Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Teoretisk gitar


ØysteinH

Anbefalte innlegg

Hei!

Har spilt gitar i mange år og sitter igjen med "spille fort er kult" tankegangen. Jeg mestrer mange forskjellige teknikker, men når jeg spiller har jeg faktisk ikke noen som helst aning på hva jeg driver med. Spiller jeg i A, C eller G? Jeg kan basic akkorder og pentatonisk skala, men mye mer enn det kan jeg ikke. Prøver jeg å spille til et backingtrack, kan jeg improvisere til en viss grad ut ifra gehør men de fleste notene er feil og det irriterer meg. Har med andre ord lyst til å forstå hva det EGENTLIG innebærer å spille et instrument og håper noen kan gi meg en pekepinn.

Endret av ØysteinH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan rundt 2-3 skalaer.

Kan ikke lese noter.

Spiller soloer til alt!!! er ingen teoretisk person innen musikken men har lagd meg selv forskjellige licks og "skalaer" som jeg vet passer til de stilene jeg for det meste spiller..

Tipset mitt er at du spiller det som HØRES bra ut og ikke alltid er teoretisk rett.. (Ja, dere teoretikere slakt meg, men det gir resultat!).

Bruk mindre tabs og mer øre når en lytter på sanger og spiller med så blir det mye lettere å finne opp noe, eller noe sammenlignende som passer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil påstå at å spille gitar i form av åpne akkorder i rolig tempo ala "ikke helt klar for leirbålet enda" er å egentlig spille gitar. Den allsidigheten er med stor sannsynlighet en viktig årsak til at gitar er utbredt som instrument blant folk flest.

Nuvel, jeg skjønner at det ikke er det du sikter til, så da får vi går for den litt mer elitiske retningen. Ikke noe feil med det heller. :D

Spørsmålet ditt er hva det egentlig vil si å spille gitar. Dette blir jo høyst subjektivt, men mulig det er mulig å komme frem til noe objektivt.

Hvorfor spiller du? Det er for meg et avgjørende spørsmål for å finne ut hva det vil si å spille gitar. Er du av sofatypen som spiller nattasang til ungene eller en profesjonell som spiller det som blir lagt foran deg i form av noter? Det er stor forskjell på disse to rollene. Den ene besitter i større grad et krav om å være musikalsk enn den andre - i det minste helt til ungene blir store nok til å si fra.

Personlig har jeg hatt som mål i ikke ha noe som hindrer meg fra å spille det jeg vil. Jeg har pugget skalaer, har studert teori, men har i bunn og grunn funnet ut at det som fungerer best for meg er å spille etter øret. Jeg kan se om toner er akkordtoner utfra CAGED (som jeg er stor tilhenger av), derfra er det kort vei til å finne alle toner som passer inn, men likevel spiller jeg mest etter øret. Med det mener jeg at om du spør meg om hva jeg spiller så vet jeg ikke. Jeg kan gå tilbake og finne ut av det, men det er ikke interessant for min del å ta utgangspunkt i en skala da jeg føler det er lett å bli låst til gitte toner. Det er ikke normalt for meg å tenke "aj, nå føler jeg meg skikkelig dorisk" - for meg gir det ingenting. Det eneste jeg krever av meg selv nå er at jeg skal klare å spille etter intervall. Spiller jeg en tone skal jeg vite hvordan neste tone låter. Det går ikke alltid. Det er for meg den "rette" måten å uttrykke seg med en gitar på, og følgelig også hva det egentlig innebærer å spille gitar.

Summert:

- CAGED for oversikt over akkordtoner

- Intervall for å kunne spille det du vil

- Blokker alle tanker om skalaer

(Egentlig synes jeg at man skal lære skalaer, vite hvordan akkorder er bygd opp, sammenhenger mellom de osv FØR man kaster skalaene i skapet.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du spør hvilken som helst flink gitarist om hvilken skala han/hun akkurat brukte under en improvisasjon, så får du bare halve svar: "Nei, jeg vet egentlig ikke", "Tror jeg brukte mest dur, men er ikke sikker", etc.

Pugging av skalaer, innøving av licks og triks til bruk over visse akkorder (alle jazzgitarister som har øvd tusen timer over en II-V-I, rekk opp hånda!) er noe du gjør på gutterommet - når du faktisk skal musisere, er det øret som avgjør hvor du går hen. Av og til går du på trynet, av og til stråler du.

Jeg er 100% enig med Euphors innlegg - spesielt delen ang. å finne sin egen musikalske motivasjon. Hvorfor spiller du? Hva vil du spille?

De fleste gitarister som er veldig dyktige (og allsidige) har gått igjennom en prosess en eller annen gang i livet der de har tilegnet seg en viss mengde teoretisk kunnskap, og lært seg hvordan de kan bruke den i praksis uten å være for opphengt i om de de spiller er 100% teoretisk korrekt.

Nå sier jeg ikke at du ikke kan spille bra uten musikkteorietiske kunnskaper, det finnes nok eksempler på det - men det er ingen tvil at et visst teoretisk grunnlag er nyttig og behjelpelig. Øving av skalaer, spesielt i CAGED, er uten tvil nyttig.

Du får et skikkelig kinderegg:

- Teknisk utvikling.

- Oversikt over gripebrettet.

- Mange melodiske byggestener godt innøvd i fingrene.

Jeg har lest mange artikler fra forskjellige musikkpedagoger ang. øving - alt fra de som sverger til den klassiske "øv til du blør"-metodikken, til de som mener at du bør bytte ut en tredjedel av øvingen med meditasjon og visualiseringsøvelser. Men de er alle enige om en ting: Øv på skalaene dine. I alle posisjoner og alle tonearter.

Forskjellen er uansett til syvende og sist i hodet ditt - hvordan du tenker og uttrykker deg når du spiller gitar. Selv om du har alle mulige skalaer godt innarbeidet, behøver ikke det bety at du konstant tenker "nå spiller jeg den skalaen, og nå spiller jeg den skalaen, og senere skal jeg spille en annen skala". Men når til en viss grad du vet hva du driver med på et teoretisk nivå, er veien kortere fra hodet ditt til fingrene.

Nå virker jeg kanskje litt vel "jeg er gittarlærer, du skal gjøre som jeg sier". Det er mange veier som leder til samme plass, og det finnes garantert musikere der ute som spiller fletta av meg og andre med stor oversikt over musikkteori. :)

Det jeg skriver er metoder jeg selv har brukt på min egen spillestil, og på mine egne elever - med resultater.

Det viktigste er at du bygger deg et bibliotek med licks, arpeggioer, melodisnutter, skalaer og andre triks, som du kan bruke i forskjellige sammenhenger. Skalaer (nok en gang - CAGED er digg) er et godt utgangspunkt!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

begynn på gitar kurs det er nesten en snarvei i å bli bedre på gitar jeg har gått 3 sessonger skal begynne på nr 4 etter jul det har hvert til stor hjelp og jeg har merket forskjell og man blir ikke for gammel til å begynne på gitar kurs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.