Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Plekter


Gyland

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte noen forskjellige plekter for å teste litt, har bare spilt med fingrene før, men syns at det blir en mye finere å dypere lyd med plekter.

Jeg prøvde ,60 .73 og et veldig tynt, alle i plastik, syntes ikke lyden ble fin og veldig vanskelig å spille med, følte de ble alt for stive og hektet seg i strengene slik at lyden ble veldig ujevn. Er for.eks dette http://www.gitarhuset.no/product/strenger-rekvisita-og-mye-annet/plekter/3000058/dunlop-nylon-standard-060 mykere og bedre egnet til akustisk "strumming"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanskelig å si, for meg er plekter størrelse, tykkelse og materiale ekstremt personlig, hvis det spiller like stor rolle for deg som for meg, så er det bare å kjøpe 10-20 talls forskjellige plekter, prøve dem ut og vurdere seg til en favoritt, det var hvertfall det jeg gjorde, hvis du ikke vil bruker penger på det, er det alltid lov å prøve hos en foretning, det har også mye å si hvordan du holder plekteret, hvilken kraft du bruker, og hvor plasseringen iht. lydhullet når plekteret intreffer strengen(e).

Jeg kan anbefale mine favoritter:

Dunlop L tommelplekter (kanskje litt off:topic)

ESP 0,8mm (grønn) med grip

ESP 1,0MM (hvit) med sort grip

ESP 0,7MM (blå) Med grip

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte nylon .60 og .73 før, men har gått over til max grip nylon. Samme plekteret, men mye ruere å holde i, så man slipper at det vrir seg.

I tillegg bruker jeg treplektere fra timbertones veldig mye nå. Helt annen lyd, og betydelig varmere. Veldig smakssak. Jeg foretrekker myke treslag som Mahogany og ovangkol-plekterne, mens mer heavy godtfolk foretrekker ofte hardere treverk som ebony. Om det er noe for deg vet jeg ikke; rett og slett en annen lyd. Låter mer som å spille med fingre/negler enn standardplektere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse Timbertones hørtes spennende ut.

Har dere dissei butikk?

Er det forskjellig tykkelse på disse?

Har de i butikkene våre, ja. Jeg prøvde dem første gang for 1 mnd siden og bestilte opp 1 av hver type til meg selv for å teste ut. Gikk 1 uke, så hadde jeg prakket det på begge butikkene, og de har kommet for å bli.

Det er 18 forskjellige treslag som alle har forskjellig hardhet og struktur, og dermed lyd. Går fra helt myke plektere som låter vanvittig varmt, til helt harde som låter som et godt gammeldags stubby-plekter, men med litt forskjellig spillefølelse. Hvor i landet bor du? Send meg en PM så kan jeg få sendt deg et par stykker kostnadsfritt (første skuddet er jo vanligvis gratis).

Alle plekterne er lik tykkelse. Det er jo treverk, så det blir jo uansett ikke spesielt sprettent, men de forskjellige treslagene gir som sagt helt forskjellig lyd, så spillbarheten blir rett og slett et resultat av dette. De mykeste treslagene er hovedsaklig beregnet på akustiske gitarister, men blir jo bare en smakssak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har de i butikkene våre, ja. Jeg prøvde dem første gang for 1 mnd siden og bestilte opp 1 av hver type til meg selv for å teste ut. Gikk 1 uke, så hadde jeg prakket det på begge butikkene, og de har kommet for å bli.

Det er 18 forskjellige treslag som alle har forskjellig hardhet og struktur, og dermed lyd. Går fra helt myke plektere som låter vanvittig varmt, til helt harde som låter som et godt gammeldags stubby-plekter, men med litt forskjellig spillefølelse. Hvor i landet bor du? Send meg en PM så kan jeg få sendt deg et par stykker kostnadsfritt (første skuddet er jo vanligvis gratis).

Alle plekterne er lik tykkelse. Det er jo treverk, så det blir jo uansett ikke spesielt sprettent, men de forskjellige treslagene gir som sagt helt forskjellig lyd, så spillbarheten blir rett og slett et resultat av dette. De mykeste treslagene er hovedsaklig beregnet på akustiske gitarister, men blir jo bare en smakssak.

Vil du si disse er for harde å bruke for en nybegynner, siden jeg ikke likte så veldig godt plastik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil du si disse er for harde å bruke for en nybegynner, siden jeg ikke likte så veldig godt plastik

Vil ikke si det har noe med nivået ditt å gjøre. Det gir en helt annen spillefølelse, så godt mulig du liker det veldig godt når du ikke liker plastikk, eller det kan være enda lengre fra det du ser etter. Bare en måte å finne ut det på. Skal jeg sende deg et gratis, så kan du se?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil ikke si det har noe med nivået ditt å gjøre. Det gir en helt annen spillefølelse, så godt mulig du liker det veldig godt når du ikke liker plastikk, eller det kan være enda lengre fra det du ser etter. Bare en måte å finne ut det på. Skal jeg sende deg et gratis, så kan du se?

Ja, vil gjerne prøve et, har sent deg PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig mener jeg valg av type og tykkelse på plekter kommer an hva slags låter du skal spille. Strumming med mykt/tynnt plekter kan gi "vispete" låt som er kult til noen låter, men det er og avhengig av hvordan du holder det. Tykkere/stuttere plekter til hard, kontant lyd. Jeg veksler i alle fall avhengig av hva jeg spiller. Her må man egentlig finne ut sjøl hvilken lyd man vil ha og hvilken type plekter man liker å holde i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tips dersom du er innom en butikk å skal kjøpe og prøve diverse plekter og er lik meg... Kjøp i ekstreme farger, finner alltid et par på gulvet når jeg støvsuger. og de som har tilsvarende farge som gulvet går rett i støvsugeren :P

Men det er vel prisen for å legge fra seg plekter på bord rundt forbi...

Treplekter hørtes litt interessant ut, men kanskje ikke det beste for meg da jeg har parkett i hele leiligheten :P

Ca pris for disse? sånt standar 10-30 kr per eller noe sånt 100kr greier?

Endret av EirikA
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.