Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Kjøpe nye rør til forsterker


gromit

Anbefalte innlegg

Skal for første gang kjøpe rør, dermed har jeg en del spørsmål.

hvor har de godt utvalg og billige priser på rør i Norge?

Forskjellige merker låter forskjellige, jeg har en Mesa forsterker som er VELDIG heavy på bass og mid, jeg spiller vanligvis med treble opp rundt 7 og mid/bass under 1. Så kanskje noen merker er bedre egnet for en slik amp?

Jeg har god tid... så vil man kanskje spare mye penger med å bestille fra ebay? noen som gjør det? og et siste spørsmål hva er dette med matched pairs, balanced triodes? er det ikke nok å bare kjøpe riktig type og putte dem på plass?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste mener at utgangsrør bør være matchet. Både for bedre lyd og mindre slitasje. På de aller fleste amper bør også BIAS justeres ved bytte av utgangsrør. Også det med tanke på lyden og levetid på rørene. (Andre kan og bør forklare teorien bak dette.)

Mange her anbefaler Eurotubes. Mange foretrekker TAD. Det finnes også mange andre nettbaserte butikker for rør, i tillegg til at de fleste butikker i Norge har rør for gitarforsterkere i sortimentet sitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv PM Guitar tubes, selges via Motron.

Har drevet med forsterkerservice en god stund, TAD er nok det merket hvor rør-feil oftest forekommer.

Det blir smak og behag, men hvis man har råd er jo Svetlana å foretrekke. Varer veldig lenge, tåler høy spenning osv.

PM Guitar tubes selekterer rør av de fleste typer, inkl. noen av utgangsrøra Svetlana produserer.

Det virker som om TAD (og GT i USA) selger ut alt som kommer inn, uavhengig av hva røra måler.

Hvis ampen din er altfor bassete, kan det jo tenkes at den enten kan modifiseres eller at det rett og slett ikke er rette forsterkeren for deg? Hvis du har bass og mid på 1 kan det tenkes at en annen amp er tingen. ta med gittarn din i en gitarbutikk! Får ofte kunder som fortvilt har prøvd ut forskjellige preamprør og sluttrør av forskjellige merker med bare marginale endringer. Noen får ødelagt forsterkerene sine da de har fått ánbefalt´ rør som rett og slett ikke passer i forsterkeren. Bytte av høyttaler kan være en løsning, men også her er det viktig å være varsom - pass på impedans, polaritet og effekt! Ofte blir man så knyttet til en ´bra´ forsterker at man glemmer at det kanskje er en helt annen type forsterker man skulle hatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal for første gang kjøpe rør, dermed har jeg en del spørsmål.

hvor har de godt utvalg og billige priser på rør i Norge?

Forskjellige merker låter forskjellige, jeg har en Mesa forsterker som er VELDIG heavy på bass og mid, jeg spiller vanligvis med treble opp rundt 7 og mid/bass under 1. Så kanskje noen merker er bedre egnet for en slik amp?

Jeg har god tid... så vil man kanskje spare mye penger med å bestille fra ebay? noen som gjør det? og et siste spørsmål hva er dette med matched pairs, balanced triodes? er det ikke nok å bare kjøpe riktig type og putte dem på plass?

Er ikke alle Mesaer som har justerbar bias, i prinsippet kan man bytte utgangsrør av samme type så lenge de er noenlunde matchet. Helst av leverandør, husk at 4sound og andre store sjapper gjerne har hyller fulle av ´matchede rør´ som slett ikke måler det de skal. Holder med match på 10% - OBS mange audio leverandører som er litt dyrere matcher 5% men det har ingenting for seg i en gitaramp. Da må man evt. ha helt symetrisk fasevender og ditto utgangstrafo - ug gjerne ultralinjær med skjermgittertapping.

..Hvilket leder oss til ditt andre spørsmål, balanserte (matchede) trioder. Dobbeltriodene i gitarforsterkere trengs ikke å matches.

Dette er igjen for to identiske hi-fi trinn, noen mener dog at driverrør (fasevendere må matches. Dette stemmer ikke. Det er kanskje fordelaktig at de er noenlunde like, men komponentene rundt måtte isåfall også vært identiske men det er de jo ikke. Du har en haug med motstander og noen kondensatorer i den kretsen med en toleranse på 10%. Dette er nok et salgstriks.

Tenk også på at svært mange ´driverrør´ bare bruker den ene trioden til selve fasevendingen! Den andre halvparten er enten ikke i bruk, eller den er en ren spenningsforsterker, brukt til vib/trem kretsen osv...

Men det er klart, rør av forskjellige produsenter kan låte forskjellig, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.