Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjelp til kjøp av akustisk gitar på "nest øverste hylle"


sigfred123

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg trenger noen tips fra mennesker med kunnskap og erfaringer på gitar fra kr. 15 000 til 25 000.,

og hva som er å anbefale.

Har nå en Tanglewood + en Fender Telekaster fra 1964. Jeg ønsker en gitar med tilnærmet samme halsen,bør være lettspilt og med cutaway, og med mikrofon. Skal bruke den til countrymusikk og visesang (fingerspill)

Har prøvd Gibson, Taylor 414 Ce, Takamine og Furch, Simon&Patric, og alle høres bra ut! Det er det som gjør det så vanskelig! Mange sier at du får mye for pengene og fantastisk lyd ved å kjøpe Furch, men de fleste artistene jeg ser på konserter bruker Takamine. Jeg holder en knapp på Gibson eller Taylor (litt mindre kjent), men kan være like bra for det:

Er det noen med kunnskap og erfaring som kan hjelpe meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Takamine EAN10C (ligger vel på rundt 13 veil. tror jeg) som rent spillemessig er helt krem. Ville nok funnet noe annet treverk som gir en litt crispere lyd om du skal spille country, men jeg har lite vondt å si om Takamine.

Det er klart, i den prisklassen handler det vel ikke så mye om merke, det handler vel mer om å finne en gitar med det treverket og den formen som gir den lyden du vil ha. Jeg prøvespilte f.eks Taylorgitarer fra 8 til 30.000, og gikk hjem med en til 8 fordi jeg syntes den låt best. Spillemessig var de like.

Stikkordet er altså å prøve. Finn en sjappe med godt utvalg, prøv alt og kjøp den beste :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at veldig mange artister bruker Takamine live, er muligens fordi de låter veldig bra i P.A. De kan derimot virke litt flate og "kjedelige" akkustisk, men det er kanskje det som gjør at de egner seg så bra på scene, plugget. Ut i fra de merkene du nevner, og prisklasse skal det vel mye til om du ikke får en veldig god gitar. Spillestil og smak blir avgjørende. Skal du bruke den mest til fingerspill, er det jo en fordel med en gitar med mye volum og definert og klar diskant. Nevnte Takamine er muligens en mer typisk "strummer", selv om det er forskjell på modellene her også.

Tipper Morten Larsen kimer inn med gode råd her. Han er vel den på forumet her med mest peiling på kassegitarer.

Ellers kreves det en bildetråd i Galleriet med '64 Tele'n!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen sigfred123. Som allerede nevnt så er Morten Larsen her proppfull av kompetanse på akkerter. Om du leter litt i avdelingen for Akustiske gitarer, så finner du flere tråder hvor forskjellige kvaliteter på akustiske gitarer er grundig belyst.

Happy reading :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle gode tips! Er det noen som har prøvd gitaren Gibson Songwrighter?

Var i Nashwille i august og på pub'ene der var det mange som brukte denne gitaren. Var også på Gibson fabrikken i Memphis -tenkte det var mye å tjene på å kjøpe den der, men det var det ikke. Når momsen kom i tillegg (tør aldri ta tjanser) blei det liten forskjell fra å kjøpe i Norge. Det kan også være en fordel å handle med en musikkforretning du stoler på hvis det skulle bli noen problemer.

Sigfred123

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd Gibson, Taylor 414 Ce, Takamine og Furch, Simon&Patric, og alle høres bra ut! Det er det som gjør det så vanskelig!

Blant såpass gode gitarer handler det mest om smak. Finn den lyden du liker å gå for den ;)

Har sjøl nylig anskaffet en Gibson J-45, og liker selvfølgelig lyden derfra svært godt. Har ingen problem med å anbefale den :)

http://www2.gibson.c...d/Features.aspx

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Grunnen til at veldig mange artister bruker Takamine live, er muligens fordi de låter veldig bra i P.A. De kan derimot virke litt flate og "kjedelige" akkustisk,.......

Helt enig med Audun. For noen år siden hadde jeg en 341 hjemme og rent akkustisk var det veldig kjedelig, men i PA var det bra. De Takamine gitarer er også veldig solide og tåler mye juling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.