Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Lettspilt hals til Fender Stratocaster


kenneho

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har en 95-modell standard strat som låter veldig bra, men dessverre etter min smak er litt tungspilt. Til sammenligning er min Ibanez RG-type gitar utrolig lettspilt, med lav strengehøyde og rett hals.

Jeg kan veldig lite om halser, så det jeg lurer på er om det finnes halser til Strat som kan nærme seg spillbarheten til en Ibanez RG gitar? Jeg er usikker på nøyaktig hva som gjør Ibanez'en så mye mer lettspilt, men innbiller meg at det kan ha noe å gjøre med at halsen er helt rett, og ikke buet som strat-halser er.

Noen som har erfaring med ulike halser til strat'er, og har noen innspill?

Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det som gjør den tungspilt? Strengehøyde kan justeres, det kan halsen også (truss-rod).

Ibanez halsen har nok litt flatere radius, og litt tynnere profil...så om ikke justeringer skulle fungere, så kan du lete etter en strat hals med slank C profil og radius som er 14'' og oppover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det som gjør den tungspilt? Strengehøyde kan justeres, det kan halsen også (truss-rod).

Ibanez halsen har nok litt flatere radius, og litt tynnere profil...så om ikke justeringer skulle fungere, så kan du lete etter en strat hals med slank C profil og radius som er 14'' og oppover.

Takk for kjapt svar.

Jeg har juster truss-rod og strengehøyde til det ekstreme, på grensen til det flaue. :) Truss-rod'en har jeg justert slik at halsen er så rett som overhodet mulig, og strengehøyden er så lav at jeg har endel fretbuzz. Men allikevel er den mer tungspilt enn min Ibanez-gitar.

Noen tips til hvor jeg kan få tak i ny hals til Fender?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En Fender kan nok i de fleste tilfeller oppleves som mer tungspilt enn mange andre gitarer. Jeg må også stort sett ha litt høyere action på mine Fendere enn andre gitarer, uten at jeg synes det gjør noe. Alternativ til ny hals kan jo være å levere gitaren til en proff reparatør for skikkelig oppsett, evt. filing av bånd osv. Eller rett og slett venne deg til halsen som den er. Er det en Mexico- Standard du har?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En Fender kan nok i de fleste tilfeller oppleves som mer tungspilt enn mange andre gitarer. Jeg må også stort sett ha litt høyere action på mine Fendere enn andre gitarer, uten at jeg synes det gjør noe. Alternativ til ny hals kan jo være å levere gitaren til en proff reparatør for skikkelig oppsett, evt. filing av bånd osv. Eller rett og slett venne deg til halsen som den er. Er det en Mexico- Standard du har?

Det er amerikansk-laget standard strat jeg har. Godt innspill vedr å levere inn gitaren til reperatør, men tenker i grunn at sånn gitar(halsen) er nå er det for stort gap mellom mitt ønske om lettspilthet og hva jeg tror er relalistisk å få til. Så følger jeg den tanken videre må alternativene våre å kjøpe ny hals, evt bytte ut fenderen med en anne type gitar.

Men kunne veldig gjerne tenkt meg å fortsette med Fender, bare den blir litt mer lettspilt. Skal undersøke nærmere rundt warmoth.com, og se om det kan være noe for meg. Er helt nybegynner på halser, så er usikker på hva jeg bør se etter og går for, så tips ut over tipset til "Jonathan" tidligere i tråden mottas med takk. Hvilken pris-range snakker vi om ift å kjøpe hals fra warmoth.com? Innbillet meg at selve bytte av halsen er enkelt å fikse selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er amerikansk-laget standard strat jeg har. Godt innspill vedr å levere inn gitaren til reperatør, men tenker i grunn at sånn gitar(halsen) er nå er det for stort gap mellom mitt ønske om lettspilthet og hva jeg tror er relalistisk å få til. Så følger jeg den tanken videre må alternativene våre å kjøpe ny hals, evt bytte ut fenderen med en anne type gitar.

Men kunne veldig gjerne tenkt meg å fortsette med Fender, bare den blir litt mer lettspilt. Skal undersøke nærmere rundt warmoth.com, og se om det kan være noe for meg. Er helt nybegynner på halser, så er usikker på hva jeg bør se etter og går for, så tips ut over tipset til "Jonathan" tidligere i tråden mottas med takk. Hvilken pris-range snakker vi om ift å kjøpe hals fra warmoth.com? Innbillet meg at selve bytte av halsen er enkelt å fikse selv?

