Web Analytics
Jump to content

Slide

Kossoff
 Share

Recommended Posts

• 9 months later...

et tips er å ha sliden åppå båndene, og ikke trykk ned. :D håper det hjelper

Jeg finner det vanskelig, kanskje fordi gitaren har jumbo frets og veldig lav strenghøyde = lettspilt med venstrehånd til normal spilling, men nesten umulig å bruke slide uten at strengene trykkes ned på båndene. Bør man ha en egen gitar med høyere strenger? Halsen er en 12" radius, men jeg har også en Epiphone Dot 335, noen som vet om den er bedre egnet til slide? Den er nok for lavt satt opp den, også, men jeg leker med tanken på å ha den permanent i åpen stemming og justere den høyere for først og fremst å brukes til slide.

Jeg finner det vanskelig, kanskje fordi gitaren har jumbo frets og veldig lav strenghøyde = lettspilt med venstrehånd til normal spilling, men nesten umulig å bruke slide uten at strengene trykkes ned på båndene. Bør man ha en egen gitar med høyere strenger? Halsen er en 12" radius, men jeg har også en Epiphone Dot 335, noen som vet om den er bedre egnet til slide? Den er nok for lavt satt opp den, også, men jeg leker med tanken på å ha den permanent i åpen stemming og justere den høyere for først og fremst å brukes til slide.

Men ikke trykk ned, bare ha den på strengene

Generelt sett er det jo lettere å spille slide på en gitar der strengehøyden er ganske høy. Har man mulighet, kan man jo bruke en gitar dedikert til slide som er satt opp optimalt for det, og evt. stemt annerledes.

• Like 1

Hvis du synes at strengehøyden generelt blir for lav ved slide / bottleneck spelling, kan du jo prøve en slik 'nut extender',

link: www.gitarist.no/products/slide-gitar-extension-nut-nikkel.

Har ellers stor sans for slide spelling i åpen D stemming (D-A-D-F#-A-D).

Sann åpen G stemming (G-B-D-G-B-D) gir for stor belastning på halsen på en vanlig rundhalset gitar, og passer vel best på 'square neck' dobro. Men det finnes en jukse åpen G stemming (D-G-D-G-B-D) som funker bra om man vil.

Da får du riktignok en unødvendig D på streng 6, men den er det jo bare å plukke av :) Jfr: Keith Richards - 5 string slide

Hvis du synes at strengehøyden generelt blir for lav ved slide / bottleneck spelling, kan du jo prøve en slik 'nut extender',

link: www.gitarist.no/products/slide-gitar-extension-nut-nikkel.

Har ellers stor sans for slide spelling i åpen D stemming (D-A-D-F#-A-D).

Sann åpen G stemming (G-B-D-G-B-D) gir for stor belastning på halsen på en vanlig rundhalset gitar, og passer vel best på 'square neck' dobro. Men det finnes en jukse åpen G stemming (D-G-D-G-B-D) som funker bra om man vil.

Da får du riktignok en unødvendig D på streng 6, men den er det jo bare å plukke av :) Jfr: Keith Richards - 5 string slide

Keef er vel ikke først og fremst kjent for å bruke åpen G til slide, men ja.

det med strenghøyde og slide hører jo sammen. å ha en dedikert gitar er kanskje veien å gå om man bruker kun slide på enkeltlåter. man kan jo da sette action høyt.

har man lav action går det allikevel fint å bruke slide. eksperimenter med ulike slider. vekten og materialet på sliden har mye å si for "trykket" den legger på strengene. stor forskjell på metall og glass. trykket en legger har jo også mye å si, er jo ingen strenger som skal presses mo bånd, så en trenger ikke samme trykk som når man spiller uten slide. gentle touch!

gtrznz