Web Analytics
Jump to content

Eivind Aarseth


Nilsefix

Recommended Posts

Hoi!

Jeg må ta opp et tema med dere . i og med at dette er gitarnorge så må jeg åpne øynene deres for Eivind Aarseth . Alltid kjent som Molværs effekt-junkie av en gitarist. Har ikke reagert mer enn "han gjør mye fett" før jeg fikk Eivind Aarseths Electrique Noire - Light Extracts til jul .

Det er ting der jeg aldri har hørt noen gjøre med en gitar før . og klanger og chorder som får hårene på hodet mitt til å stå i givakt (noe som er sjeldent siden jeg har litt lengde på håret ,..)

jeg BER dere sjekke det ut ..

låter som :

Empathic Guitar

The String Thing

og IKKE MINST

FFwd Slow Motion

For en fyr ..

Link to comment
Share on other sites

Hørte en del av ham da jeg gikk på musikklinja, andre som spilte Eidsvåg og Preus. Selv må jeg innrømme at det jeg husker best er hans slitne, grå Jan Braaten granstrat. Skulle egentlig eid en slik, kun fordi det er noe norsk ved gran i elgitar. ;)

Link to comment
Share on other sites

det suger at de skal være flinke på vanlige ting også .

ble så skuffa når jeg hørte at Morten Quenild er en jævel på flygel . teknisk og det hele .. demotiverende

det jeg lurer mest på med Aarseth er hvordan hande lager rytmene og ambient lydene .. de er nydelige

Link to comment
Share on other sites

Eivind Aarseths er rimelig kjent.

Har vært obs på han lenge og ser han av og til på TV eller live.

Han er jo lett å kjenne igjen med sitt lange lyse hår også brukte

han mye en sølvgrå gitar før. Men enstund siden sist jeg så han så vet

ikke om han ser lik ut nå.

Han har vel drevet å ekspremitert mye med effekter og mye jazz greier.

Absolutt en dyktig kar men fortiden har jeg ikke tid å høre på flere

plater. Det er en grense hvor mye man har tid å høre på når man selv

øver og spiller. Jeg prøver å følge med på endel favoritter ellers blir

det ikke så mye nytt som det ble før.

Håper å se han live igjen snart, kanskje på Nattjazz i Bergen eller Vossajazzen.

Link to comment
Share on other sites

mye rytmer som er rå .

skiva skal jo være ganske bra for at selveste New York Times skal skrive "Best electronic-jazz album since Miles. +++ 66"

Det er ganske fett...

Han bruker masse klang , masse swells (han er KONGEN av volumpedal) og harmoniens mester...

nilsefix

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Siste aktive tråder

    • Her kan dere høre lyden i gitaren. Jeg spiller uten plekter på en Fender Mustang 2 forsterker    
    • Det @CastorFiber sa. Forskjellene mellom merker som produseres på tilsynelatende samme fabrikker eller i samme land er som oftest to ting: Kvaliteten på delene som brukes, og hvor nøyaktig kvalitetskontrollen er. Generelt er det null poeng i å basere en avgjørelse på hvilken fabrikk et instrument produseres i.   Når det gjelder Morgan generelt så er det vanskelig å si noe objektivt om hva et instrument er verdt, men jeg har testet en del Morgan gjennom årene, og eid minst én Morgan-gitar, og kvaliteten er slett ikke verst, spesielt i nyere tid. Jeg vil ikke personlig sammenligne dem med Harley Benton i alle fall. Så hvis det ikke absolutt må stå Fender eller Gibson på headstock tror jeg de er vel verdt en kikk. Det beste er selvsagt å teste før du kjøper, men de fleste nettbutikker har gode returordninger (som oftest 30 dager fri retur), så risikoen er liten uansett.
    • Hey, Jeg har ikke all verdens erfaring med Morgan gitarer.. men kjøpte nylig en Morgan på Finn av typen "Morgan W420SE". En Parlor-størrelse gitar. Jeg har aldri eid en Morgan-gitar før men har alltid hatt litt fordommer mot de (billig Kina-gitarer  ) Men denne gitaren viste seg å være en fantastisk gitar. Prøver fortsatt å finne ut litt mer om den, men det ser ut til at den er heltre både topp, sider og bunn hvorav sider og bunn er av Mahogny og toppen virker å være gran. Lyden jeg får av denne gitaren er også helt fantastisk både tilkoblet og ikke. Klarer ikke finne tilsvarende den jeg har noe som helst sted så den kan virke å være spesiallaget på noe vis, hvilket ville forklare den høye kvaliteten den virker å ha. Men dersom noen er ute etter en god Morgan vil jeg anbefale denne: https://gitarsenteret.no/morgan-w-420-se.html  
    • Nå skal ikke jeg legge ut noe som helst om min erfaring med Morgan gitarer. Det jeg har noe erfaring med, er at hvis man skal få produsert gitarer i Kina, så er det veldig viktig med "styring fra mottakerlandet", og gjerne også kontroll av varene. Jeg har ikke noe grunnlag til å si noe om kinesiske produsenter på bred skala, men har snakket og hørt erfaring fra flere med slik erfaring, både når det gjelder instrumenter og andre varer. Produsenter av varer i østen har fra tid til annen et litt annet syn på når "man har gjort en god nok jobb", og hva som er akseptable snarveier for å oppfylle produksjon- og kvalitetsmål. Dette er det faktisk skrevet tykke bøker om. Jeg regner med at grunnen til at Morgan har en høyere pris, er at de legger mer penger i å administrere og kontrollere produksjon og vare. Dette er for all del ikke noen fasit, bare min mening.
    • Hei!  Er det noen der ute som har en formening om hva en Gibson SG Standard fra 1971 kan være verdt? Den har et reparert halsbrudd, originale bånd, stemmeskruer, vibrolaen er erstattet med en stop tailpiece, PAF mikker, og er godt brukt.  Mvh Mats
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.