Poenget mitt var i grunnen at selv om du bytter til en annen hals på den, er det slett ikke sikkert at du vil oppleve gitaren som mer "lettspilt" og det kan også hende at en evt. ny hals må gjennom både båndleveling, og i hvert fall trussrod justering. osv. Da kan du heller utføre dette på den halsen du har. Det vil også medføre at gitaren fortsatt er "original" noe som igjen kan ha betydning hvis du etter hvert finner ut at du skal kvitte deg med gitaren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget mitt var i grunnen at selv om du bytter til en annen hals på den, er det slett ikke sikkert at du vil oppleve gitaren som mer "lettspilt" og det kan også hende at en evt. ny hals må gjennom både båndleveling, og i hvert fall trussrod justering. osv. Da kan du heller utføre dette på den halsen du har. Det vil også medføre at gitaren fortsatt er "original" noe som igjen kan ha betydning hvis du etter hvert finner ut at du skal kvitte deg med gitaren.

Skjønner. Men tanken min med å bytte hals var at hvis den ligner mer på halsen på min Ibanez, vil det kanskje øke sannsynligheten for at den blir mer lettspilt. Det er selvfølgelig vanskelig å vite sikkert før man har prøvd da. Jeg tror ikke min nåværende hals vil kunne justeres for å bli "bra nok", for den har relativt lav action og tynne strenger (009 til ca 043).

Hvis jeg forstår deg rett så tenker du at selv en hals med flatere radius ikke nødvendigvis vil gjøre spillbarheten bedre?

En annen ting: Jeg ser at halsen på min Ibanez er helt rett, altså ingen bue når man ser den overfra. På fenderhalsen er det en svak bue mellom første og siste bånd. Regner med at man kan skru på en ny hals som ligner med på den rette ibanez-halsen?

Er usikker på båndleveling er, er det sliping på selve båndene? Det kommer ikke ferdig slipt fra butikken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget mitt var i grunnen at selv om du bytter til en annen hals på den, er det slett ikke sikkert at du vil oppleve gitaren som mer "lettspilt" og det kan også hende at en evt. ny hals må gjennom både båndleveling, og i hvert fall trussrod justering. osv. Da kan du heller utføre dette på den halsen du har. Det vil også medføre at gitaren fortsatt er "original" noe som igjen kan ha betydning hvis du etter hvert finner ut at du skal kvitte deg med gitaren.

Skjønner. Men tanken min med å bytte hals var at hvis den ligner mer på halsen på min Ibanez, vil det kanskje øke sannsynligheten for at den blir mer lettspilt. Det er selvfølgelig vanskelig å vite sikkert før man har prøvd da. Jeg tror ikke min nåværende hals vil kunne justeres for å bli "bra nok", for den har relativt lav action og tynne strenger (009 til ca 043).

Hvis jeg forstår deg rett så tenker du at selv en hals med flatere radius ikke nødvendigvis vil gjøre spillbarheten bedre?

En annen ting: Jeg ser at halsen på min Ibanez er helt rett, altså ingen bue når man ser den overfra. På fenderhalsen er det en svak bue mellom første og siste bånd. Regner med at man kan skru på en ny hals som ligner med på den rette ibanez-halsen?

Er usikker på båndleveling er, er det sliping på selve båndene? Det kommer ikke ferdig slipt fra butikken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo rette ut halsen du har ved å stramme trussrod. Du sier at du har justert trussrod så mye det går an, men det har jeg litt vanskelig for å tro. Har du ikke mer å gå på?

Båndleveling er sliping av båndene slik at de er jevne over hele gripebrettet ja. Mange av disse ettermarkedshalsene har ikke fått dette gjort før de forlater fabrikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som det er selve halsprofilen du ikke trives med. Må ærlig innrømme at hvis en optimalisert amerikansk Fender føles tungrodd er det nok du som har sære preferanser, men det må jo være lov det. :) Kjøp deg en tannpirkerhals fra warmoth og se om det hjelper. Det er ihvertfall mitt tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mortens konklusjon at jeg har sære preferanser er helt riktig. :) Jeg har slitt med senebetennelse i mange år, og er avhengig av minst mulig motstand når jeg spiller. Selv om Ibanez'en er veldig lett å spille på, er det Strat'en som ligger mitt hjerte nærmest.

Når det kommer til justing av trussrod'en er jeg ganske sikker på at jeg ikke har mer å gå på. Mulig det er for vanskelig å si noe sikkert ut fra et bilde, men jeg kan ta et bilde av halsen så kan dere gjerne gjøre dere opp en mening.

Nedsliping av hals får bli et pet project for en gang siden. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel stramming oppe ved headstocken på disse? En mulighet kan være å skru av bolten, hvis det går an på disse, og legge en skive eller to før bolten. Da kan man stramme enda mer.

Tror (og håper) at Kenneho mente at det ikke er mer å gå på før halsen blir konveks og dermed uspillbar nedenfor 7. bånd. ;)

Har enda til gode å komme over en original Fender-gitar der du ikke kan justere skubbstaget både for slakt og for stramt uten problem...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.