Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Single Coil humbucker til Universe


Norstorm

Anbefalte innlegg

Hallo godtfolk.

Jeg plukka ned en Universe fra veggen, skifta strenger og blåste litt støv av den.

Og da tenkte jeg i sær på å bruke single coil buckeren, da den har en tendens til å gi ett lydbilde jeg liker.

Så kommer problemet; Jeg er en av dem som aldri klarte å venne meg til posisjonen til single coilen på gitaren, så jeg skammer meg litt over å si at jeg er en av dem som skrur jævern ned i treverket, så jeg ikke nudger den med plekteret.

Så for noen dager siden så jeg ett intervju med han derre gærningen i Dragonforce. Herman Li, eller hva?

Og han ser du, han sa at han hadde samme problemet men hadde funnet en single coil bucker som var SÅ hot, at den sang for full pupp selv om han skrudde den litt ned i gitaren..

Da fikk jo jeg frysninger både her og der, og slengte meg på google for å finne samme variant i 7 strenger version.

Men det fant jeg ikke gett...

Finnes det no slikt...? Først og fremst gir jeg deng i frekvensene og surringa, bare den er hot nok til å regjere output over de to andre pupsa, og klare å synge høyt nok selv om den er litt skrudd ned.

Gav detta no mening??

Norstorm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finns, vad jag vet, ingen som gör en sån singlecoil.

Känns inte som en bra lösning ändå, en mick som sitter så långt ifrån strängarna kommer inte att låta "användbart" hur het den än är.

En bättre lösning är kanske att byta din switch mot en super switch och helt koppla ur mittmicken.

Kopplar du så här så kommer du att komma åt bra ljud åt det hållet ändå (läge 2).

1. Stall i serie.

2. stall splittad + hals splittad i parallell

3. stall splittad + hals splittad i serie

4. hals i parallell

5. hals i serie

När du splittar en humbucker så får du 50 % av dess output, plus mer topp och en renare bas (åt singlecoil hållet).

När du kopplar spolarna i parallell får du 1/4 del av dess output.

En spole från varje mick (där halsmicken är svagare än stallmicken) så får du ett svagt och singlecoil-aktigt ljud, men med den topp man vill ha kvar.

Skruvar du en mick extremt långt ner så blir den bara tunn och luddig (en bit ifrån är bra, för långt ifrån är dåligt).

Herman Li's mitt mick är inte speciellt het, han pratar nog i nattmössan. :D

/Magnus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha...

Vel, jeg snakker med en tech her og han sier balansen blir ødelagt uansett hvor mye single coilen er tvinnet og bundet...

Høyere output, men drop i treble bl.a...

Vel, for vel bare lære meg å spelle med plekteret så jeg ikke dilter borti coilen da.

Er ikke noe pes altså.. Jeg har aldri brukt single coilen før, men fant ut at den gav en skikkelig stas lyd på noen overganger og litt sånn småsnacks :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.