Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Flere gitarer, fra deler til gitarer.


The Euphor

Anbefalte innlegg

Først og fremst må det sies at jeg over en periode på noen år har samlet opp diverse deler som ikke har fått fast tilhørighet noe sted. Dette bestemt jeg meg for å få ordnet opp i. For noen måneder siden fikk jeg en e-post med tilbud om en telekropp, ferdig lakkert. Jeg slo til på den, vel vitende om at jeg allerede hadde en kropp som manglet hals... Så, hva gjør man? Man setter saker i sving for å få ferdigstilt det man har deler til å få ferdig.

Utgangspunkt:

1. Kropp og hals, i frilynt Ibanez utførelse, laget av Jaden Rose i England (han har sluttet med slikt men lager i disse dager Jaden guitars). Fast stol, HS oppset, skallopert hals. Halsen her har blitt brukt på #2. Fast stol fra Gotoh. DiMarzio X2N og Chopper mikrofoner - grønne. Stemmeskruene er lilla og fra Sperzel.

2. En Ibanez RG750. Halsen på denne var vrak, pga tidligere eiers forsøk på skallopering. Ble ikke mye hals igjen, ustabil kan du si. Halsen fra #1 har i lengre tid stått på denne. Selv om det er Edge tremolo, og halsen ikke har låsbar nøtt - fungerer greit nok, men ikke optimalt. Denne har en PAF Pro, må sikkert matche med nye mikrofoner, fargene står ikke i stil. :(

3. En stykk telekropp.

Hva blir gjort?

1. Det jeg har gjort er å sette bort kropp fra #1 til en lokal kunstner. Hun har stort sett malt koster (sånne store som står utendørs) og dørskilt, og sikkert mye annet. Hun har fått helt frie tøyler og jeg aner ikke hva hun kan komme opp med. Blir spennende å se om de grønne mikrofonene matcher hennes tema... :D Halsen skal rappes fra #2, slik at disse delene ender opp der de skal.

2. Har fått kjøpt en original Ibanez RG770DX hals. Det vil si lønn gripebrett med lilla haitenner som innlegg. Denne har også fått lakkert hodet hvitt. Gitaren er som seg hør og bør orange. Ligger an til en mektig liten fargeklatt. Denne halsen har vært med Steve Vai på turné, det er jo litt stas. Derimot lite trolig at han har brukt den. Han hadde tidlig på 2000-tallet med seg et antall gitarer kalt "Lasher", disse ble av og til knust på scenen, og var ofte billigere modeller. Har hardvare fra den originale halsen som er ødelagt. Denne gitaren blir i så måte en ekte RG750/770. :) Hurra!

3. Telekroppen. Denne har fått pickups fra Eastgrove. Stol fra Babicz - spurte flere steder på nettet, uten å finne noen som hadde testet en, så da måtte jeg teste... Hals ble bestilt fra Warmoth. De hadde ikke det jeg ville ha, så de fikk lage en. Denne har også fin rosa reim med fluff, tilhørende reimlås. Tror også den har stemmeskruer av låsbar type.

Alt i alt mangler det bare småting, som halsplater, kontrollplate, potmeter og lampeledning... Så er alt i boks. Skal legge ut noen bilder av hvordan ting ser ut nå, så blir det en oppdatering når en eller flere av gitarene er ferdigstilte. :)

1. 197028_10150090153636534_520326533_6676666_4670359_n.jpg

Samme hals på den orange kroppen, hører altså til #1.

2. 190698_10150090153556534_520326533_6676665_4563286_n.jpg

3. 230081_10150160834726534_520326533_7098710_6247022_n.jpg

200003_10150102399776534_520326533_6780014_815620_n.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Oh, denne tråden hadde jeg glemt helt... Vel, på tide med en oppdatering!

6770298427_2fa89a5071_z.jpg

Hals fra Warmoth med Schaller stemmeskruer. Årsaken til at jeg valgte Schaller var at de for meg er uprøvde. Halsen har følgende specs:

										Category							Option											
Headstock Telecaster®
Construction Warmoth Pro
Orientation Right Handed
Shaft Wood Birdseye Maple
Fingerboard Wood Birdseye Maple
Nut Width 1 11/16"
Back Contour 59 roundback
Fretwire 6105
Tuner ream Schaller (25/64", 11/32")
Mounting Options Standard 4 Bolt
Fret Number 22
Radius 10-16" Compound
Inlays Abalone Face Dots
Nut Install GraphTech Black TUSQ XL
Neck Finish Clear Satin Nitro
Scale 25-1/2 in.

Veldig fornøyd med halsen! Den er mye tykkere enn de halsene jeg har på Ibanezgitarene, men jeg har nok blitt eldre. :)

Så! Videre finner vi en stol fra Babicz i krom, med mikrofoner fra Eastgrove - som jeg absolutt kan anbefale på det varmeste! Gode produkter til en veldig billig penge. Og du får en lapp med ditt navn under mikkene. Bra, for når noen om 100 år blir nysgjerrige tror alle at eieren av denne gitaren en gang i tiden var en gitarhelt. Awesome! :)

Ja, hva mer kan man si? Valgte knotter uten farge, men som er litt annerledes enn de vanlige. Dette var rett og slett fordi det var de knottene som hang rett bak meg da gitaren var nesten ferdig. :) Prøvde med brun - ikke pent!

Dette er det beste bildet så langt, prøver å få til en innspilling, så det blir vel en blues eller noe snart. :)

6770285447_17dcea56a0_b.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.