Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Gibson med bakt lønn gripebrett.


Audun

Anbefalte innlegg

Ser nå at Gibson USA har begynt å shippe ut gitarer med baked maple gripebrett. Dette er visstnok lønn som er varmet sakte opp slik at fuktighet blir trukket ut og treet "karamelliseres". Det blir så kjølt ned igjen mens det blir tilført fuktighet, etter det jeg har skjønt. Treverket blir veldig hardt og enkelte sammenligner det med ibenholt. Det er ikke noe nytt i gitarverdenen, men meg bekjent, er ikke dette noe Gibson har brukt før. Det kan jo spekuleres i at dette er en direkte konsekvens av at amerikanske myndigheter har beslaglagt rosentreet deres?

Blir interessant å se hva dette har å si for bruktverdien på Gibsoner med gripebrett av rosentre. Kan vi også få se at Historics blir levert med bakt lønn, etter hvert?

Eks. på hvordan det ser ut:

http://www.wildwoodg...aul_classic.htm

Jeg har ikke prøvd noen gitarer med bakt lønn, så vidt jeg vet, i hvert fall ikke noen Gibsons, så jeg skal ikke si noe hverken fra eller til når det gjelder lyd eller spillbarhet, men rent tradisjonelt sett er det jo litt feil. Uansett, er det vel bedre at Gibson får ut gitarer enn at de stopper produksjonen fordi de ikke har nok rosentre. :P

Hva synes og tror folket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil tro dette kanskje gjør tonen i gitarene litt brightere, men synes det faktisk det så litt kult ut.

Gjør ikke Suhr og Ruokangas noe av det samme med hele halsene sine?

Har ikke noe særlig erfaring med Gibson egentlig, så blir ikke så opprørt over det, men om det skulle forringe kvaliteten på instrumentene er det jo dumt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var nytt for meg (men nå er jeg ikke den som følger mest på hva som skjer der ute i den store gitarverdenen - jeg nøyer meg med å "se, ikke lese"). Uansett, det høres spennende ut, og som et steg i riktig retning. Det ser jo ikke så ille ut heller, på de modellene hvor treverket virkelig er mørkt. På en av gitarene på wildwood-sidene syns jeg gripebrettet var såpass lyst at det for meg så ut som ("vanlig") rosewood, men med utrolig kjedelig (eller i det hele tatt ingen) figurering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke sikkert det er det dummeste. Jeg er så heldig at jeg har tilgang til epletre, og det er hardt som horn. Slitesterkt blir det i det minste, og det har flotte figurer hvis man får med både kjerneved og ytterved.

Hvordan det låter i forhold til andre tresorter, se det tør jeg ikke mene noe om, ut over at det vel er en grunn til at det ikke er så veldig mye i bruk.

Jeg har lest at tollvesenet i USA har blitt aldeles nazi på eksotisk treverk, og folk tør ikke engang ta med seg femti år gamle gitarer over landegrensene i frykt for at de sakl bli beslaglagt. Man skal nemlig ha med papirer som dokumenterer at treverket ikke er tjuvhogst. En regel er en regel, selv om gitaren er så gammel at miljøvern ikke var påtenkt.

"Land of the free"- jamen sa jeg smør..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig. De tester ut noe nytt, thats it.

Nja, det er jo en kjennsgjerning at de fikk beslaglagt en god del (det meste?) av indisk rosentre, visstnok pga. at det ikke var Indere som sto for ferdigforedlingen av treverket, så det kan nok hende at Gibson tenker at de har lite rosentre og må finne et alternativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.