Web Analytics
Jump to content

Bygging av el-gitar (-er)

Recommended Posts

Da har jeg gått til innkjøp av en brukt båndsag og en ny overhåndsfres. I tillegg har jeg fått rester etter en IKEA-benkeplate i eik og gått til innkjøp av noen meter lønn, som skal holde til en del halser. Jeg venter også på noe startor til kropper.

Planen er å bygge fire - fem gitarer etterhverandre i en slags seireproduksjon, men der jeg tester ut ulike byggeteknikker. Jeg ønsker å bygge flere typer halser; påskrudd og flere varianter av pålimt hals. Av gitarkropper ser jeg for meg å bygge "solid", "semi-hollow" og "archtop" typer. Jeg legger opp til en viss progresjon i arbeidet,og vil forhåpentligvis være i stand til å bygge en god jazzgitar ala L5 eller noe sånt som siste gitar i denne omgang.

Jeg trenger forslag til design og tips til hvordan ting kan gjøres "lurere" :-)

Bilder og beskrivelser legger jeg ut etterhvert som arbeidet skrider frem.

Takk for tips.

Jeg har bygget gitar med gjennomgående før, selv om det var en ferdig hals fra stewmac.com. Jeg hadde mange innlegg med beskrivelser og bilder fra prosjektet her på forumet.

Treverket jeg har kjøpt denne gangen er ikke langt nok til å lage gjennomgående halser. Det blir derfor bare "korte" halser nå.

Takk for tips.

Jeg har bygget gitar med gjennomgående før, selv om det var en ferdig hals fra stewmac.com. Jeg hadde mange innlegg med beskrivelser og bilder fra prosjektet her på forumet.

Treverket jeg har kjøpt denne gangen er ikke langt nok til å lage gjennomgående halser. Det blir derfor bare "korte" halser nå.

Da blir det vel viktig å ha gode maler og fresejern for å lage skjøt mellom halsen og kroppen. StewMac har noe, sikkert andre som har mer. Lykke til!

Her er båndsaga som jeg kjøpe brukt for litt siden:

post-4623-0-29790800-1319740571_thumb.jp

Den ble levert med fem sagbånd i ulike dybder (eller heter det tykkelser?) og har også en slipeskive (som også egentlig har et anlegg som ikke er med på bildet).

post-4623-0-96521200-1319740573_thumb.jp

Jeg har laget noen maler for omrisset av to gitarkropper i kryssfiner. Utgangspunktene er PRS 24 Custom (som jeg jo viste byggingen av her på forumet for en stund siden) og en kopi av en Gibson ES 335. Malene er ikke helt nøyaktige, og er laget for treningsformål. Jeg må jo satse på litt trening med det nye verktøyet før jeg går i gang med "produksjonen" :)

post-4623-0-38303100-1319740576_thumb.jp

Det neste bildet viser et av lønnestykkene som jeg skal benytte i halsene. Jeg tror at hvert stykke kan holde til to halser, men det kan hende at jeg trenger hele det første stykket til den første halsen. Ser jo ikke bort fra at det kan bli litt prøving og feiling her :unsure:

post-4623-0-82653500-1319740579_thumb.jp

Her er min nyanskaffede overhåndsfres, som jeg forøvrig fikk for nesten halv pris ved å bestille fra axminster.co.uk. Den har en 1/4 " tange, så det er litt færre fresestål på det norske markedet enn om jeg hadde hatt en millimeter tange. Men, men. Så langt har jeg klart å bruke fresestål med 6 mm stamme, selv om det visstnok ikke er helt bra. Jeg bestilte også to kopifresestål i riktig dimensjon.

post-4623-0-21562200-1319740583_thumb.jp

Det siste bilde viser de tre siste lønnestykkene. Et av de er lengre enn de andre, fordi jeg ønsker å bygge en eller to basser også.

post-4623-0-40340100-1319740586_thumb.jp

post-4623-0-76984700-1319741706_thumb.jp

Bildet over viser en "treningskropp" som er sagd med båndsag og deretter frest med overhåndsfres. Foreløpig tjener den som underlag for tastaturet, men det kan hende at jeg lager en prototyp gitar av den. Den har nå form som PRS, men det er mulig at jeg modder fasongen for å få en litt mer original utgave.

Under er en "treningskropp" av Gibson ES 335, som jeg har tenkt å teste ut som semi hollow (med noen hulrom). Den vil jo ikke bli laget slik som originalene, men jeg kunne tenke meg å prøve heltre som utgangspunkt. Vi får se om det duger til å bli kalt en gitar :) .

post-4623-0-09611200-1319741710_thumb.jp

Jeg er som sagt veldig interessert i forslag og tips om design, teknikker, verktøybruk, etc.

Jeg har hatt litt tid til å jobbe med et halsemne i helga. Foreløpig ser det ut til at jeg kan få to halser av det, men vi får se når jeg har kommet lengre. Det kan hende at jeg har høvlet ned litt for mye på en av halsene :huh:

Her er noen bilder av det jeg har gjort med halsene så langt:

post-4623-0-78564100-1319992352_thumb.jp

post-4623-0-59344200-1319992355_thumb.jppost-4623-0-70643100-1319992357_thumb.jp

Utformingen som er tegnet inn på hodene vil bli endret.