg vet kan de godt være laget på samme fabrikken.

Mener selv at den beste løsningen for førstegangskjøpere som ikke er helt sikre på hva de er ute etter , er å ta turen til en god gitarsjappe.

Men er alltid greit å få meninger fra andre også. Selv om det kanskje i noen tilfeller kan gjøre en mere forvirret enn det som bra er.

Hadde jeg visst det da jeg kjøpte det første utstyret som jeg gjør i dag, ville jeg nok gått for en epiphone LP standard eller en fender eller squier standard strat. Og en forsterker med 12" element da dette gir bra fylde i lyd og somregel også klarer å holde følge med et greit band.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen spesiell grunn til at du vil ha LP type gitar? Formen på en Stratocaster gjør at den for de fleste ligger bedre mot kroppen og også er bedre balansert. Det er gode grunner til at Stratocastere er så populære. En Squier Stratocaster er en grei gitar å starte med, og kan fås til rundt 2500 kr.

Forsterkere er det mange av.

En kamerat som har gitar som hovedinstrument har en Line6 Spider 75. Det er en modelleringsforsterker med mange muligheter og flott lyd. Lillebroren Line6 Spider 30 fås til under 2000 kr.

Rør synes jeg ikke du skal gå for på ditt budsjett dersom du ikke finner noe brukt.

Denne har jeg selv, og kan anbefale den på det varmeste (rørforsterker med forsterkersimuleringer):

http://www.finn.no/f...nnkode=31190214

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Epiphone Les Paul er billige og greie gitarer. Likedan nevnte Squier Stratocaster, og likedan Mexico-produserte Fender Stratocaster Standard. Alle disse får du nye under 5K. Ellers er jo en titt på bruktmarkedet ikke dumt hvis det kan være aktuelt. Det er kjøpers marked for tida, og man kan få gitarer til ca. halv pris av nypris.

Når det gjelder disse hybridforsterkerne som f.eks. Vox AD, har vel de bare ett rør i preampen. Det trenger man ikke skifte ofte, og de er dessuten ganske rimelige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://forum.gitarnorge.no/topic/41681-selges-sterling-by-mm-silo-30/ *dumdidu

Siden du er ny skal jeg ordne coilsplit på bridgepickupen gratis for deg om du kjøper den og vil vente på det (leveringstid på deler), og kan også slenge med en reim og en tuner. Alt som da mangler ift en standard gitarpakke er en forsterker og kabel. Kabel koster en hundrings eller to, og du får bra forsterker for 2000kr :) Den som sarge linker til har jeg hørt mye bra om, og Fender Mustang og Vox AD (som man vel kan få litt billigere) går også får å låte bra til clean og blues- og rockevreng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er et par gode gitaralternativer på gitarsiden:

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/bilder?finnkode=31002475 (prut den ned en tusenlapp)

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=31289124

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=31139841

ellers så selger jeg en Vox AD50 VT for 1500,- Jeg liker den best av billigere "gjør det meste" forsterkere. Har ikke prøvd super champen som sarge linket til.

http://forum.gitarnorge.no/topic/39867-selges-forsterkere-pod-hd-og-pedaler/page__fromsearch__1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mikrofonene er egentlig med på å bestemme gitarens alsidighet. Det øvre mikrofonen (neck-pickupen/mikrofonen) ved halsen, passer best til å spille cleant. Den under (bridge-pickupen/mikrofonen) låter spissere, men passer til mye annet.

Singelcoils, som man finner på bla. fender-gitarer passer kult til funk, blues og rock. Ikke like bra til metal. Disse låter en del "tynnere" enn humbuckerne, men har et unikt sound som man ikke har sjans til å få ut av humbuckere.

Humbuckere funker til det meste, med unntak av funk. Disse finner man i Gibson gitarer. Hvis man skal spille jazz, er humbuckere et mye bedre alternativ en singelcoils.

Det fins mange fler ulike mikrofoner, men singelcoils og humbuckere er vel de vannligste.

Jeg kan ikke anbefale noe framfor noe annet. Du får teste ut selv, eller høre lydklipp på youtube.

Hvis jeg skal anbfale en gitar og forsterker, ville jeg gått for en Epiphone les paul CUSTOM, og en roland micro cube på finn.no, brukt.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mikrofonene er egentlig med på å bestemme gitarens alsidighet. Det øvre mikrofonen (neck-pickupen/mikrofonen) ved halsen, passer best til å spille cleant. Den under (bridge-pickupen/mikrofonen) låter spissere, men passer til mye annet.

Singelcoils, som man finner på bla. fender-gitarer passer kult til funk, blues og rock. Ikke like bra til metal. Disse låter en del "tynnere" enn humbuckerne, men har et unikt sound som man ikke har sjans til å få ut av humbuckere.

Humbuckere funker til det meste, med unntak av funk. Disse finner man i Gibson gitarer. Hvis man skal spille jazz, er humbuckere et mye bedre alternativ en singelcoils.

Det fins mange fler ulike mikrofoner, men singelcoils og humbuckere er vel de vannligste.

Jeg kan ikke anbefale noe framfor noe annet. Du får teste ut selv, eller høre lydklipp på youtube.

Hvis jeg skal anbfale en gitar og forsterker, ville jeg gått for en Epiphone les paul CUSTOM, og en roland micro cube på finn.no, brukt.

Lykke til!

Det blir litt for kategorisk å uttale seg på den måten. Hva som funker best til hva, er i høyeste grad subjektivt. Singlecoils kan brukes til metal, og humbuckere kan utmerket brukes til å spille funk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir litt for kategorisk å uttale seg på den måten. Hva som funker best til hva, er i høyeste grad subjektivt. Singlecoils kan brukes til metal, og humbuckere kan utmerket brukes til å spille funk.

Sorry as. Singelcoils låter MYE bedre til funk enn humbuckere. Humbuckere fungerer det også, bare så det er sagt.

Det er jo også sant at singelcoils blir brukt mer til funk enn humbuckere, og at humbuckere blir mer brukt til metal enn singelcoils.

Alle regler er jo åpne, men jeg mener personlig at dette er ganske åpenbart.

Endret av OsloGutten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er ufint å pepre uerfarne gitarister med at sine egne, subjektive meninger er fasiten. Det Audun påpeker er veldig sant. Du kan godt si at SC er mest vanlig når det kommer til funk, og at humbuckere er mest vanlig til metal, men å harnakket påstå at det er fasit at det ene er bedre enn det andre blir feil. Jeg hadde en LP med P90 (singlecoils altså) som låt ballefett med metalvreng :)

Det at neck-pickup er best clean er også din subjektive mening, og clean/vreng er igrunn ikke to lyder som kan sammenliknes veldig på samme pickup i den forstand. Man kan få flotte cleantoner av en neckpickup, men det å legge på litt skitten bluesvreng er heller ikke å forakte i mine ører. Man kan også få en flott solo-lyd med en hel del vreng på neck-pickupen. Kan låte fett det også :)

Ellers er det forsåvidt riktig at neckpickupen har mer bass og en litt rundere lyd enn bridgepickupen som har en brightere og spissere lyd. Smak og behag ha man liker best. Viktig også å nevne synes jeg at humbuckere i prinsippet er to singlecoils som er koblet sammen i motfase (?), som gjør at man eliminerer støy. Dette gjør at disse ofte er foretrukket om man spiller med mye vreng, type hardrock og metal.

Men som sagt; alt funker til alt, det er bare snakk om smak og behag, og hva man foretrekker lydmessig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.