Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

En hævv med riff Vol 2 (EQ/miks trening) Feedback pls


Stormshadow2k

Anbefalte innlegg

Hey.

Prøver meg på EQ-ing av bass, gitar og trommer. Bruker Superior Drummer 2.0, men sliter veldig med tam-lydene samt å få frem skarpen ordentlig i lydbildet. Syns de drukner veldig. Et stykke ute i "låta" bruker jeg andre tamlyder plassert litt høyere i SD's notekart og da låter tamene veldig mye skarpere (dog litt i overkant) bare så det er nevnt. Godt mulig det må lyttes med litt volum på denne...

Lurer også litt på hvordan bassgitaren/kick ligger i lydbildet. Er det noe bunn i miksen? Mistenker monitorene mine for å være alt for farget og at det låter langt mer spinkelt andre steder..

Strukturmessig er låta stort sett et riff etter et annet og mangler veldig en rød tråd (som vanlig, hehe :D ).

Noen som kan gi den en snurr på et par helt greie høytalere/headsett og komme med tilbakemelding på hvordan dette låter? Tenker mest på miksen, men alt av kommentarer som f.eks "Gjeeeeesp", "skrudde av etter 3 min", "Jeg vil føde dine barn" etc er lov. Har ikke noe forhold til låta/riffa annet enn det som er nevnt over og blir ikke fornærmet :P

Edit: Ny link: http://soundcloud.com/stormshadow2k/riff2

Endret av Stormshadow2k
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kunne sikkert jobbet litt mer med bassen. Den hadde litt lite bunn og hørtes relativt tørr ut syntes jeg :P

Er bassen dualtracket? Hvis ikke, prøv å ha 2 spor hvor du har mer bunn på det ene og mer diskant/vreng på det andre :)

Edit: Kanskje litt lowpass filter på rytme gitarene :P

Ellers var det absolutt ikke verst. Stå på.

Endret av Fugdup
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kunne sikkert jobbet litt mer med bassen. Den hadde litt lite bunn og hørtes relativt tørr ut syntes jeg :P

Er bassen dualtracket? Hvis ikke, prøv å ha 2 spor hvor du har mer bunn på det ene og mer diskant/vreng på det andre :)

Edit: Kanskje litt lowpass filter på rytme gitarene :P

Ellers var det absolutt ikke verst. Stå på.

Takk for input :) . Har ikke dualtracket bassen nei, har heller aldri vurdert det så det må prøves. Bassen spiller stort sett det samme som kompet med et tørt og clean signal.

Gitarene har allerede et lowpass filter med en slakk kurve opp til 400hz så vidt jeg husker, det er mer i allefall mer bunn å fjerne sånn LPF kurva står nå (er på en annen pc, får ikke sett). Så hvis jeg forstår deg riktig så er ditt forslag å fjerne mer bunn fra gitarene og gi mer bunn til bassen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bass med clean og FX-send til en buss med vreng / HPF fungerer bra. Jeg oppdaget dette ved en uhell, som senere viste seg å være en ganske populær teknikk, doh. Når det menes med dual-tracking av bass - i hvert fall slik jeg gjør det - så tracker du ikke bassen to ganger, men sender originalsignalet til en annen bus og dermed blander sammen en clean+dirty tone.

Skrev litt om fremgangsmåten på ss.org og postet et kort klipp hvor jeg soloa clean-tracket, deretter FX-buss med vreng, deretter clean+FX-buss, og til slutt hvordan resultatet ble med SD2.0.

Klippet har jeg her og er forøvrig fra Lifeforce-sangen tidligere i år:

http://dl.dropbox.com/u/1746601/bass-breakdown-01.mp3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.