Web Analytics
Jump to content

Lage egne soloer, hvor å begynne?


JohnnyRubber
 Share

Recommended Posts

Hei!

Bandet har begynt å få litt forespørsler nå, og vi skal spille inn noen få sanger profesjonelt samt noen demoer. Problemet her er at jeg er selvlært og har aldri lagt så mye tid og krefter på å lære meg noe videre enn enkle teknikker, og jeg spiller lead. Har ingen problemer med å hoste opp teppebombene, halsbrekkende boogie-riff, men skalaer og lignende har jeg aldri lært meg. Har aldri sett helt poenget siden vi startet et band som spiller en så enkel og raw rock n' roll at vi ikke trodde noen andre enn oss selv ville like det. Tok litt feil, kan du si.

På grunn av dette kan vi tenke oss å legge på tostemte gitarer og noen gitarsoloer til innspilling. Og her er det jeg trenger hjelp fra dere! Jeg ser på meg selv som noe viderekommen, så langt det kan sies uten å kunne å lage en solo. Soloer som Ace of Spades og lignende er ikke noe problem, og det er også litt ned denne gaten jeg kan tenke meg å lage soloer selv. Enkle soloer inspirert av Angus Young på steroider og litt mer testosteron, kanskje litt Joel O'Keeffe heller.

Musikken vi spiller kan minne mye om en lapskaus av Carburetors, V8 Wankers, Airbourne, Backstreet Girls og Mötorhead. Spørsmålet mitt er derfor: hvor skal jeg begynne mtp. å lære meg å lage soloer? Instruksjonsvideoer med improvisering, skalaer dere synes jeg burde kunne, tips og egne erfaringer, alt er av interesse!

Takker så mye for svar :)

Link to comment
Share on other sites

Lær deg licks og soloer du liker spesielt godt, og ta det derfra med improvisasjon. Gjør opptak av det hele, hvis det dukker opp noe gull så er sjansen stor for at du glemmer det etter fem minutter. Da er det knall å ha opptak av det :)

Link to comment
Share on other sites

Mitt tips er at du tar en el.to takter av gangen, finner start-tonen og slutt-tonen, og bruker ørene til å høre hva som passer imellom.

Det store med egne soloer er jo at DU skaper de. Så kan du heller tenke ut hvilke skalaer du faktisk har brukt etterpå.

Link to comment
Share on other sites

Personlig syntes jeg ofte det blir mye likt dersom man terper for mye blues/pentaton skalaer, og fant ut at det kunne hjelpe litt å synge/nynne til musikken først litt for å finne frem til noe litt annerledes. Eller rett & slett plagiere eksempelvis David Gilmour så blir det uansett 100 ganger bedre enn noe jeg noensinne skulle komme på:)

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for svar folkens!

Joda, selvfølgelig er det jeg som skal skape noe, men blir litt vanskelig når jeg kun kan den der forenkla bluesskalaen som man lærer bort til 4. klassinger. Føler jeg må ha et utgangspunkt og litt basic forståelse ovenfor hele solo-greia først :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg pleier bare å improvisere og improvisere over akkordrekken i loop, spill det gjerne inn, så setter jeg soloen sammen til en solo. Dette er kanskje litt tungvint, men det er lærerikt. Dessuten kan det også gi deg rom til å kunne improvisere mellom fastsatte temaer i en solo, slik at den kan være relativt lik når du spiller den live, men med en litt annerledes tvist enn i orginalen. En annen ting jeg ofte gjør er å kanskje nynne/synge soloer før jeg tar det på gitar og spiller inn. Det er også lurt, fordi gitaren bør egentlig formidle det du hører i hodet ditt.

Link to comment
Share on other sites

Et godt tips er å lære seg å spille "alle" akkorder over alt på hele gitarhalsen, så når du spiller en solo så følger du akkordprogresjonen til låta, mens du spiller én og én tone (arpeggioer) i akkorden ett eller annet sted på gitarhalsen.

Denne krever en god dose selvdisiplin, men gir deg et skikkelig godt fundament til å lage egne soloer :

http://justinguitar.com/en/AR-000-Arpeggios.php

Link to comment
Share on other sites

Har et tips jeg ikke har satt meg inn i sjøl, men som jeg kjenner folk som har brukt MYE. Det er å lære seg alle kirketoneskalaene, det gir deg muligheten til å spille over omtrent alle akkorder omtrent overalt på gitarhalsen. Det vil hjelpe deg til å hindre at soloene blir ensformige, noe det som nevnt ofte blir når man kun bruker pentaton.

Link to comment
Share on other sites

Å lære seg alla skalatypene isolert, er nesten bortkastet tid dersom du ikke vet hvordan disse kan brukes. Mitt tips er derfor: Lær deg å "bryte akkorder", det vil si å spille én og én tone (adskilt) i akkorden. Dette kalles også for arpeggio (davidsen er inne på dette rett ovenfor her på tråden). Du bør begynne med å bryte akkordene på en låt du kan godt fra før. Når denne brytingen av akkordene sitter, bør du bevege deg innenfor hver akkord når du utvikler gitarsoloen. Du utvikler dette ved å legge overgangstoner fra akkord til akkord. Tenk enklest mulig til å begynne med. Country-gitarister er ofte meget flinke til dette. Et annet godt eksempel er Jimi Hendrix på låta "Little Wing". Hør hvordan han legger overgangstoner fra akkord til akkord og hvordan han bryter opp akkordene på denne låten. Det høres ut som han komper og spiller solo samtidig - noe han da også gjør. matiashs kommer også med et godt forslag her på denne tråden - å synge soloen mens du komper, for deretter å spille det du synger. Grunnen til at dette kan være et godt råd, er at man da unngår å bli låst til faste, innøvde skalaer/licks. Man blir mer frigjort, for å si det slik. Når du utvikler soloen, bør du hele tiden mens du spiller den kontrollere hvor du er i akkordrekka som ligger i bunnen av soloen. Håper dette hjelper. Lykke til!

Lenke til "Little Wing":

http://www.guitarwor...ixs-little-wing

Edited by KatjaKaj
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.