Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hagstrøm vs epiphone vs strat? Trenger hjelp


khauge

Anbefalte innlegg

Hei, lurer på å kjøpe el gitar. Har lest tråden om å velge gitar her på forumet, men ser at jeg trenger litt mer hjelp. Håper noen har anledning.

Hadde en runde i vår der jeg nesten kjøpte en fender stratocaster classic player, men fant ut at jeg burde vente til ferdighetene var litt bedre på den akustiske. Nå er jeg mer klar for handling, men så har jeg sett at det finnes utrolig mange alternativ som alle ser veldig gode ut.

Har den siste tiden sett mest på hagstrøm super swede (4.500 på gitarhuset). Denne ser jo helt perfekt ut for meg når jeg leser beskrivelsen, men hvor god er den egentlig. Ser at den er lagd i Kina, og på fenderene var det visst betydelig forskjell på USA lagd og Mexico produsert. Kan da en Kina gitar være god kvalitet?

Fordelen slik jeg så det på hagstrømen var at jeg kunne spille både humbucker, og så splitte disse slik at det ble nesten strat lyd (hvis jeg forsto det riktig) da hørtes det jo nesten ut som jeg fikk det beste fra begge verdener.

Men hvordan er denne i forhold til en epiphone les Paul? Har forstått det slik at dette er gibsons billigmerke, og da er kanskje det bedre enn en Kina gitar?

Og så er det fender da, når jeg bestemte meg for å kjøpe elgitar var det jo fender lyden jeg egentlig trodde jeg skulle ha.... Ikke lett å velge nei.

Har dere noen gode råd til en som har lyst på ny gitar, men ikke vet hva han skal velge?

kort om meg og musikkstiler i tillegg. Spiller alt bortsett fra hard metall. Mye gammel rock, litt grønsj, en del viser og litt blues. Ønsker en allround gitar som passer til det meste.

Synest det er viktig med kvalitet, men kan ikke forsvare å bruke så mye mer enn fem tusen på gitar før ferdighetene er en del bedre. MEN det. Viktig at det er fin lyd og at den føltes bra. Lånte en billig strat kopi for en stund siden og det er uaktuelt å kjøpe noe som føltes så dårlig, og hørtes så dårlig ut.

Har dere noen gode forslag til meg? Gjerne andre enn de jeg har plukket frem, eller noen gode råd på veien.

På forhånd takk for hjelpen.

Mvh

Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

jeg har prøvd både hagstrøm og epiphone og etter mine mening var hagstrøm mye bedere både på lyd og spillbarhet

jeg har også en mexico fender (ikke den samme som du refererer til) og den er like bra som hagstrøm på spillbarhet

det kommer an på hva du liker og syntes er best

håper dette hjelper

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Super Swede, men har ikke testa noe særlig Epiphone Les Paul'er. Super Swede'n har iallefall litt tynnere halsprofil enn de LP'ene jeg har testa (men vet at LP kommer med forskjellige halsprofiler, så en må teste noen forskjellige for å finne den en liker best selv). Gitaren gir meg en god rocknroll feeling, og får ikke spesielt billigfølelse slik endel gitarer i den rimeligere enden av skalaen gjør. Jeg får fort følelsen av dårlig håndverk eller plastikk av billig-gitarer. En dyr "skikkelig" Les Paul vil nok gi en ennå bedre kvalitetsfølelse, men da snakker vi mange ganger prisen. Supersvensken er også allsidig, med split-coil. Det var noe av det som jeg falt for, i tillegg til at halsprofilen passet meg.

Jeg kan vel egentlig bare råde deg til å prøve de forskjellige modellene, for de er ganske forskjellige :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for raske svar, da hørtes det ut som valget bør stå mellom hagstrøm og fender. Har bare prøvespill fenderene noen få minutter i butikken. Aldri tatt i en hagstrøm.

Hvilke vil fungere best som allround gitar til forskjellige stilart?

Bør vel ta en runde og teste begge i butikke, men syntes det er greit å vite mest mulig om hva jeg ønsker før jeg drar i butikken. Er veldig usikker på de rådene jeg får i noen butikker. De har en tendens til å høre på hva jeg ønsker og så anbefale noe annet. Blir da i tvil om det er gode råd, eller bare et forsøk på å tjene mer....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du vurdert PRS SE-serien også? Verdt å sjekke ut hvis du er villig til å kjøpe brukt.

Jeg har ikke prøvd Hagström-gitarer, men hørt mye bra om dem. Angående Epiphone, så er det greie gitarer for prisen, men jeg ville byttet ut pickupsa til noe bedre. Som igjen gjerne koster litt penger, men imo er verdt det hvis du først skal ha en epi :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prs'en så jo kjempebra ut. Har aldri hørt om den. Hvordan vil du beskrive den? Noen andre som har erfaring med disse gitarene?

nb- brukt er helt greit, det er budsjettet som bør overholdes, og så er det viktig at den ikke ser for slitt ut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes også Super Swede er betydelig bedre enn hvertfall Epi Standard (vet ikke hvordan Custom-serien til Epi er). Epiphone er billig-merket til Gibson, men dette er også Kina-gitarer, så vet du det.

Prøvd en PRS SE Tremonti, og den var veldig god ift pris, og ganske jevngod med Super Swede.

Om du tenker på Strat-type gitarer så har MusicMan et billigmerke som heter Sterling. Dette er strat-type gitarer med en humbucker og to singlecoils. De koster 6k nye, og jeg har en brukt jeg selger for under 3k med oppgraderte pickups og coilsplit på humbuckeren. Absolutt en god gitar. PM om det høres interessant ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prs'en så jo kjempebra ut. Har aldri hørt om den. Hvordan vil du beskrive den? Noen andre som har erfaring med disse gitarene?

