Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Beste alternativ til hjemmeopptak for gitar


Jakob

Anbefalte innlegg

Hei. Ønsker å oppgradere mine muligheter hjemme for opptak av gitar (gitarforsterker, akustisk gitar og evnt. vokal).

Har en Shure SM58 mic, en mic-kabel og en ganske råtten PC med et soundblaster Audigy lydkort.

I prinsippet trenger jeg en liten mikser (Behringer UB-serien?), et lydkort og evnt. et par billige monitorer. Jeg har nå et 5.1 surround-anlegg av den billige typen (for min del låter det ganske bra).

Hva tror dere om denne enheten istedenfor lydkort/mikser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

som oftest ønsker gitarister å beholde den lyden de får i ampen sin, og derfor slippe å bruke en pod. derfor bør du kjøpe et lydkort (det du hadde der fra m-audio så greit ut) og en studio-mikk, mikk får du for rundt tusen kroner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår det som om du har en stasjonær PC - hvorfor vil du ha firewire lydkort? En får PCI-kort med bedre spesifikasjoner i forhold til pris. Et nytt lydkort hadde nok vært lurt ja, og selv om kortet du referer til sikkert er knall til sitt bruk, tror jeg ikke du har bruk for akkurat det.

Mikrofonen du har er på ingen måte dårlig, til vokal er den ypperlig, en Shure SM-57 hadde neppe skadet til opptak av gitar og andre instrumenter, men jeg kan ikke helt se det enorme behovet for å bytte ut denne foreløbig.

Hva hadde du tenkt til å bruke mikseren til? Serien du refererte til er forøvrig ikke akkurat kjent for topp lydkvalitet.

Et par monitorer er ingen dum investering, om du i tillegg slenger på et par hodetelefoner, begynner faktisk mye å være gjort. Om du ikke allerede har det er det egentlig bare å kjøpe (minst) ett mikrofonstativ, å klare seg uten blir latterlig mye pes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mikser var for å ha en mikrofon preamp. Så vidt jeg vet har ingen lydkort en XLR-inngang, utenom det jeg nevnte, som har en mic-inngang.

Plugger nå mic'en rett inn i pc'en, og da blir signalet veldig vanskelig å kontrollere, pluss at det vrenger seg når jeg micer opp en gitarforsterker på høyt volum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.