Web Analytics
Jump to content

Beste 7 streng for progressive metal?

Esp_ltd@95
 Share

Recommended Posts

Ikke så påkrevd som med metal vel... :P

Etter min erfaring er ikke Floyd et must, men generelt sett gode tremolosystemer er kjekt å ha. Music Man Petrucci modellene er jo fantastiske gitarer godt egnet til progmetal og annet. Og disse tremolosystemene er ganske ålreite. Men der har du en høyere prisklasse enn den du nevner.

Ellers så er Ibanez relativt greit egnet til dette også, og de er en smule rimligere enn EBMM JP's. Jeg kan nok støtte Curl-Head sin uttalelse om RG-1527 hvertfall!

Har ikke prøvd LTD, men jeg ville gått for en Schecter Blackjack med 26" skala. Har en Ibanez med 25.5", og akkurat der kunne jeg ønsket meg en litt lenger skala på 7strenger.

Floydtype-systemer er etter min (personlige) smak noe dritt å ha med å gjøre hvis man ikke skal bruke det så mye. Jeg har det på 7eren min, og neste gang skal jeg ha en 7er med fast bro. Ser ikke helt hvordan det kan være et must når man spiller progressiv metal heller :ninja:

Har 6er-versjonen av Blackjack ATX, ikke for å være patriotisk, men.. Det er en av de aller beste gitarene jeg har spilt på til under 10k nypris.

Det at vibsystemer er noe dritt om en ikke bruker det må jeg nok avkrefte. Har selv to Ibanezer med henholdsvis en LoPro edge og en original Edge, og begge holder stemmingen i ukesvis med heftig bruk av vibbarmen, og månedsvis uten.

Jeg vil også gi deg rådet å sjekke litt ut hva du vil ha i en gitar (halsform, mikrofoner, halsfeste etc.).

Liker du tynne halser og vibsystem går du for en Ibanez.

(RG7620, RGD2127, RG1527, Universe, Apex-100 m.m.).

Liker du aktive mikrofoner, gjennomgående halser og litt rundere halsprofil går du for en Schecter eller LTD.

(LTD SC-607, MH417, MH-1007,Viper 417/407, Scecter ATX-7, Hellraiser C-7 m.m)

Å holde stemmingen, gjør min også. MItt poeng var at hvis man ikke bruker floyd, så ser jeg ikke vitsen med å ha det med mindre man virkelig liker gitaren.

Men det er selvsagt, som med det meste annet en smakssak.

Mange gode forslag der gitt! Bare å velge og vrake.. Synd det norske markedet ikke er så stort på 7ere :P men det er fult mulig å få tak i en god 7er til greie peng en gang i blant.