Har bare prøvd et par av dem, og jeg ville nok beskrevet dem som en blanding av LP og strat. Veldig allsidige gitarer, som imo er ganske midt i mellom en del type gitarer. Det er ihvertfall følelsen jeg sitter igjen med. Pene er de også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode svar.

Bare et siste spørsmål - hva er vanlig forskjell mellom nypris og brukt? Kan få Hagstrøm super swede ny fra gitarhuset for 4.495,- + frakt, mens ser at de som ligger på finn.no ligger på 4.000 er ikke det veldig lite prisreduksjon? Riktignok bare to år gammel og nylig gjennomgått og justert av gitarmaker - men hvor mye har det å si? Varierer kvaliteten såpass mye at dette bør vektlegges?

mvh

Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode svar.

Bare et siste spørsmål - hva er vanlig forskjell mellom nypris og brukt? Kan få Hagstrøm super swede ny fra gitarhuset for 4.495,- + frakt, mens ser at de som ligger på finn.no ligger på 4.000 er ikke det veldig lite prisreduksjon? Riktignok bare to år gammel og nylig gjennomgått og justert av gitarmaker - men hvor mye har det å si? Varierer kvaliteten såpass mye at dette bør vektlegges?

mvh

Knut

Jeg ga 3000,- for min Super Swede, dønn strøken men uten koffert. Mener å huske at jeg fikk med en skikkelig dårlig gigbag. Har sett tilsvarende flere ganger på finn. Tror jeg ville prøvd å finne en strøken til maks 3500, de dukker opp rett som det er. Ofte er det med Hagbag også (supersolid gigbag).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, lurer på å kjøpe el gitar. Har lest tråden om å velge gitar her på forumet, men ser at jeg trenger litt mer hjelp. Håper noen har anledning.

Hadde en runde i vår der jeg nesten kjøpte en fender stratocaster classic player, men fant ut at jeg burde vente til ferdighetene var litt bedre på den akustiske. Nå er jeg mer klar for handling, men så har jeg sett at det finnes utrolig mange alternativ som alle ser veldig gode ut.

Har den siste tiden sett mest på hagstrøm super swede (4.500 på gitarhuset). Denne ser jo helt perfekt ut for meg når jeg leser beskrivelsen, men hvor god er den egentlig. Ser at den er lagd i Kina, og på fenderene var det visst betydelig forskjell på USA lagd og Mexico produsert. Kan da en Kina gitar være god kvalitet?

Fordelen slik jeg så det på hagstrømen var at jeg kunne spille både humbucker, og så splitte disse slik at det ble nesten strat lyd (hvis jeg forsto det riktig) da hørtes det jo nesten ut som jeg fikk det beste fra begge verdener.

Men hvordan er denne i forhold til en epiphone les Paul? Har forstått det slik at dette er gibsons billigmerke, og da er kanskje det bedre enn en Kina gitar?

Og så er det fender da, når jeg bestemte meg for å kjøpe elgitar var det jo fender lyden jeg egentlig trodde jeg skulle ha.... Ikke lett å velge nei.

Har dere noen gode råd til en som har lyst på ny gitar, men ikke vet hva han skal velge?

kort om meg og musikkstiler i tillegg. Spiller alt bortsett fra hard metall. Mye gammel rock, litt grønsj, en del viser og litt blues. Ønsker en allround gitar som passer til det meste.

Synest det er viktig med kvalitet, men kan ikke forsvare å bruke så mye mer enn fem tusen på gitar før ferdighetene er en del bedre. MEN det. Viktig at det er fin lyd og at den føltes bra. Lånte en billig strat kopi for en stund siden og det er uaktuelt å kjøpe noe som føltes så dårlig, og hørtes så dårlig ut.

Har dere noen gode forslag til meg? Gjerne andre enn de jeg har plukket frem, eller noen gode råd på veien.

På forhånd takk for hjelpen.

Mvh

Knut

Har hatt, som noen her vet....ehrmmm...GAS...., en del gitarer, både fra Kina, Japan, Mexico og USA (Gibson, Fender, Epiphone (Kina og Japan), Hagstrøm, Herritage). Hvis jeg skulle hatt en allround gitar ville jeg kjøpt Hagstrøm Super Swede i og med at de er billige, er av bra kvalitet (utrolig "rolig" hals grunnet H-bjelke truss rod'en), er lettspilte og har coil split (alt fra Ole Ivars til Maiden). Jeg har ikke hatt Super Swede, men en Viking og tror halsene er noenlunde like. Jeg ble veldig positivt overrasket over hvor bra Vikingen låt, og byggekvaliteten var det ingenting å si på.

Kort sagt: Hagstrøm all the way :)

PS! Kan noen minne meg på hvorfor i h....... jeg solgte Vikingen??? :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Hadde jeg vært deg, ville jeg sett på ideen Duckling kom med; Sterling. Dette er gitarer av god kvalitet, med gode løsninger og fint utseende. Gitarene er også svært lettspilte, noe som alltid er kjekt. Modellen Ducling selger, Silhouette, er en av de beste gitarmodellene jeg har vært borti på "strat" siden. Mitt tips er å sjekke ut disse.

Om du har lyst på Les Paul-type gitar, ville jeg også sjekket ut:

- Tokai

- Burny

- Greco

Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.