Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Lage egne soloer, hvor å begynne?


JohnnyRubber

Anbefalte innlegg

Hei!

Bandet har begynt å få litt forespørsler nå, og vi skal spille inn noen få sanger profesjonelt samt noen demoer. Problemet her er at jeg er selvlært og har aldri lagt så mye tid og krefter på å lære meg noe videre enn enkle teknikker, og jeg spiller lead. Har ingen problemer med å hoste opp teppebombene, halsbrekkende boogie-riff, men skalaer og lignende har jeg aldri lært meg. Har aldri sett helt poenget siden vi startet et band som spiller en så enkel og raw rock n' roll at vi ikke trodde noen andre enn oss selv ville like det. Tok litt feil, kan du si.

På grunn av dette kan vi tenke oss å legge på tostemte gitarer og noen gitarsoloer til innspilling. Og her er det jeg trenger hjelp fra dere! Jeg ser på meg selv som noe viderekommen, så langt det kan sies uten å kunne å lage en solo. Soloer som Ace of Spades og lignende er ikke noe problem, og det er også litt ned denne gaten jeg kan tenke meg å lage soloer selv. Enkle soloer inspirert av Angus Young på steroider og litt mer testosteron, kanskje litt Joel O'Keeffe heller.

Musikken vi spiller kan minne mye om en lapskaus av Carburetors, V8 Wankers, Airbourne, Backstreet Girls og Mötorhead. Spørsmålet mitt er derfor: hvor skal jeg begynne mtp. å lære meg å lage soloer? Instruksjonsvideoer med improvisering, skalaer dere synes jeg burde kunne, tips og egne erfaringer, alt er av interesse!

Takker så mye for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig syntes jeg ofte det blir mye likt dersom man terper for mye blues/pentaton skalaer, og fant ut at det kunne hjelpe litt å synge/nynne til musikken først litt for å finne frem til noe litt annerledes. Eller rett & slett plagiere eksempelvis David Gilmour så blir det uansett 100 ganger bedre enn noe jeg noensinne skulle komme på:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier bare å improvisere og improvisere over akkordrekken i loop, spill det gjerne inn, så setter jeg soloen sammen til en solo. Dette er kanskje litt tungvint, men det er lærerikt. Dessuten kan det også gi deg rom til å kunne improvisere mellom fastsatte temaer i en solo, slik at den kan være relativt lik når du spiller den live, men med en litt annerledes tvist enn i orginalen. En annen ting jeg ofte gjør er å kanskje nynne/synge soloer før jeg tar det på gitar og spiller inn. Det er også lurt, fordi gitaren bør egentlig formidle det du hører i hodet ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et godt tips er å lære seg å spille "alle" akkorder over alt på hele gitarhalsen, så når du spiller en solo så følger du akkordprogresjonen til låta, mens du spiller én og én tone (arpeggioer) i akkorden ett eller annet sted på gitarhalsen.

Denne krever en god dose selvdisiplin, men gir deg et skikkelig godt fundament til å lage egne soloer :

http://justinguitar.com/en/AR-000-Arpeggios.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et tips jeg ikke har satt meg inn i sjøl, men som jeg kjenner folk som har brukt MYE. Det er å lære seg alle kirketoneskalaene, det gir deg muligheten til å spille over omtrent alle akkorder omtrent overalt på gitarhalsen. Det vil hjelpe deg til å hindre at soloene blir ensformige, noe det som nevnt ofte blir når man kun bruker pentaton.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å lære seg alla skalatypene isolert, er nesten bortkastet tid dersom du ikke vet hvordan disse kan brukes. Mitt tips er derfor: Lær deg å "bryte akkorder", det vil si å spille én og én tone (adskilt) i akkorden. Dette kalles også for arpeggio (davidsen er inne på dette rett ovenfor her på tråden). Du bør begynne med å bryte akkordene på en låt du kan godt fra før. Når denne brytingen av akkordene sitter, bør du bevege deg innenfor hver akkord når du utvikler gitarsoloen. Du utvikler dette ved å legge overgangstoner fra akkord til akkord. Tenk enklest mulig til å begynne med. Country-gitarister er ofte meget flinke til dette. Et annet godt eksempel er Jimi Hendrix på låta "Little Wing". Hør hvordan han legger overgangstoner fra akkord til akkord og hvordan han bryter opp akkordene på denne låten. Det høres ut som han komper og spiller solo samtidig - noe han da også gjør. matiashs kommer også med et godt forslag her på denne tråden - å synge soloen mens du komper, for deretter å spille det du synger. Grunnen til at dette kan være et godt råd, er at man da unngår å bli låst til faste, innøvde skalaer/licks. Man blir mer frigjort, for å si det slik. Når du utvikler soloen, bør du hele tiden mens du spiller den kontrollere hvor du er i akkordrekka som ligger i bunnen av soloen. Håper dette hjelper. Lykke til!

Lenke til "Little Wing":

http://www.guitarwor...ixs-little-wing

Endret av KatjaKaj
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.