Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Attenuatorer


Fremmed

Anbefalte innlegg

Slike dingser fantes ikke da jeg lærte meg gitargreier, så jeg går og lurer litt på noen ting, først og fremst:

Hvorfor finnes det så mange forskjellige, og hvorfor er de så dyre?

Jeg skjønner jo at noen har masse nifty features som line out med cabsim osv, men det finnes jo også en del som ikke har det, og allikevel koster tusenvis av kroner.

Hvorfor kan jeg ikke bare hekte en feit 8ohms motstand i serie med 8ohms-kainettet mitt, plugge inn i 16 ohms-utgangen og spille 10dB lavere?

Hvorfor snakker folk om at forskjellige attenuatorer låter forskjellig? Det gir jo ikke mening i det hele tatt?

Det er tydeligvis noe grunnleggende jeg ikke har forstått her. Litt hjelp?

--Gunnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å få en vesentlig lyd reduksjon holder det ikke med bare 8 ohm, må vel opp i en 50+, tenker jeg. Det vil ikke utgangen tåle.

Dyre? Masse motstand pluss noen sofistikerte :wacko: dirrekte koblinger for å få normalisert ohm igjen. - Da låter det vel omtrent som igjennom billige øreplugger, så det hele må tilslutt igjennom et avansert oppgraderingsfilter ala AXE-FX :ninja: . Pluss, som vanlig betaler vi allt for mye for merket, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor kan jeg ikke bare hekte en feit 8ohms motstand i serie med 8ohms-kainettet mitt, plugge inn i 16 ohms-utgangen og spille 10dB lavere?

Hvorfor snakker folk om at forskjellige attenuatorer låter forskjellig?

--Gunnar

en slik motstand vil dempe volumet 3db, dvs en minimal endring. et element har en motstand som varierer mye med frekvens, noe som dempeledd gjerne forsøker å etterligne. av denne grunnen alene, vil en resistiv last lyde annerledes enn et høytalerelement el et godt dempeledd.

selv skal jeg selge en weber mass150 etter å ha kjøpt alex attenuator nr 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.