Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Jackson Sl1


Kentucky

Anbefalte innlegg

Blir nødt til å rette på deg her, aMo.

Basswood er lindetre, og gode stykker basswood er SLETTES ikke dårlige.

JEM 10th er laget av basswood, den desidert dyreste og mest eksklusive av JEM-gitarene, hadde du funnet en ny slik i Norge måtte du nok minst betalt 30.000 for den.

Hvis Steve Vai foretrekker lindetre i gitaren sin er det vel godt mulig at en person som har bestilt en Jackson Custom vil ha det samme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 34
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Deformed: takk, hehe, satt og prøvde så godt jeg kunne for å komme på ordet ULEMPE, men det kom aldri fram..

Baron: Joa, du har helt rett, det er også forskjeller i kvalitet på tresortene, derfor er denne toppen billig:

H400_asb.jpg

Og denne toppen DYR:

ps320.jpg

Begge toppene er av lønn, men det betyr ikke at de er skåret av samme trestamme fordet...

Og prisen er deretter.

Men at basswood er populørt i custom-gitarer, neppe, skulle ikke forundre med om JEM'en til Vai faktisk var or, mens gitarene du får kjøpt er lind..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den LTD toppen ser ut som finer i virkeligheten hvertfall, og det er jaggu billig det

aMo: mente du at JEM'en til Vai faktisk er or, mens gitarene man får kjøpt er lind? Hvis ikke er det jo merkelig at det står lind på de fleste ibanez gitarer, mens de egentlig er laget av or

EDIT: så du endret det, så never mind ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For øvrig trenger ikke en customgitar koste 30-40.000,- ..

Kjøpte selv min for 12.200,- totalt, og kjenner til folk som har kjøpt custom gitarer langt billigere enn det..

edit: glemte det jeg egentlig skulle si.

Den jackson custom soloisten på lick.no er vel ikke top notch akkurat, og vet ikke om det er custombestilt eller bare modellnavn..? Med jackson mikker og trem virker det ihvertfall tvilsomt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok bare lakken vil jeg tro :) Like fullt det også kvalifiserer til custom etter min menening. Ang. forrige posten min så tviler jeg igjen sterkt på at selve tretypen diskvalifiserer status som custom. Hvis jeg vil ha en fender custom strat i lind/basswood, så er den vel ikke mindre custom av den grunn? Det var poenget mitt :)

Hvor rellt det er at noen gjør det er en helt annen sak :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er at den gitaren på Lick.no er en koreansk modell som de har slengt Custom-navn på for å gjøre den mer attraktiv, den SL1, som denne tråden handler om sparker den koreanske billigsøpla ganske hard av banen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder treslag er det endel ting å tenke på. Jeg har aldri laget en gitarkropp men jeg har endel erfaring med blant annet ask fra buebygging.

Ask: Hardt som et lite helv... tåler juling og har en høy massetetthet

Lind: Seigt og relativt mykt, høy tetthet.

Or: mange av egenskapene til ask, lettere (ubrukelig til buer men knall til gitarer). Nesten samme tetthet som lind.

Laminater: når man lager kryssfiner eller andre type laminater gjør man det fordi gode hele stykker av visse type trær er håpløse å få tak i. Likevel er det fultt mulig å få like gode eller bedre resultat med laminering enn heltre nettopp fordi man enklere kan oppnå gode egenskaper. Et laminat kun bestående av f.eks ask vil kunne gi like gode resultater som et godt heltre stykke.

Litt of topic men kjekt å tenke på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laminat vil nok ha en litt annen lyd enn heltre. ikke nødvendigvis dårligere, men du vil ikke få helt den samme(også spørsmål om kutting, form, tykkelse etc). Annen ting som er morsomt med laminat er jo å blande tresorter. :)

SL1 er jo en gitar jeg lenge har hatt lyst på selv, men ikke hatt råd til. Når jeg først skal kjøpe en Soloist så vil ihvertfall jeg ha en amerikanskprodusert en med orginal floyd (evt. 2/pro). Til da nøyer jeg meg med Ibanez...

Hvis du kjøper brukt, spør om nærbilder av evt. skader, gjerne også få et bilde opp langs halsen, slik at du ser evt. båndslitasje. Blir jo straks litt dyrere hvis du må skifte bånd med en gang...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til opplysning så lages J Custom gitarene til Ibanez i Japan. Finnes såvidt jeg vet kun produksjon av Ibanez i USA og japan og de aller billigste modellene i Korea...tror jeg.

En annen litt morsom opplysning: Samick Ghostbuilds 60% of all the guitars made in the world. Washburn, BC

Rich, Epiphone, Steinberger..... listen er ganske lang :)

Chu Shin Gakki Ghostbuilds all the Jackson Japanese imported guitars

(Extremely Fine Quality)

Fuji Gen (Japan) som bygger Ibanez bygget mye Japan Fender tidligere....

En custom gitar er en gitar du bestiller bygget til dine egne spesifikasjoner, basswood er en billig tresort som desverre ikke har de tonale kvalitetene som trengs for å gledegjøre en som bestiller en custom gitar til 30-40.000kr..

Gibson lager en serie som heter "Custom" disse er håndlaget i custom-shoppen dems, som er samme plass som de lager custom-bestilte gitarer.

Samme med ESP, de lager en serie som heter Original og Custom, disse er laget i custom-shoppen, og prisene ligger fra 30.000 og opp, og basswood finner du neppe i noen av disse gitarene.

Når merker som Epiphone og Ibanez lager billige custom-gitarer, så lager de disse billig i Taiwan, Indonesie, Korea eller Kina, med billigere tresorter og produksjonen er for det meste automatisert.

De kaller så gitarene for Custom fordi de er laget for å ligne på Custom-gitarer (f.eks ved å putte på grafikk eller spesielle inlegg på gripebrettet), Dette kun for å selge mer, fordi folk som desverre ikke vet bedre ikke vet hva en ekte Custom Gitar er..

Hvis du bestiller en custom-gitar, og ber om basswood, så vil du nok rimelig sikkert få beskjed om at de heller vil bygge den av Alder (sorry, kan ikke alle de norske navnene på tresortene), da dette er en mye bedre tresort med ganske like tonale kvaliteter.

Bakdelen med basswood er at det er veldig mykt, og sustain vil gå tapt pga dette, samt at gitaren vil få bulker rimelig lett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe.. nei INGEN andre.. BARE JACKSON TELLER!! *himle med øynene*

Rart en som har Dimabag som avatar mener det, siden jeg aldri kan huske å ha sett han spille en Jackson, og jeg er rimelig sikker på at han eier fordet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.